Justere opp PH i tråd med American Amber ale verdier?

Hei folkens,

hvordan justere opp PH nivået uten å bryte verdiene for retningslinjene for en American Amber Ale?

Jeg bruker Brewfather til å kalkulere vannjusteringa mi. Har satt en source profil (mitt vann), og velger en Target profil for American Amber Ale. So far so good, det kalkuleres hva som må tilsettes for å treffe target profilen. MEN, PH er for lav. Hvordan heve denne?
Dersom jeg legger til 13 gram total med NaHCO3 (Natriumkarbonat), kommer PH opp på 5.20. Men da blir verdiene for NA+ og HCO3 "skadelidende".
Ser ut som det er en umulighet og justere PH til riktig nivå samtidig med å holde seg innenfor verdiene for øltypen?

Tips til en vannjusteringsnybegynner?

Vann justert for øltypen men ikke justert PH:

upload_2019-3-29_10-29-16.jpeg


PH justert, men verdier overskrides:
upload_2019-3-29_10-30-22.jpeg
 
Hei folkens,

hvordan justere opp PH nivået uten å bryte verdiene for retningslinjene for en American Amber Ale?

Jeg bruker Brewfather til å kalkulere vannjusteringa mi. Har satt en source profil (mitt vann), og velger en Target profil for American Amber Ale. So far so good, det kalkuleres hva som må tilsettes for å treffe target profilen. MEN, PH er for lav. Hvordan heve denne?
Dersom jeg legger til 13 gram total med NaHCO3 (Natriumkarbonat), kommer PH opp på 5.20. Men da blir verdiene for NA+ og HCO3 "skadelidende".
Ser ut som det er en umulighet og justere PH til riktig nivå samtidig med å holde seg innenfor verdiene for øltypen?

Tips til en vannjusteringsnybegynner?

Vann justert for øltypen men ikke justert PH:

Vis vedlegget 40086


PH justert, men verdier overskrides:
Vis vedlegget 40087
4,59 i pH ujustert. Kan det være riktig da? Amber er da ikke verdens mørkeste øl heller...
 
Virka veldig rart ph skal gå so longt ned, du har jo lagt inn en vannprofil som ser fornuftig ut for norsk vatn, kva er oppskrifta?

Du har ikkje på en eller anna måte klart å valgt å tilsette syre også lenger nede i kalkulatoren?
 
690 EBC står det... Det må være en tastefeil fra Brewdog, tror jeg.

Ja - 350 L er 932,5 EBC, og noe sånt krystallmalt finnes da ikke?

Crystal 350 EBC er 130 L, og det er sjølsagt det det er snakk om. Men det blir jo rimelig mørkt, det også. Med 65 EBC er det ikke langt igjen til svart.
 
Ja - 350 L er 932,5 EBC, og noe sånt krystallmalt finnes da ikke?

Crystal 350 EBC er 130 L, og det er sjølsagt det det er snakk om. Men det blir jo rimelig mørkt, det også. Med 65 EBC er det ikke langt igjen til svart.
Er nok litt rock’n roll siden det kommer fra Brewdog :D

Men er den ekstreme mørkheten i ”Brewfather-versjonen” nok til å skyve pH ned til 4,59? Anbefaler egentlig bare trådstarter til å justere oppskriften og sjekke om det blir riktig med 130 L crystal.
 
Er nok litt rock’n roll siden det kommer fra Brewdog :D

Men er den ekstreme mørkheten i ”Brewfather-versjonen” nok til å skyve pH ned til 4,59? Anbefaler egentlig bare trådstarter til å justere oppskriften og sjekke om det blir riktig med 130 L crystal.

Kanskje. Jeg opplever ganske raskt at pH i mørke øl i mesk detter ned på 5.0 og under, og jeg har litt hardere vann enn normalt. Men jeg har aldri opplevd at noe har ramla ned til midt på 4-tallet.
 
Tilbake
Topp