Kalibrering av valsemølle

Jeg var uheldig og måtte reparere min valsemølle, jeg vet ikke hvilken avstand man skal bruke mellom valsene. Er det noen som kan angi optimale tall?
 
Hei,

Barley Crusher (www.barleycrusher.com) har en gap dvs avstand på godt norsk på  .039 inch, det blir vel 2,54*0,039= 0,09906 cm dvs rett under millimeteren.

Richard
 
1 mm er vel for liten avstand.  Malten og kliet males opp da, istedetfor at det skal knuses. Kliet bør være noenlunde helt for at det skal fungere som sil/filter ved avtapping etter meskingern.
 
Avstanden Richard oppgir er Barleycrushers standard avstand.
Denne avstanden er beregnet ut fra en diameter på 1,5 tommer. Har du større diameter
på valsene kan du øke avstanden.

Uansett må man prøve seg frem for å optimalisere avstanden.
 
bjørn skrev:
1 mm er vel for liten avstand.  Malten og kliet males opp da, istedetfor at det skal knuses. Kliet bør være noenlunde helt for at det skal fungere som sil/filter ved avtapping etter meskingern.

Hei,
Det er mange steder de antyder at rundt 1 mm + - skulle være riktig, f.eks klippet fra BYO:

The biggest variable affecting your crush is your mill gap — the space between the rollers in your grain mill. It would be nice if there was an optimal mill gap, but the best gap size depends on the grains you are milling and — to a lesser extent — the speed at which the rollers on your mill rotate. In general, however, a mill gap between 0.035 and 0.050 inches (0.89 and 1.3 mm) is thought to be a good, all-purpose setting for barley malt.


fra http://byo.com/departments/1483.html

Så jeg ville prøvd meg frem på 0,9 -> 1,3 mm og sett hva som gir best reslutat.

Maltkornet er vel ikke så tykt at det blir knust til pulver når det passerer 1 mm gap, det skjer i alle fall ikke på min barley crusher som jeg bruker drill til å drive.

Richard
 
Tilbake
Topp