Kalibreringsbrygg

Hei,

Har en Grainfather som jeg har lagd 4 brygg på, og begynner å bli kjent med utstyret. Nå ønsker jeg å brygge noe som jeg også kan få kjøpt på polet, slik at jeg kan få sjekke hvor langt unna jeg er de proffe.

Er det noen som har noen gode forslag??:)
 
Spørs jo hva slags øltype du liker?
Kinn sitt Skoddehav er et lyst hvete/pils øl som er lettdrikkelig.
Brooklyn lager er et godt lagerøl med mye god smak.
Lucky Jack er det mange som liker.
Du får bare plukke ut et øl du liker og sjekke om du får kjøpt et ferdig sett, eventuelt finne oppskriften en plass.
 
Vedr. Lucky Jack, så har BryggSelv operert med flere oppskrifter (tre?). Mener det også er enda en oppskrift i en bok jeg har. Ryktene vil ha det til at ingen egentlig er "riktige". Det blir også ofte krøll ved skalering av oppskrifter.
 
Hei,

Har en Grainfather som jeg har lagd 4 brygg på, og begynner å bli kjent med utstyret. Nå ønsker jeg å brygge noe som jeg også kan få kjøpt på polet, slik at jeg kan få sjekke hvor langt unna jeg er de proffe.

Er det noen som har noen gode forslag??:)

Det vil variere veldig med øltype hvor lett det er å få til noe som begynner å ligne virkelig godt øl fra et godt bryggeri.. Et øl du har rimelig god sjanse for å få til, er Kinns Vestkyst. Det har i tillegg den fordelen at det er et veldig godt øl (synes jeg:)).
 
Vedr. Lucky Jack, så har BryggSelv operert med flere oppskrifter (tre?). Mener det også er enda en oppskrift i en bok jeg har. Ryktene vil ha det til at ingen egentlig er "riktige". Det blir også ofte krøll ved skalering av oppskrifter.
Det har nok også gjøre med at bryggeriene endrer oppskriftene sine. Det kan jo være at man må bruke alternative humler for eksempel pga knapphet.
 
Det er sant. Gjør uansett sammenlikning litt vanskelig, spesielt om oppskriftene ellers ikke er helt på G.

Tror kanskje Sierra Nevada Pale Ale kan være en aktuell kandidat til "kalibreringsbrygg".
 
Jeg ville definitivt gått for 7Fjell som nevnes over her. Velg noe ut fra hva du ønsker å teste.
Meskeprosess: velg en enkel APA uten tørrhumle, slik som Småtøs. Da får du testet humleutbyttet ditt, dvs om bitterheten blir sammenliknbar. Og om sødme og fylde sitter.
Ønsker du (i tillegg) å teste fermentering, så lager du selvfølgelig en pils.

Jeg ville holdt meg langt unna alt som er (ment å være) humlerikt og sendt fra Ameriken. Du klarer ikke lage noe som smaker så gammalt, humle-wise.
 
Jeg heier stadig på Espen Lothe. Her er oppskrifta på Vestkyst: https://forum.norbrygg.no/threads/oppskrift-kinn-vestkyst.7663/#post-68373

Det var det første ordentlige ølet jeg brygga - og det blei faktisk godt. Men NB: Det er et poeng å bruke wyeast 1318.
Var det på denne du hadde gjort om på humlingen eller blandet jeg med en annen? Mener du utsatte noen humletilsetningen samt whirlpool for å få den "mer tilpasset hjemmebrygging-oppsett".

Edit: Fant det jeg snakket om her.
 
Var det på denne du hadde gjort om på humlingen eller blandet jeg med en annen? Mener du utsatte noen humletilsetningen samt whirlpool for å få den "mer tilpasset hjemmebrygging-oppsett".

Edit: Fant det jeg snakket om her.

Stemmer. Jeg forskjøv 30 til 15, 15 til 2 og 0 til 10 minutter ved 80 grader. Det er verdt et forsøk, men ølet blir jo godt med den opprinnelige humlinga.
 
Tilbake
Topp