Kalkulering av humlemengde ved fortynning etter kok

malm

 
Skal igang med en ny batch med Lucky Jack klone på min BB30, men ønsker å få mest mulig ut av bryggedagen, ved å fortynne galskapen ganske mye etterpå.

Sist jeg brygget denne endte jeg opp med 27liter flaska øl som holdt 5,9% (OG= 1.056 og FG=1.011). Dette var da etter fortynning med 3 liter vann før gjæring (opprinnelig OG var 1.063). Dette ble i sterkeste laget for en APA, så denne gangen sikter jeg på å få 36-37 liter flaska øl som holder 4,7%

Slik jeg kjører oppsettet nå mener jeg å kunne sitte igjen med ca 28 liter etter kok, med OG = 1.066. Dette betyr at jeg skal kunne tilsette 11 liter (kokt og avkjølt) vann før gjæring, og således ende opp med 39 liter til gjæring med kalkulert OG på 1.046-47

Ser ingen problemer med dette så langt, men lurer på hvordan jeg skal få kalkulert humlemengde til kokingen i den konsentrerte vørteren for å få riktig IBU i det fortynna brygget?  :jaha:

Har googlet litt og noen mener rett og slett at man bare skal beregne humle som om det var volumet av det ferdige brygget (i mitt tilfelle 39 liter), mens andre påpeker at dette ikke blir riktig siden den konsentrerte vørterern ikke vil påvirkes likt av humlen som en større batch ville gjort. Logisk nok.

Spørsmålet blir da hvilke erfaringer folk har rundt dette? Noen tommelfingerregel for å beregne slikt. Har ikke kommet meg rundt til å bruke Brewsmith etc enda...

Mvh Martin  :brygging:
 
Mange bryggeprogrammer har mulighet for å beregne dette.

Så vidt jeg vet, fortynnes IBU lineært, så dersom du dobler volumet halverer du IBU.
 
Ja det er vel den generelle tanken, så da tenker jeg vel bare at jeg bruker 50% mer humle, så blir det nok bra til slutt :)


Mvh Martin
 
Tilbake
Topp