Kampen Nanobryggeri

eithe

 
Har den siste tiden grublet på et nytt bryggeoppsett, men har vært usikker på hvilken retning jeg skulle ta. Det endret seg imidlertid da jeg hørte om et one-vessel-BIAB-oppsett (er visstnok ganske populært på Island) på Basic Brewing February 20, 2014 som kombinerte seg med en enorm begeistring for Hopster Bryggeri. Jeg har liten plass til rådighet og sparsomt med tid til brygging (2 små barn, liten leilighet) hvor jeg har behov for å kunne multitaske mens bryggingen pågår (sa noen bleieskift, inn på soverommet med ny tutt, smøring av matpakker til neste dag?) så jeg ser på å kunne automatisere så mye som mulig på lang sikt for hverdagsbryggene.

Jeg har satt opp følgende skisse og ser for meg brewtroller, 4 elektriske ventiler i første omgang (ifm motstrømskjøleren) og gryte på ca. 36-40l (batcher på 18-20l?) og følgende prosess:

1. Tapper vann (manuelt)
2. Starter oppvarming av vann (auto)
3. Alarm
4. Meskeprogram (auto, sirkulerer vørter)
5. Alarm (pose ut)
6. Koking (auto m/alarmer for humle etc. + flameout)
7. Nedkjøling (auto, sirkulerer gjennom kjøler og tilbake igjen)
8. Alarm ved ønsket temp, åpner kran ned til gjæringstank
9. Vann inn overalt, vaskeprogram.

YYEmvNN.png


Hva tenker erfarne og uerfarne om dette?
 
No sparge? Med mindre du har en nivåsensor så ville jeg hatt tappekranen høyere enn varmeelement for å unngå tørrkoking ved uhell. 

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
 
Miguel skrev:

Uten at jeg er noen ekspert i hverken terminologi eller metode så er det vel en slags fly/continuous sparge hvor den blivende vørteren kontinuerlig blir resirkulert over malten. Noe lavere effektivitet, men det koster ikke all verden med malt.

Edit: En annen video er https://www.youtube.com/watch?v=yZ3gsx-Lx9Y
Miguel skrev:
Med mindre du har en nivåsensor så ville jeg hatt tappekranen høyere enn varmeelement for å unngå tørrkoking ved uhell.  

Godt poeng!
 
Revidert utkastet i går kveld hvor jeg hevet tappekranen over varmeelementet (takk Miguel!) og ble kvitt én automatisk pumpe som var overflødig. La samtidig inn en handel på Aliexpress hos
SHFC Precision Machinery med alt rustfritt jeg trenger. $120 + $35 i frakt. Utenom dette kommer motstrømskjøler hvor jeg tenker å følge oppskriften til nordhagen.

zbytxuh.png


Mens jeg venter på deler fra Kina tenker jeg å kjøpe og bygge motstrømskjøleren og starte jakten på en passende kjele + slanger.
 
Den var fin!

Men, litt flisespikkeri, vet ikke hvis det har så mye å si men flisespikkeri er nå flisespikkeri.

Jeg ville satt temp-proben rett ved siden av utløpet til pumpa. Det er jo det vannet du vil måle, ikke det som står rett over varmelelementet.
 
Går sakte og sikkert fremover med prosjektet, tenkte å komme med hva jeg har kjøpt av utstyr.

Kjele
50L med lokk fra Bryggselv
1/2 NPT gjennomføring, humle screen og diverse hardware fra Aliexpress.

20140602_210819_resize.jpg
Test etter lekkasjer ..

20140602_211521_resize.jpg
Enkelt humlefilter - skal ha falsk bunn + bruke humlepose i tillegg

20140609_214637_resize.jpg
Hurtigkobling for sparge/tilbakeføring av vørter + sirkulering under nedkjøling. På innsiden av lokket tenkte jeg et silikonrør i sirkel med hull for distribusjon av væsken over kornet + ev. oppsett med rett vinkel for whirlpool til slutt.

Hardware
Mange manuelle og kanskje unødvendige kuleventiler her nå, men bygger som om jeg har elektriske (langsiktig plan):
20140615_205518_resize.jpg

Diverse
Pumpe for sirkulasjon av mesk/vørter: SP20 14 watt fra solar project
Varmelement: Camco 4500 W


Planen videre

Testmontere alt sammen (kjele, hardware, pumpe, motstrømsskjøler) og kjøre testbrygging med vann.
Kjøpe et bord til å ha ting på, tenker følgende i stål fra Ikea:

udden-trancherbord__73859_PE190638_S4.JPG



Er forøvrig meget fornøyd med utstyret fra SHFC Precision Machinery på Aliexpress, kjapp levering (til å være fra China, kanskje 15-20 dager fra bestilling) og god kvalitet. Kjøper du mye, spør om shipping discount så ordner han nok noen dollars av. Ting gikk forøvrig gjennom uten fortolling (3 ulike bestillinger).
 
Lenge siden jeg har oppdatert her så jeg tenkte jeg kunne gi en status. Jeg er fremdeles et stykke fra automatisering, men den manuelle varianten er rimelig brukbar nå.

Jeg har installert et 4500 W element fra ebrewsupply.com:

BBFNSoX.jpg


uE8wgOw.jpg


Og startet et enkelt styringsskap:

5k9jM8Z.jpg


641AAnO.jpg


Og dermed følgende oppsett (mens jeg nyter ale fra kongen selv som dere ser):

mI6nokO.jpg


Et par gjenstående ting:
  • Tilpasse slangelengder bedre
  • Feste hardware bedre
  • Flytte styringsskap opp på svingarm
  • Bryter/regulator for pumpe i styringsskap
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp