Kan denne opskriften fungere?

Er akkurat ferdig med mitt første brygg, og det skal bare godgjøre seg litt på flasker før prøvesmaking. Men, jeg er jo overivrig på å prøve meg vidre og tenkte å prøve å få laget et litt lysere øl denne gangen (siden sommeren nermer seg).

Jeg har jo da minimal erfaring i ølbryggring, og å vurdere oppskrifter kan jeg ihvertfall ikke.

Kan dette fungere :

4 kg maltekstrakt (Spraymalt lys)
500 g Crystal malt
60 g Fuggles (pellets)
30 g Fuggles (pellets)
10 g Fuggles (pellets)
1 ts Irish Moss – 15 min
Vann til 24 liter
Wyest German ale.

Og hva vil forskjellen på å f.eks å benytte Challenger humle isteden være? (Kan jeg bruke samme mengde til bitter, smak og aroma?).

Og sist men ikke minst? Er det noen "regler" eller holdepunkter for hvilke humletyper man benytter til forskjellige øltyper?
 
Er ganske ny på brygging selv så kan ikke si så mye om hvordan oppskriften din blir, men har funnet noen sider som forklarer litt om forskjellige humler og hvilken øl de passer i:

http://Petit-agentur.no/humle.htm. (humler og bruksområder) http://brewery.org/brewery/library/ (alt du trenger av informasjon om brygging inkl. informasjon om humletyper og hvordan sette sammen en oppskrift) og til slutt en side som forklarer noen øltyper og hvordan du skal gå fram for å brygge i henhold til den typen du vil brygge http://www.brewingtechniques.com/library/styles.html
Ellers er det vel bare å prøve seg fram. Lykke til med neste brygg.
 
Det er viktig å finne ut av hvor mye alpha-% humlen har som er ment i oppskriften og hva du selv får tak i. Slik kan du eventuelt justere humlemengden.
 
Den artikkelen på petit-agentur var veldig forklarende, og det gikk opp ett og annet for meg.  :lessmile:

Men om jeg benytter Ragers IBU formel : Regner jeg da kun med 60 gr bitter humle, eller skal jeg regne med total humle vekt, altså 100 gr? Og i og med at Fuggles er en svært anvendelig humle, er det vel greit å benytte den båtte til bitter, smak og aroma?

Så om jeg tar utgangspunkt i at jeg må regne med 100 gr og at alfasyre prosenten er 5, så får jeg en IBU på 52, og det er kanskje i overkant? Eller kanskje jeg bare prøvebrygger og ser hva jeg synes, og kanskje lærer litt og får noen referanser på bitterhet?
 
Det går fint å benytte aromahumle som bitterhumle. Problemet er at den ofte har lav alfasyre, du må derfor bruke mye av den og det gir dårlig økonomi. Det spiller ikke så stor rolle når du brygger en liten porsjon på kjøkkenet, men for et bryggeri som skal sette 10 tusenvis av liter er det avgjørende for økonomien. For oss småbryggere blir det ofte omvendt. Det er dyrere å sitte med et bibliotek av humlesorter enn det er å bruke aromahumlen som bitterhumle. Smaken taper seg i hvertfall ikke om du kun bruker aromahumle. Merk også at humlesmaken blir rundere ved lagring. Anbefaler deg boka: Moderne Hjemmebrygging, den er svært instruktiv og den har gode tabeller blandt annet over bitterhet i forskjellige øltyper.

Lykke til med brygget.


Terje
 
Morn! Det ser godt ut, og hvilken humle man foretrekker er ren personlig smak og behag.

Bare en kommentar: 500 g crystalmalt er en del, det vil bli et relativt mørkt øl hvis det var et lyst sommerøl du var ute etter :)
 
Tilbake
Topp