Kan det gå bra? Villgjær?

Jeg er nybegynne på brygging og satte mitt første øl for 2 dager siden. Men når jeg skulle kjøle ned ølet var der en liten lekaskje på kjølespiralen (overgang til slange). Der kom noen dårper vann ned i brygget etter det hadde slutta å koke. Kan det ha gått bra?
Er der noen tidlige tegn på at ølet blir dårlig? lukt?
Hadde vert fint å vite slik jeg eventuelt fikk satt nytt før jul:)

Takker for svar :)

Som regel vil dette gå bra :) kjør på med en Batch til uansett! Skader ikke å ha for mye øl. Det er vel forresten ingenting som heter å ha for mye øl:)

Skulle gjerne ha satte en batch til, men har litt plass mangel.
Men er der noen tegn å se etter om det gått dårlig eller bra?

Takker for alle svar  :)

Hei,

Litt vann går helt fint. Tidligere når jeg brygget ekstrakt brygg, tilsatte jeg alltid over halvparten av volumet med vann rett ifra springen etter kok. Skal ikke si at det alltid går bra, men jeg kan ikke si jeg har hatt noen infeksjoner ennå. Det er mange som brygger på denne måten, fordi det kan være vanskelig å få kokt hele volumet i kjelen. Man koker derfor en konsentrert vørter som man vanner ut.

Ang. tegn på infeksjon, er det bare å søke på infected beer i google, å se på bilder. MEN, gjæring kan se nokså stygt ut mange ganger uten at det er noe infeksjon.

Så tviler sterkt på at du vil få noen infeksjon av noen dråper vann, så lenge du har vært nogenlunde nøye med rengjøring ellers  :)

Mvh Raymond

Kan noen se på det bildet her å som det ser bra ut? Det har stått ei uke å gjæra no.Ser ut som gjæringa har nesten stoppa..... Litt skeptisk kan man sei....

Vedlegg

• IMG_2580.jpg
    IMG_2580.jpg
    1,3 MB · Sett: 471
Ser helt greit ut det der.
Gjæringen går videre selv om du ikke ser stor aktivitet i gjærlåsen.
La den stå en uke til

agedahl skrev:
Ser helt greit ut det der.
Gjæringen går videre selv om du ikke ser stor aktivitet i gjærlåsen.
La den stå en uke til

+ 1

Alt ser helt normalt ut.

Hei igjen.

Lurte på en ting kan FG stige igjen etter ei stund? Jeg målte gravitenten for ei uke siden ca. Da var den på 1,013. Da hadde det gjæra i 5 dag. OG var 1,050. I dag så skulle maddamen begynne å flaske for meg (er selv på sjøen) og jeg fikk til ho til å måle FG.
Den viser no 1,26. Kan det ver tilfelle? Er det vanlig at den stige. Det er målt ved 20 grader og det har no gjæra i 14 dager.

Trenger svar hurtig:)

Takker

Det høres veldig merkelig ut. Gjæren spiser jo opp sukkeret og danner alkohol. Høres ut som fruen må måle en gang til:)

Ho meiner på det da... Der er også et grønt og rødt felt på Oechslevekta. Rødt indikerer at det kan flaskes. Den var på rødt for litt over ei uke siden. No er ho sikker på at den flyter mellom det grønne og røde feltet.
Kan det ver indikasjon på at noe ikke stemmer da?

Her må noen andre med litt mer kunnskaper enn meg svare på dette. Har ikke vært borti eller hørt om denne problemstillingen før.

"Krisa" avlyst:) Ho hadde gjort rett men lest på feil side av vekta. Fikk bilde med ho no, å den vise FG på 1,012:) Da regner jeg med det er trygt å få det på flasker:)

Er nå mest imponert over fruen. Driver og måler FG å greier,  for så å gå igang med flasking. Samme flaks med ølbrygging som med frue så blir det ikke infeksjon.

No smaker jeg på brygget:) Smaken er overaskende god i forhold til forventningene. Bare en ting... den er litt tam. Den har stått ei uke på flaske i god temp. ca 24-25 grader. kan dei med fordel stå litt til? Har kjølt dei ned no. Den er ikkje død og den lager fin pssst lyd når jeg opner:) men jeg savner litt mer sprudling i munnen:) Kan det hjelpe å skru opp igjen tempraturen i noen dager til?

demented_genius skrev:
No smaker jeg på brygget:) Smaken er overaskende god i forhold til forventningene. Bare en ting... den er litt tam. Den har stått ei uke på flaske i god temp. ca 24-25 grader. kan dei med fordel stå litt til? Har kjølt dei ned no. Den er ikkje død og den lager fin pssst lyd når jeg opner:) men jeg savner litt mer sprudling i munnen:) Kan det hjelpe å skru opp igjen tempraturen i noen dager til?

Jeg lar ale alltid stå til karboneri i to uker (22 grader). Har selvfølgelig prøve smakt ikke klart å vente 2 uker før første smak og da er de alltid litt "daue". To uker eller mer er mitt forslag  :)

Tilbake
Topp