Kan en varmeplate skade gjæren eller lage usmaker?

Kan en slik varmeplate man setter gjæringsbøtte oppå bli så varm under normal bruk at den skader gjæra eller lager usmaker?

Det er snakk om en varmeplate på 25 watt styrt av en inkbird.

Er det noen her som har erfaring med det?

john petter

Fylkesstyre
Kan ikke tro at det produserer usmaker, tvertom får du stålkontroll på gjæringstempen.
Bruker det samme selv kombinert med hageslange koblet til kaldt vann viklet rundt karet. Har magnetventil på slangen.

Finn Berger

Moderator
Kan en slik varmeplate man setter gjæringsbøtte oppå bli så varm under normal bruk at den skader gjæra eller lager usmaker?

Det er snakk om en varmeplate på 25 watt styrt av en inkbird.

Er det noen her som har erfaring med det?
Hvis du produserer usmaker er det noe galt med kontrollen. Du produserer forøvrig usmaker lenge før du skader gjæren. Den vil gjerne ha det litt varmere - men om du gjør det skikkelig lunt og trivelig for den, er takken altså dårlig øl:).

Jeg bruker selv varmeplate på 25W i fryseboks med inkbird. Har fungert fint for det lille jeg har brukt det.

Har målt at det blir 40 grader mellom plata og bøtta når den står på en stund. Jeg lurer på om det blir veldig varmt for gjæra som ligger på bunnen av bøtta da. Kanskje vørteren drar den varmen ut av gjærkaka så det ikke blir noe problem.

Det er betryggende at dere ikke har hatt problemer med det.

Finn Berger

Moderator
Har målt at det blir 40 grader mellom plata og bøtta når den står på en stund. Jeg lurer på om det blir veldig varmt for gjæra som ligger på bunnen av bøtta da. Kanskje vørteren drar den varmen ut av gjærkaka så det ikke blir noe problem.

Det er betryggende at dere ikke har hatt problemer med det.
40 grader er opp mot grensa for hva gjæren tåler - og vel over for lagergjær - og langt høyere enn hva jeg ville utsatt den for. Men det interessante er jo temperaturen i det nederste laget i dunken.

Topp