Kan kobber være farlig?

Hei, jeg har et spørsmål angående kobber i bryggeprosessen. Jeg har lest noen plasser at irr fra kobber er giftig, men hvor giftig er det og kan jeg risikere i bli syk av utstyret mitt?
Jeg har en god del kobberrør i mitt bryggeri. Herms kveilen er på 5 meter av biltemaer 12mm kobberrør, motstrømskjøleren er av kobber, og jeg har sikkert 5-6 meter med 12mm kobberrør fra biltema i til resten av bryggeriet. Jeg husker jeg brygget for en stund siden og skulle resirkulere noen liter med kokt vørter før jeg kjølte ned og tappet til gjæring. De første litrene hadde en mistenkelig grønnfarge, så disse gikk i sluken, selv om jeg ikke var klar over "faren" da. Er det som sagt farlig dette eller holder det å kjøre gjennom systemet med varmt vann e.l. før brygging for å sjekke om vannet er grønt?

Håper på tilbakemelding fra noen som vet og helst ikke de som tror ;)
 
Det har gjennom alle tider vore brukt kobber innen brygging og sprit produksjon. Eg trur at du alt i alt får større skade frå alkoholen en den vesle mengda med kobber du får i deg.

Sent fra min SM-A300FU via Tapatalk
 
Om du brygger så sjeldent at kobberet irrer mellom hvert brygg ... :cool:
Dessuten er vel irren bare oksydering, altså kobber og oksygen.
Om det er giftig vet jeg ikke, men jeg vil tippe på ;ikke. :D

Bør vel legges til at reaksjonen mellom kobber og oksygen (oksyderingen)
skjer (umiddelbart og) kontinuerlig så lenge kobberet er i kontakt med luft. Det er først etter lang (veldig lang) tid at denne prosessen fører til såpass stor masse at den er synlig for det blotte øyet.
Irrgrønne rør vil nok gi kobbersmak på vannet og er neppe populært.
Skal lang tids lagring av bryggeutstyr for å nå det stadiet.
 
Sist redigert:
Om du brygger så sjeldent at kobberet irrer mellom hvert brygg ... :cool:
Dessuten er vel irren bare oksydering, altså kobber og oksygen.
Om det er giftig vet jeg ikke, men jeg vil tippe på ;ikke. :D
Skal lang tids lagring av bryggeutstyr for å nå det stadiet.
Tipping om et stoff er giftig eller ikke kan være en ubehagelig rulett. Grønn irr på kobber kalles verdigris og er giftig.
Søk på verdigris her i forumet og det er nevnt svært mange ganger, https://forum.norbrygg.no/threads/kort-varmeelement-til-herms.28693/#post-294564
Går med på hvordan kobberet er lagret/behandles enn tid.
Gitt at du ikke har grønt irr/verdigris på kobberet når bryggingen starter så er kobber helt greit å benytte, men er det grønnfarge så er det giftig og fare for en mild kobberforgiftning.
Ifølge John Palmer sitatet du finner i linken jeg la med over skal det mye verdigris til før det blir akutt kobberforgiftning, en liten grønn flekk er ikke nok.

Akutt kobberforgiftning == oppkast/kvalme
Kronisk kobberforgiftning == grønt hår og negler

Er svaret nei på begge er det vel bare å brygge videre med ro i sjelen og holde utstyret fritt for verdigris
 
Sist redigert:
Takk for svarene. Men det er ikke lett å vite om det er verdigris på innsiden av kobberrørene. Men det holder kanskje å kjøre gjennom vann å sjekke om det er blankt eller farge på??
 
Takk for svarene. Men det er ikke lett å vite om det er verdigris på innsiden av kobberrørene. Men det holder kanskje å kjøre gjennom vann å sjekke om det er blankt eller farge på??
Kjør igjennom en blanding med eddik og vann, helst varmt. Det løser opp belegget ( pga. pH,syre).
 
Starsan er fint og surt og dessuten saniterende. Det løser også opp belegget. Ellers er kobber tungt og legger seg på bunnen i gjæringkaret hvor gjæren blir glad og setter mye av det til livs.
 
Med mindre belegget er grønt, altså verdigris, så har jeg forstått det slik at det ikke er farlig. Det at den ikke er skinnende gyllen skal ikke være farlig. Det er et oksidlag (tror jeg det var?) som kobberet lager som en slags beskyttelse. Sure løsninger fjerner dette laget, og kobberet kommer til å lage det igjen.

Men er du usikker på om du har verdigris inni kobberet, så kan du senke spiralen ned i en dose med sur løsning og skylle godt etterpå.
 
Takk for svarene. Men det er ikke lett å vite om det er verdigris på innsiden av kobberrørene. Men det holder kanskje å kjøre gjennom vann å sjekke om det er blankt eller farge på??

Hvis du tror grønnfargen kommer fra irr så ville jeg gjort om på oppsettet.. Jeg set det ofte er fokus på sparing her inne og folk bruker til og med aluminiumskjeler som blir sorte (og nei, det sorte irret er ikke et beskyttende lag - det er et tegn på at det beskyttende laget ikke virker). Bytt delene som eksoneres for vørter over lengre tid, og hvis du skal bruke kobber så ville jeg absolutt ikke kjøpt på biltema. Man får hva man betaler for selv om noe billig likner på noe dyrere. Det holder ikke å kjøre vann igjennom da irringen øker i surt miljø. Du kan eventuelt prøve med eddikvann, men eddik fordamper ved oppvarming.

Kobber er giftig i større mengder og det har skjedd at folk som har kokt gløgg i kobberkjele har blitt forgiftet. Jeg hadde ikke vært bekymret for kjølerene med mindre de var lag av biltema kobber.
 
Først kobber er giftig. Det er en miljøgift som kan gi alvorlige forgiftninger på både dyr og mennesker. Hvis jeg hadde brygget mye og vært plaget av grønn vørter hadde jeg gjort noe med dette og i alle fall ikke drukket den grønne vørteren.
https://en.wikipedia.org/wiki/Copper_toxicity

På den annen side har vi hatt kobberrør og kobber i varmtvannstanker i svært mange år uten at kobberforgiftning har vært et problem. Kobberkjeler og annet utstyr til å koke mat er gjerne fortinnet o.l. nettopp for å unngå kobberforgiftning. Problemet er om phverdien på vørter gir større utlekking av kobber enn drikkevannet som har en ph på over 8. Jeg hadde i alle fall skylt rørene godt etter bruk.

mvh

Bårdd
 
Hvis du tror grønnfargen kommer fra irr så ville jeg gjort om på oppsettet.. Jeg set det ofte er fokus på sparing her inne og folk bruker til og med aluminiumskjeler som blir sorte (og nei, det sorte irret er ikke et beskyttende lag - det er et tegn på at det beskyttende laget ikke virker). Bytt delene som eksoneres for vørter over lengre tid, og hvis du skal bruke kobber så ville jeg absolutt ikke kjøpt på biltema. Man får hva man betaler for selv om noe billig likner på noe dyrere. Det holder ikke å kjøre vann igjennom da irringen øker i surt miljø. Du kan eventuelt prøve med eddikvann, men eddik fordamper ved oppvarming.

Kobber er giftig i større mengder og det har skjedd at folk som har kokt gløgg i kobberkjele har blitt forgiftet. Jeg hadde ikke vært bekymret for kjølerene med mindre de var lag av biltema kobber.
Hvordan vet du dette om Biltema kobber?
 
Det var kanskje ett litt missvisende utsagn, jeg mener ikke utelukkende biltema, men brukte det som eksempel da jeg ser at mange bruker kobberrør fra biltema. Det jeg mener er at det er bedre å kjøpe noe som er beregnet til hva man skal bruke det til og som er nogenlunde kvalitetskontrollert. Det er ikke garantert at det billige er dårligere men hva er vitsen med å sjanse med helsa.

Det er dessuten flere former for "giftig" og bare fordi man ikke blir syk av noe (med en gang) så betyr det ikke at det ikke påvirker kroppen negativt.

Vet dere hva slags legering kobberrørene fra biltema består av?
 
Jeg vet ikke kobberlegeringen verken på Biltema sine rør, eller noen andre. Rørene jeg har kjøpt på Biltema er beregnet for VVS installasjoner, og i alle fall på rørene som er trukket med plast så står det at de er typegodkjent (uten at jeg vet hva det betyr). Grunnen til kommentaren min er nettopp at det er så mange som bruker Biltemarør og det vil være dumt dersom innlegget ditt skulle føre til at de (vi) kanskje uten grunn skulle sitte igjen med en vond smak i munnen;)
 
Det var kanskje ett litt missvisende utsagn, jeg mener ikke utelukkende biltema, men brukte det som eksempel da jeg ser at mange bruker kobberrør fra biltema. Det jeg mener er at det er bedre å kjøpe noe som er beregnet til hva man skal bruke det til og som er nogenlunde kvalitetskontrollert.

Kjenner du til noen produsenter av koberrør for bryggeribruk som selger til privatpersoner? Ettersom du mener at de rørene som er godkjent for varmtvann ikke er gode nok.

Har du forresten noen indikasjoner på at rørleggeren på hjørnet har bedre kvalitetskontroll på varene sine enn Biltema og VVS kupp? Min erfaring er at organisasjoner med store innkjøp er minst like flinke til å følge opp kvalitetskrav som mindre organisasjoner.

Det er ikke garantert at det billige er dårligere men hva er vitsen med å sjanse med helsa.

Jeg foretrekker å kjøpe riktig kvalitet til riktig pris, i stedet for å lete opp noen som selger akkurat tilsvarende produkter til en høyere pris.

Vet dere hva slags legering kobberrørene fra biltema består av?

Har du informasjon om legering på rørene fra noen andre leverandører, så vi har noe å sammenligne med?
 
Kjenner du til noen produsenter av koberrør for bryggeribruk som selger til privatpersoner? Ettersom du mener at de rørene som er godkjent for varmtvann ikke er gode nok.

Har du forresten noen indikasjoner på at rørleggeren på hjørnet har bedre kvalitetskontroll på varene sine enn Biltema og VVS kupp? Min erfaring er at organisasjoner med store innkjøp er minst like flinke til å følge opp kvalitetskrav som mindre organisasjoner.



Jeg foretrekker å kjøpe riktig kvalitet til riktig pris, i stedet for å lete opp noen som selger akkurat tilsvarende produkter til en høyere pris.



Har du informasjon om legering på rørene fra noen andre leverandører, så vi har noe å sammenligne med?


Jeg tror du har missforstått litt, du må få bruke akkurat hva du ønsker av utstyr. Jeg sier bare hva jeg mener.

Hvorfor drar du inn varmtvann og rørleger? Brygger du øl på bare vann?

Hvordan kan du bedømme kvaliteten på kobberrør? For å veie den opp mot prisen? Er du ekspert på bruk av kobber til matlaging? "Akkurat det samme til økt pris".. fordi det har samme form og lik farge?

Biltema er vel en forretning som presser prisene heller enn å øke kvaliteten i min mening. Og kanskje de treffer minstekravet for vannledning, men er det spesifisert for hvilke bruk? Billig er som regel aldri best men man kan jo ha flaks noen ganger. Ofte reduseres prisene ved å redusere omkostninger - hva og hvilken kvalitet det er på det de lager tingen av, og hvor mye de som lager den får. Men kanskje det er slik at biltema sine rør er best, hva vet jeg - men da virker det rart at det finnes dyrere rør der ute.

Men det burde være åpenbart at rørene ikke passer til ts. bruk når vørteren blir grønn
 
Men det burde være åpenbart at rørene ikke passer til ts. bruk når vørteren blir grønn

Rørene er av kobber. Kobber vil irre uavhengig av hvor du kjøper det. Trikset er vel å sørge for å holde irringen i sjakk. Det finnes mange bryggerier i alle slags størrelser som benytter kobber både i rør og kjeler, så å si at det ikke passer til dette bruket faller vel på sin egen urimelighet..
 
Ja er det egentlig det da? Da blir vel stål stål, aluminium aluminium osv.
Svært mange metaller er legert med noe slik at de blir egnet til bruksområdet.
Ingen bygger båter av ren aluminium, ei heller filer av bløtt stål.
 
Ok, så da er vørter vørter også men så får ts grønn vørter og ikke bryggeriene. Det er ikke slik at fordi det heter det samme så er det det samme. Da ville ikke sertifisering gi mening. Det er godt mulig rør fra biltema er gode men jeg personlig ville heller kjøpt rør beregnet på brygging. Jeg skulle likt å sett det bryggeriet som bruker kjeler i rent kobber til å koke vørteren i - det tror jeg ingenting på.
 
Har du noken gang vore på eit skotsk whisky destilleri ? Pot still der er rein kobber.

Sent fra min SM-A300FU via Tapatalk
 
Har du noken gang vore på eit skotsk whisky destilleri ? Pot still der er rein kobber.

Sent fra min SM-A300FU via Tapatalk

Du mener kobberet blir destilert av sammen med spriten? De drikker jo ikke det som er igjen etter at spriten er destillert av, og om den destilerte spriten havner i en kobberbeholder så løser ikke etanol metaller og er dessuten ikke sur heller.
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp