Kan man brygge på "brew enhancer"

Hei

Sitter her og fundere litt.

Dersom brew enhancer (tenker da på europris sin, siden det er lett og få tak i) består av hodesakleig sukker og malt, kan en da bruke dette som dme til en liten batch f.eks 2 kg til 5 lite øl.

Altså erstatte tørrt malekstrakt og evt tillegsukker med brew enhancer?

Blir vel fryktelig lite malt eller burde det gå?
 
Da tror jeg heller jeg hadde prøvd å sette noe på Moss Maltekstrakt om poenget er å bruke noe direkte fra dagligvarebutikk.
 
Takker for alle svar.
Hvis det er 50/50 med sukker og maltekstrakt blir det veldig mye sukker ja.

Brygge europris ølsett (Saga, St-peter, geordie osv) med mindre vann er et enkelt alternativ, og muligens et ok utgangspunkt for
ekstra humle, malt osv.

Hva med moss maltekstrakt og brew enhncer som base? Fremdels for mye sukker?

For eksempel to glass moss maltekstrakt til 5 l øl?
 
Sist redigert:
Gode råvarer må til for å lage godt øl. Hvorfor ikke kjøpe maltekstrakt som er laget til brygging? Eller et ferdig ølsett? Det skrives en del om at Moss Maltekstrakt inneholder ugjærbare sukkertyper. Jeg liker også å eksperimentere, men vil helst at resultatet skal bli bra. Jeg er redd du putter penger og tid rett i dass.
 
Det har vært skrevet gjentatte ganger her at Moss Maltekstrakt mest er egnet til gjærstarter, og ikke som råvare til vørter. Jeg har ikke brukt det til annet enn gjærstarter, så utover det, sitter jeg ikke med annen kunnskap om det, enn det som har stått på dette forumet.
 
OK

Takker for alle innspill.
Høres ut for at dette ikke var en særlig god ide.

På europris har de et Startsett med to gjæringskar, lokk til disse, gjærlås, hevert, og et ølsett av typen Geordie Lager.

Etter det jeg kan se er dette et godt utgangspunkt. Bortsett fra ølsettet som har litt blandet omtale, ettersom det er av billigeste type.

Hvis jeg går for dette settet (har allerede et aent brygg stående og trenger mer utsyr) er det dumt å ikke bruke Ølsettet som følger med. Er det noen som har gode erfaringer med dette settet?

Kan jo alltids bruke halvparten til tre kvart av vannet i oppskriften og erstatte sukker med brew enhancer, er dette en god ide eller ville dere brukt ekstraktet til å spe på et annet brygg.
 
Jeg brygget ett St peter ipa kit tidlig min bryggekariere. Med us05, 100 g cascade tørrhumle. Ble ikke slått i bakken av hvor godt det var, men det tok ca en halv time, og jeg har hatt dårligere allgrain brygg... Du kan vel be om å bytte ut Geordie settet og heller betale ett lite mellomlegg?
 
Det skrives en del om at Moss Maltekstrakt inneholder ugjærbare sukkertyper.
Det kan stemme, jeg brukte endel moss mx til noen startere, og syns de fikk høyere FG enn jeg hadde regnet med, og i såfall må man jo også ta høyde for dette når man lager startere med den, og da spørs det vel egentlig hvor egnet den faktisk er til startere.

Derimot kan det jo da kanskje fungere å bruke den til å heve FG på øl
 
Ja burde vel gå an å få byte geordie lager settet mot noe

Når det hjelder moss maltekstrakt burde det vel å gå an å bruke dette til å erstatte alt deller deler av sukkeret...
 
Har du brygget øl? Og har du smakt Gordie lager? Ikke min favoritt, men mange som er glad i industri pils synes denne er helt topp. Jeg heller mer til noe som ser ut som spillolje og må dunkes ut av flaska.
 
Jeg har startet med en SAGA Captains IPA fra Europris. Dette ølet har stått på flaske i 1.5 mnd nå og er faktisk meget godt. Har testet det på en del venner - utelukkende positive tilbakemeldinger. Jeg brygget dette 100% etter oppskriften vedlagt i pakken.
 
Hvis du i alle fall skal på europris ville jeg heller ha satsa på et av de saga-settene, er mange som snakker pent om dem, som fex @toresuul rett over meg her
 
Første brygg ble flasket torsdag, et St-Peters IPA ekstrakt sett. ser ut til å kunne bli greit det. ingen usmaker.
Har alldri prøvd Geordie lager så kanskje det smaker helt fortreffelig for meg.

Var såpass gøy å holde på med det St-peter settet og følge med på gjæring osv at det klør i fingrene etter nestebrygg.

Kan godt hende det blir brygget Geordie lager med smaksforsterker eller hva de nå kaller det på europris.

Skal uansett gi tilbakemlding ved testing av IPAen og evt andre brygg
 
Har da satt geordie lager. Ble 20 liter. Brukte brew enhancer type europris. Målte 1040 på hydrometer før gjæring.

Høres det ok ut?
 
Det er bra. Nå skal lageren flaskes snart. og så blir det fullskala testing av ST.peters IPA i helgen etter 2 uker på flaske.
Ble testa litt i helgen også, gøy å se utviklingen og at karboneringen funker.
 
Tilbake
Topp