kan man oppbevare chemipro oxi i oppløst form?

Jeg bruker chemipro oxi til vask og desinfeksjon. Men jeg er ikke helt kjent med hvordan middelet fungerer. Det står at det oksiderer og inneholder aktiv oksygen. Hvor lenge er den aktiv?

Det er praktisk å ha dette på en spray-flaske, men fungerer middelet fremdeles etter å ha vært oppløst i vann i noen dager eller uker?

Jeg har oppbevart det i noen dager i sprayflaske og brukt det. Men vanskelkg og si om det fungerer eller ikke da jeg som regel bader alt i klor først.
Håper noen vet sikkert?

Jeg har alltid blandet på sprayflaske og brukt det som desinfisering under brygging. Mange ganger bruker jeg ikke opp flaska og har brukt den neste bryggedag uten at det har skjedd noen uhell av den grunn. Bruker da sprayflaske til alt som er i kontakt med vørter etter koking. Sprayer på og lar det virke ca 1-2min før jeg har det jeg sprayet oppi vørteren. Sikkert noen kjemikere som kan uttale seg om hvor lenge virkestoffet varer, men som sagt har iallefall jeg brukt det omigjen.

Vask av corneliusfat gjør jeg på følgende måte: Vasker godt med Stoutrens. Skyller GODT, før jeg desinfiserer med Oxi. Jeg lar oxi blandingen stå på fatet med litt trykk frem til tapping. Når jeg skal ha øl'et over lar jeg fatet dryppe fra seg og øl rett oppi.

Tror rett og slett oksygenet vil gå ut av blandingen etterhvert, omtrent som om du lar en flaske øl stå åpen, og dermed mister man effekten. Må vel gå an å få noe info fra leverandøren/produsenten om det, men jeg ville ikke ha stolt på det lenger enn et døgn eller så.

Tilbake
Topp