Kan man reåpne flasker (PET-skrukork) og tilsette starter for å øke karbonering?

Tenker da for eksempel at man lager en blanding med sukker+ tørrjgær. Til mine 14 liter tenkte jeg å tilsette 2 gram sukker per liter, så 28 gram sukker, blande dette ut i 50ml vann+ 2 gram gjær. La det stå og rehydrere og deretter porsjonere dette sånn tålig rundt i flaskene for å få gang på karboneringen. (med sprøyte)

Vil det fungere? Det ser nemlig ut som US05 har tatt kvelden og nekter å karbonere ølet mitt. Det er kun gått 3 dager men siden det var null bobler når jeg sjekket så er jeg redd en liten operasjon må til for å få dette klart før jul, og det SKAL være klart til jul.

Smaken var ellers fantastisk (Gahr amber red ale). Jeg ser at ingen gjær har flokkulert i flaskene og det har skjedd med tidligere brygg selv om karboneringen ikke har vært ferdig så da føler jeg muligens det er for lite og sliten gjær til å gjøre jobben ferdig?

Det første jeg dog gjør er å sette flaskene inn på varmekablene (med tilattelse hjemme selvsagt) for å se om dette gir utslag.
 
Bør gå helt fint det. Men rehydrer gjæren i rent vann og ikke i sukkerlaken.

2g er veldig lite. Vanskelig å blande 100% så du kan få varierende mengde i flaslene. Jeg ville brukt en hel pakke f2, kargus, champagne eller lignende gjær. En som tåler alkohol og ikke spiser maltsukker.
 
Gjæren skal ikke "vennes til" å spise enklere karbohydrater -> disakkarider (sukkerlake) fremfor mer komplekse -> trisakkarider (maltotriose, som du finner i vørter/øl). Dette fordi den da enten ikke vil spise de komplekse karbohydratene, eller den jobber i beste fall veldig sakte med disse.

Tenk på det som et koldtbord: Skal du få i deg de tyngre rettene kan du ikke stappe magen full av kake først ;)

Edit: Det finnes også disakkarider i vørteren, som maltose. Men gjæren vil vel bryte ned den enklere strukturen først, slik at sukkeret i sukkerlaken nok vil bli mat før maltosen, og etter hvert maltotriosen.
 
Sist redigert:
En hel pakke? Risikerer vel mye uønsket gjærsmak da?
Gjæren skal ikke "vennes til" å spise enklere karbohydrater -> disakkarider (sukkerlake) fremfor mer komplekse -> trisakkarider (maltotriose, som du finner i vørter/øl). Dette fordi den da enten ikke vil spise de komplekse karbohydratene, eller den jobber i beste fall veldig sakte med disse.

Tenk på det som et koldtbord: Skal du få i deg de tyngre rettene kan du ikke stappe magen full av kake først ;)
Men i dette tilfellet ønsker jeg jo at gjæren skal spise opp det sukkeret som allerede er i flaskene men som det ikke er nok arbeidere til å håndtere?
 
Det var mer generelt rundt rehydrering av tørrgjær jeg tenkte på :)

I dette tilfellet:
Dersom flaskekarbonert øl har stått kun 3 dager ville jeg personlig ikke gjort noe som helst ;)
Min erfaring er at det tar 10-14 dager i god og varm temperatur før ønsket kullsyrenivå er nådd. Du risikerer flaskebomber dersom du velger å tilsette ekstra gjær og sukker nå..
 
Det var mer generelt rundt rehydrering av tørrgjær jeg tenkte på :)

I dette tilfellet:
Dersom flaskekarbonert øl har stått kun 3 dager ville jeg personlig ikke gjort noe som helst ;)
Min erfaring er at det tar 10-14 dager i god og varm temperatur før ønsket kullsyrenivå er nådd. Du risikerer flaskebomber dersom du velger å tilsette ekstra gjær og sukker nå..
Det stemmer med min korte erfaring også men 3 dager uten ei eneste boble har jeg ikke sett før. Avventer, men hvis det er dødt neste onsdag så gir jeg gass med tiltak for å redde julen
 
Det var mer generelt rundt rehydrering av tørrgjær jeg tenkte på :)

I dette tilfellet:
Dersom flaskekarbonert øl har stått kun 3 dager ville jeg personlig ikke gjort noe som helst ;)
Min erfaring er at det tar 10-14 dager i god og varm temperatur før ønsket kullsyrenivå er nådd. Du risikerer flaskebomber dersom du velger å tilsette ekstra gjær og sukker nå..

Men jeg risikerer vel ikke flaskebomber når totalnivået blir 10 gram per liter, det var ingen kullsyre i brygget ved flasking, og flaskene er av typen PET så jeg vil jo kjenne når de er klare ..
 
10 gram per liter er jo relavit heftig. Hvor mye trykk PET-flasker klarer aner jeg ikke. Bare å kjøre på det, make or break! :D
 
10 gram per liter er jo relavit heftig. Hvor mye trykk PET-flasker klarer aner jeg ikke. Bare å kjøre på det, make or break! :D

Beklager jeg har regnt feil. Det blir jo 8 gram per liter.. eller ett gram sukker+ litt ekstra gjær per flaske.. Bør vel gå bra? Jeg skal som sagt vente til onsdag før jeg tar dette noe drastiske steget;)
 
Kan du ikke bare tilsette gjær? Har hørt 1g/20l er passe til karbonering.
Rehydrer gjæren og bruk sprøyte for å dosere. F.eks 2dl i 20 stk 1/2L flasker= 10ml per flaske.
 
Kan du ikke bare tilsette gjær? Har hørt 1g/20l er passe til karbonering.
Rehydrer gjæren og bruk sprøyte for å dosere. F.eks 2dl i 20 stk 1/2L flasker= 10ml per flaske.

Det er et greit alternativ hvis jeg gjør det nå tenker jeg. Dersom jeg 1 uke før jul har et fislete øl, dog ikke fullstendig uten kullsyre, så tenker jeg at det er greit å kompensere med 1 gram sukker kanskje siden man har åpnet og sluppet ut det som ligger i "headspace"?
 
Rehydrering i vann og ikke i sukkerlake er for å ikke drepe halvparten av gjærcellene. Når du rehydrer i vørter eller sukkerlake kan næringstoffer trenge direkte inn i cellekjernen og det kan ta livet av cellen. Når cellemenbranen er hydrert med rent vann skjer ikke dette. Jamil skriver at de opplever 50% celledød ved å rehydrere i vørter. Antar det samme gjelder i lake.

For å unngå flaskebomber eller overkarbonering. Bør en ikke bruke en ny gjær som kan spise maltsukker den andre gjæren ikke ville ha. En hetvinsgjær eller karboneringsgjær type f2 spiser bare karboneringssukkeret og de enkleste maltoseforbindelsene, dermed har du bedre kontroll på karboneringen. Alternativt kan du bruke samme gjær som primærgjæren.

Du vil ikke få noe særlig cellevekst i flasken, så mengde bunnfall og gjærsmak er ikke noe å bekymre seg for. Vær bare sikker på at du får nok gjær i hver flaske.
 
Jeg er nødt til å komme med en tilleggsopplysning som jeg skjønner nå er direkte årsak til at CO2 nivået i ølet FØR karbonering har vært null, og en årsak til at jeg garantert har bommet på utgangspunktet mitt (6 gram per liter).

I selve gjæringsskapet mitt, som jeg nettopp har begynt å bruke er der ikke plass til gjærlås, derfor er det kun lagt aluminiumsfolie over hullet, i tillegg til at jeg vet dunken ikke er tett rundt kantene. Derfor tror jeg at ALT av Co2 har sluppet ut under gjæring. Det stemmer også rimelig godt med det visuelle jeg så under flaskingen og registrerte under prøvesmaking før flaskingen.

Så da er spørsmålet: Hva er riktig sukkermengde når all Co2 er sluppet ut av brygget før flasking? Dette må jeg finne ut hva, og skal google iherdig når jeg kommer hjem, for jeg har en porter som nok lider samme skjebne i gjæringsskapet mitt og som skal flaskes i kveld..
 
Dersom du ikke har ristet veldig tror jeg ikke nødvendigvis at så mye mer co2 har unsluppet enn om du hadde hatt en gjærlås.

Inne på http://www.brewersfriend.com/beer-priming-calculator/ kan du justere temperaturen på ølet og ut fra det beregner den hvor mye CO2 som er oppløst allerede.

Nå er jeg på ingen måte noen ekspert i hverken kjemi eller ølbrygging; men dersom man lar flaske øl stå åpent, så vil jo kullsyren forsvinne rimelig kjapt. Samme logikk må jo forekomme i et gjæringsspann, dersom det etter alkohol og kullsyre dannelse ikke er nok mottrykk i form av et tett lokk, så vil jo co2 unnslippe i stedet for å holdes "fanget"/akkumuleres i brygget? Den vil vel velge enkleste vei?
 
Vi som bruker plastbøtter regner ikke med å få co2 med oss fra gjæringen. Vi gjærer jo ikke under trykk.
Enig med Glenn, lagre varmt og vent.
 
Tilbake
Topp