Kan mesken stå i gjæringskar uten gjær?

Klarte å blande ut gjæren i alt for varmt vann. Hadde den derfor ikke oppi gjæringskaret med mesken. Går det greit at den står uten gjær til mandag? Når skal jeg i så fall riste på den for å få inn oksygen? Etter jeg har hatt i gjæren på mandag, eller nå?
 
Hvor varmt? Gjær tåler ganske høy temperatur. Pitch nå og se om det blir noe aktivitet. Litt lenge til mandag.
 
Jeg antar at du mener vørteren, ikke mesken. Hvorvidt den står seg til mandag kommer nok an på renholdet, men om det er bra, vil jeg tro det kan gå bra. Ikke rist inn oksygen lenge før du tilsetter gjæren, da vil humlen bli oksidert.
 
Håper det er vørter du meiner.
Du du må i alle tilfeller la det stå kjølige. Vist ikke kan du risikere at det stater å gå på grunn av villgjær. Kor varmt var det då du blanda ut gjæra

Sent fra min SM-A300FU via Tapatalk
 
1 uke uten problemer, men må stå kallt (3gr)...
Colder is better...
Hvis du fryser den er det enda bedre :)
 
pleier å koke den pånytt før bruk, det fungerer også
 
Setter den ut i boden da. Ca 4-8 grader der igjennom dag/natt. Går det til mandag? Vesken var sikkert 70-80 grader, så slo den ut. Menter vørter ja. Bør det kokes på nytt da? Er en pale ale.
 
Setter den ut i boden da. Ca 4-8 grader der igjennom dag/natt. Går det til mandag? Vesken var sikkert 70-80 grader, så slo den ut. Menter vørter ja. Bør det kokes på nytt da? Er en pale ale.
Koker du det igjen påvirker du humla. Vil nok verte bitter ,mindre aroma.
Er det ingen i området rundt deg som har tørrgjær spørsmålstegn

Sent fra min HTC One X+ via Tapatalk
 
To døgn på 4-8 grader går nok bra, svært lite bakterievekst på den temperaturen der.
Hvis du i tillegg vet at gjæringskaret er godt rengjort så ville jeg satset på at det går bra.
 
Ja det er ingen forskjell. Oxyge er Oxyge :)

Sent fra min SM-A300FU via Tapatalk
 
Sist redigert:
Da har jeg fått tak på gjær! Bare å riste løs for å få inn oksygen som vanlig nå?

En bedre (lettere) metode er å piske vørteren med (desinfisert) maligsvisp på batteridrill, den røde lille fra Jula er ok. Enda bedre og lettere er å først som sist skaffe ren O2, hvis du tenker å fortsette denne givende hobbyen. O2 har de på Jula, enkelte bryggebutikker, på sykehus, ambulanser, dykkersentere etc
 
Tilbake
Topp