Belgisk Blonde - Har du en oppskrift?

Ikke akkurat det svaret du er ute etter, men kan nevne som en funfact at Mangrove Jacks IPA ekstraktsett smaker skummelt likt Grimbergen blonde. Så likt at jeg faktisk tror jeg kunne hatt problemer med å skille dem i en blindtest


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
WLP 530 vil jeg tro får deg i nærheten.

Eventuelt kan du lage en split batch og bruke 530 på en og 500 på en annen.
 
Takk for innspill! I følge denne artikkelen om belgisk blond av selveste Jamil Zainasheff, kan det visst ikke bli helt galt med noen av disse gjærstammene. Må nok gjøre som @Hannaas foreslår, og sniffe og smake meg frem til en mening om hvor mye fruktighet vs. krydderpreg Grimbergen har. Blir nok en aften i forskningens tjeneste på Gamle Major, der de har herligheten på fat...
 
Jeg har brygget en belgisk blond som har stått i snart to uker til gjæring. En prøvesmak i dag var ikke spesielt lovende. Det smakte alkohol og ikke mye annet. Jeg vet at for eksempel kinn bruker samme gjær i kveldsbris, men min øl hadde overhodet ingen gjærpreg i det hele tatt, kun alkoholsmak. Er jeg for bekymret, eller vil det gå seg til?

Er det noe som kan gjøres med denne ølen for å "redde" den. For eksempel tørrhumling.

Oppskriften var
43 % pilsner malt
4% hvete
40 % paleale
13 % sukker,

OG 1063 og FG 1015

Jeg brukte wlp530 og pitchet ca 250 millioner celler som anbefalt av mr. malty.
Gjæringen startet på et rom på ca 17 grader og gjæringen tok av som bare det. Gjæren tøt ut overalt til tross for blow off tube. Gjæringskaret ble flyttet til et annet rom etter to døgn (kanskje litt for tidlig) og har stått på ca 22 grader siden.
 
Sist redigert:
tror på at det går seg til, uten at jeg kjenner gjæren inngående. Den er jo typisk for belgisk da. De fleste nevner at gjæren jobber rolig, noe din ikke gjorde, men mulig at vørteren hadde høyere temp ved pitching?
 
Det er vel innenfor. Kan hende det er litt mykje når det er så lyst øl. Men Det hjelp vel på når du får CO2 i det.






Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Har brygget en del med 530.. Hvis man ikke har veldig god kontroll på gjæringa kan resultatet fort bli "artig"..

Basert på erfaring ville jeg latt den stå i alle fall et par uker til på kar..

Hvilken temperatur var du oppe i på det høyeste under stormgjæring? Hvis du syns den smaker bare sprit kan det være du har pådratt deg no fusel og fy..
Jeg hadde en quad (Kinn Tomasmesse klone) som gikk rett til helvete pga. for høy temperatur og smakte ufordragelig.
Nå etter 7-8mnd på 11C har den kommet seg og er i det minste drekkandes..

Det at den ikke har noen gjærsmak har jeg vanskelig for å tro på, og jeg trur nok den vil komme fram etter hvert..

Til neste gang vil jeg anbefale å gjære med temperaturkontroll i en fryser eller kjøleskap for å holde tempen under kontroll dersom du har muligheten til det.. Evnt. velge en gjær som er lettere å holde styr på..
 
Jeg opplever at det blir litt lite gjærpreg på beligisk når man pitcher etter kalkulatorene. Jeg har begynt og underpitche med ca 20%.
Ellers så er lagring nøkkelen her

Enig i det. Har veldig gode erfaringer med å underpitche for å få fram de tradisjonelle belgiske smakene :)
 
WLP530 på 1.063 vørter kan umulig gi noe fusel å snakke om, med mindre du har kjørt den over 30C. Den gjæra takler helt fint 28C. Jeg tror du bare blir spilt et puss av øl rett fra karet. Bare å flaske eller fate så blir det nok en fin fin øl ut av det. 13% sukker er jo monk approved det, har selv brukt 20% hvitt sukker på en trippel med WLP530.

Det at 530 spruter ut av alle høl som du nevner er helt normalt for den gjæra. Det anbefales å topphøste underveis eller ha godt med headspace :).
 
WLP530 på 1.063 vørter kan umulig gi noe fusel å snakke om, med mindre du har kjørt den over 30C. Den gjæra takler helt fint 28C. Jeg tror du bare blir spilt et puss av øl rett fra karet. Bare å flaske eller fate så blir det nok en fin fin øl ut av det. 13% sukker er jo monk approved det, har selv brukt 20% hvitt sukker på en trippel med WLP530.

Det at 530 spruter ut av alle høl som du nevner er helt normalt for den gjæra. Det anbefales å topphøste underveis eller ha godt med headspace :).

All fusel er å snakke om, etter min smak:(. Og jeg mener nå bestemt at Kinn har greidd å få litt fusel ut av 530, også.
 
Enig :). Men 530 er ikke en gjær som lager mye fusel nesten uansett hva du gjør med den, i hvertfall på lave OGer som OP har hatt. Om det er fusel hadde jeg mistenkt infeksjon for å være ærlig.

Det er rart det der med fusel. Noen ser ut til aldri å få det, mens en annen stakkar må slite alvorlig for å unngå det. Kikker du på s.105 i boka Yeast, kan du bli alvorlig skremt - og deprimert:(:p. Jeg er redd selv den snilleste gjær kan bli provosert til å lage litt fusel om du kombinerer flere uheldige forhold, selv om OG er lav og temperaturen ikke er for høy. Jeg har i alle fall vært flink sånn.

Jeg mistenker at det ikke skal så mye til av variasjon opp og ned, eller brå endringer, i temperatur, f.eks..
 
Jeg har en tulletrippel (en belgisk dobbel som av ulike grunner ble en trippel) som ikke var så god i starten. Men oppskriften sa lagring i 3 mnd. Og det stemte. Fortsatt litt alkoholsmak, men nå er det en harmonisk og smakfull øl.
 
Det er rart det der med fusel. Noen ser ut til aldri å få det

Jeg har en mistanke om at det er forskjell på oss når det gjelder å kjenne smaken av fusel. Jeg kjenner det veldig fort, men når andre smaker på samme øl som jeg mener har fusel-smak, kjenner de ingenting.

Kanskje det er de av oss som drakk for mye dårlig HB i ungdommen som har utviklet en ekstra følsomhet for fusel? :eek:
 
Jeg har en mistanke om at det er forskjell på oss når det gjelder å kjenne smaken av fusel. Jeg kjenner det veldig fort, men når andre smaker på samme øl som jeg mener har fusel-smak, kjenner de ingenting.

Kanskje det er de av oss som drakk for mye dårlig HB i ungdommen som har utviklet en ekstra følsomhet for fusel? :eek:

Jeg har en følelse av at du er inne på noe der:p! Min erfaring med egen og andres evne til å kjenne at stoffet er der, stemmer i alle fall med din. Jeg har et gammelt apparat stående et eller annet sted, men er ikke særlig fristet til å ta det fram igjen:confused:.
 
Tilbake
Topp