Belgisk Blonde - Har du en oppskrift?

Kanskje det er de av oss som drakk for mye dårlig HB i ungdommen som har utviklet en ekstra følsomhet for fusel?

Det betviles! Da er det i så fall to skoler; Dere som utviklet en ekstra følsomhet for det, og oss som ble så vant med det at det i ettertid er vanskeligere å plukke opp ;) :p
 
Jeg må nok komme meg på et usmakkurs snart. Kan godt hende at det jeg oppfatter som alkoholsmak kalles fusel av andre. På den annen side så har jeg jo smakt nok alkohol fra den sterkere delen av pollisten opp gjennom årene til å vite hvordan umaskert alkohol smaker...
 
Er det noe som kan gjøres med denne ølen for å "redde" den.

Er det fusel som lager smaken er det lite å gjøre, den vil henge i svært lenge.
Jeg laget en saison en gang som ble gjæret på for høy temperatur, den batchen ble stående lenge som en test på om fuselsmaken ville avta. Synes ikke det avtok i det hele tatt, siste flaska var like ille. :(
 
Ja, du mener dere som drakk så mye av det at smaksløkene ble ødelagt? :p

Noe sånt! :p Neida, jeg kjenner godt fusel, men tror ikke jeg er så sensitiv som f.eks. @Finn Berger ser ut til å være. Og jeg har drukket min andel med hjemmebrent. Kasta for øvrig 2 apparater på den lokale avfallsstasjonen for et par uker siden etter litt opprydding i låven. Hallingdølen som jobba på stedet flirte godt i bartene ;)
 
Jeg har hatt en greie med de belgiske. Alle skryter jo sånn av disse og hvordan gjæren får fram fantastiske smaker. Så jeg har prøvd noen tørrgjærvarianter av belgiske gjær. Og så ble jeg ikke helt fornøyd. Responsen fra diverse fora var entydig på at man må jo bruke fersk gjær, siden det går noe tapt når man lager tørrgjær. Men så smakte jeg noen varianter av belgisk øl fra kommersielle bryggerier, og to ting slo meg: 1) det smakte ikke veldig ulikt mine egne brygg og 2) det var ikke så veldig godt. Misforstå meg rett, fullt drikkbar øl med masse gjærpreg, men jeg innså etterhvert at dette ikke var mine favorittsmaker.

Så min konklusjon er blant annet: Før du dømmer ditt eget øl nedenom og hjem som et feilprodukt, vær sikker på at du faktisk liker den stilen du brygger... :)
 
Jeg må nok komme meg på et usmakkurs snart. Kan godt hende at det jeg oppfatter som alkoholsmak kalles fusel av andre. På den annen side så har jeg jo smakt nok alkohol fra den sterkere delen av pollisten opp gjennom årene til å vite hvordan umaskert alkohol smaker...
Det er generelt lurt med usmakkurs, men fusel er ikke blant usmakene på kurset i regi av norbrygg.
 
Jeg har hatt en greie med de belgiske. Alle skryter jo sånn av disse og hvordan gjæren får fram fantastiske smaker. Så jeg har prøvd noen tørrgjærvarianter av belgiske gjær. Og så ble jeg ikke helt fornøyd. Responsen fra diverse fora var entydig på at man må jo bruke fersk gjær, siden det går noe tapt når man lager tørrgjær. Men så smakte jeg noen varianter av belgisk øl fra kommersielle bryggerier, og to ting slo meg: 1) det smakte ikke veldig ulikt mine egne brygg og 2) det var ikke så veldig godt. Misforstå meg rett, fullt drikkbar øl med masse gjærpreg, men jeg innså etterhvert at dette ikke var mine favorittsmaker.

Så min konklusjon er blant annet: Før du dømmer ditt eget øl nedenom og hjem som et feilprodukt, vær sikker på at du faktisk liker den stilen du brygger... :)

Trippel og denslags er ikke for meg, heller. Det smaker rett og slett for mye fusel og alkohol. Det siste jeg drakk var en rød Chimay, og den syntes jeg var direkte vond. Men Duvel har jeg hatt sans for likevel, så med hue under armen og armen i bind brygget jeg et nytt forsøk på en golden ale for ikke lenge siden. Vi får se; den nærmer seg slutten på gjæringsprosessen - håper jeg, da; den går og går og går og går - og det smaker ikke så galt så langt.

Men som Amarillo sier: Er det fusel der, så blir den ikke borte.
 
Trippel og denslags er ikke for meg, heller. Det smaker rett og slett for mye fusel og alkohol.

Jeg mener at det slett ikke er noen selvfølge å nevne alkohol og fusel i samme åndedrag. Ren alkohol smaker ikke fusel.
Jeg kan ikke si jeg har merket fusel i noen av mine øl, men en tydelig alkoholsmak på samme måte som en drink som er blandet med litt for lite blandevann, det har jeg kjent.
 
Jeg mener at det slett ikke er noen selvfølge å nevne alkohol og fusel i samme åndedrag. Ren alkohol smaker ikke fusel.
Jeg kan ikke si jeg har merket fusel i noen av mine øl, men en tydelig alkoholsmak på samme måte som en drink som er blandet med litt for lite blandevann, det har jeg kjent.

Enig - men i de belgiske synes jegdet ofte er tydelig fusel i tillegg til alkoholen. Fusel og fusel er jo heller ikke det samme, og visse typer er visst en del av smaksprofilen i noen sterke belgiere. Og jeg liker dem ikke:).

Jeg merker mindre i egne øl nå, og mener det er en del faktorer jeg har fått bedre kontroll på. Og så har jeg kuttet ut gjærnæring i brygget; jeg bruker det bare i startere, og jeg bruker bare gjær jeg har dyrket opp på magnetrøreren - med unntak for topphøstet gjær, som jeg mener er i toppform.
 
Så min konklusjon er blant annet: Før du dømmer ditt eget øl nedenom og hjem som et feilprodukt, vær sikker på at du faktisk liker den stilen du brygger... :)

Lys tørr øl med lite aromahumle vil vel som regel smake noe mer etyl alkohol enn annet om du er vant til pils, pale ale og IPA (som dekker over det meste)... 530 er vel en av de som skaper mer fenolisk brodd enn fruktighet, så det blir også der mindre runde aromaer som dekker alkoholen?

Jeg har hvertfall tro på ølet til OP. Fusel vil forøvrig bli omdannet over tid, ved oksidasjon til andre stoffer. Da snakker vi år. Antagelig år du ikke har når det gjelder et lyst alkosvakt øl som det her ;).
 
Hyggelig med så mange meninger om ølet. Hadde en anelse om at det kom til å utvikle seg til en RDWHAHB-tråd, men det er jo selvfølgelig det beste jeg kunne håpet på. Hvis jeg husker riktig så ble vørteren kjølt ned til 17 grader og satt på 17 grader rom. Jeg satte det på ca 23 grader etter et par dager.
Jeg ser at Kinn sin kveldsbris er gjæret på 22 grader og når en her skriver at gjæren tåler opp mot 30 grader, så vil jeg tro at ølet blir veldig bra etter hvert. Jeg gir det iallefall et par uker til på gjæringskaret.
 
Lys tørr øl med lite aromahumle vil vel som regel smake noe mer etyl alkohol enn annet om du er vant til pils, pale ale og IPA (som dekker over det meste)... 530 er vel en av de som skaper mer fenolisk brodd enn fruktighet, så det blir også der mindre runde aromaer som dekker alkoholen?

Jeg har hvertfall tro på ølet til OP. Fusel vil forøvrig bli omdannet over tid, ved oksidasjon til andre stoffer. Da snakker vi år. Antagelig år du ikke har når det gjelder et lyst alkosvakt øl som det her ;).

Er du sikker på det der? Jeg brygget en Golden Ale som jeg lot stå et år, og den ble om mulig bare jæveligere.
 
Tja, det spørs vel hva man ser på som fusel, det er jo en samlebetegnelse for fler stoff. Om ølet smaket som negllakkfjerner så er nok håpet ute. Den beste beskrivelsen jeg har sett er det amerikanerne kaller; "hot alcohol" som visstnok reduseres til stoffer som smaker nærmere svisker/mørke frukter enn den typiske sprit smaken. Hvor jeg har lest det her husker jeg ikke, men den som leter finner det antagelig ut. Det var en relativt godt utarbeidet greie hvor den kjemiske prosessen ble forklart bra.
 
Heisann.
Tenkte å brygge ein belgisk blond til helga. Vart litt usikker på om sukkeret skal i ved mesking eller kok?
Er det smart å koke det ut vatn før tilsetting?

Helsing nybegynner
 
Ta litt av vørteren og hell over sukkeret så du løser opp en del/alt før du heller oppi.

Sent fra min E6853 via Tapatalk
 
Tilbake
Topp