Kan noen forklare meg ??

Daggis

Norbrygg-medlem
Fant en oppskrift på en Rochefort 8 klone. Jeg sliter dog litt med å forstå den understrekede linjen i oppskriften. Så vidt jeg forstår er dette gjæret i 23 dager, så flasket i 2 måneder. Hva er nå denne Secondary Fermentation? Er det første 14 dager i flaska?



Recipe Type:
All Grain
Yeast: Belgian Abbeyll (Wyeast #1762)
Yeast Starter: No, I'm lazy and use two packs
Additional Yeast or Yeast Starter: no
Batch Size (Gallons): 5.5
Original Gravity: 1.078
Final Gravity: 1.018
IBU: 26.2
Boiling Time (Minutes): 75
Color: 27.6
Primary Fermentation (# of Days & Temp): 23 days @ 69-70
Additional Fermentation: Bottle condition for at least two months
Secondary Fermentation (# of Days & Temp): 14 days @69-70
Tasting Notes: It's everything you would expect from our monk brewing friends... great beer!

10.92 lb Pilsner (2 row) Belgian (2.0 SRM) 70.24%
1.73 lb Caramunich Malt (46.0 SRM) 11.13%
0.58 lb Corn, Flaked (1.3 SRM) 3.75%
0.58 lb Special B Malt (114.0 SRM) 3.75%
0.23 lb Carafa special dehusked (302.0 SRM) 1.47%
1.50 lb Dark Belgian candy sugar (100 SRM) 9.65 %
1.73 oz Styrian Goldings [4.20%] Boil 60 min
0.75 oz Hallertauer Hersbrucker [3.50%] Boil 30 min
0.39 oz Hallertauer Hersbrucker [3.50%] Boil 5 min
0.38 oz coriander seed Boil 5 min (Crush first)

MASH PROFILE

Protein rest Add 12.64 qt water at 156.2F to get 142F for 30min
Saccrification Add 11.23 qt water at 170.2F to get 154F for 60 min
Mash out Add 9.83 qt water at 205.6 to get 168F for 5 min
Begin Vorlauf then drain Mash Tun
Sparge with 0.73 gallons of water at 168F

Carb with 4.83 oz corn sugar

This is the award winning recipe by Hermann Holtrop from a Rochefort 8 clone comp that was held in the Netherlands. I think it's very close to the original Rochefort 8. A little darker then the original, but just as tasty... enjoy! If you can't find Carafa Special, Carafa l (337.0 SRM) will work well but will be a bit darker so scale back a bit.
 
Det mange amerikanske hjemmebryggere er å stikke om til et nytt kar etter at hovedgjæringen har funnet sted. Dette for å få ølet av gjærkaka og sånn at det blir mindre sedimenter, humlerester og etter sigende et klarere øl.
Veldig mange, inkl. meg selv mener at det er et fullstendig unødvendig steg, siden du risikerer både infeksjon og oksidasjon.
Jeg ville fulgt oppskriften din, men droppet steget om secondary fermentation. Tapp på flasker etter 2-3 uker, alt etter som :) Du kan bruke WLP530, det er samme gjær som den du oppgir.

Når det skal sies, så er nøkkelen til å brygge denne klonen riktig fullstendig god kontroll over gjæringstemperaturen, og et mørkt nok candissukker/-sirup.

Lykke til :)


Edit: Jeg ser nå at det opplagt menes 14 dagers secondary fermentation = karbonering på flaske... ja du må tappe på flaske og la det stå ca 14 dager i romtemperatur for å få kullsyre. Poenget mitt ovenfor er fremdeles gyldig da... :) Ytterligere lagring, flere mnd, er nok ideellt for at denne ølen skal skinne.
 
Sist redigert:
Tja, si det. Det er vel mer vanlig å stikke om ølet i utlandet. Jeg gjør det ikke, flasker når det er ferdig gjæret.
 
Javel. Merkelig måte å beskrive det på av den som la ut dette isåfall. Får forsøke meg som du sier når dette lages om noen uker. Takk!
 
Tilbake
Topp