kan noen se på denne ?

Hei, er nybegynner innen brygging med malt har eksperimentert litt med forskjellige brygg,har prøvd å oppsummere mitt første brygg, og ønsker kommentarer fra folk som har peiling, prøver meg frem her. og ønsker innspill, gjør jeg åpenbare feil? er dette en grei oppsummering. Har jeg utelatt ting som burde være med, håper noen kan irettesette meg hvis noe mangler  osv.  se vedlegget plac :help:e, og gi kommentarer :help:
 

Vedlegg

  • mitt aller første bryggggggggg.xlsx
    13 KB · Sett: 75
Oppskriften ser grei nok ut, men å meske over 5 kg malt med bare 7 liter vann vil føre til dårlig utbytte. Det vanlige er ca 2,5 – 3 liter vann per kg malt, altså minst det dobbelte. Om du bruker brew in a bag-metoden, kan du med fordel meske med alt vannet – altså en svært tynn mesk, og ingen skylling. Det er nesten umulig å få særlig effektiv skylling i pose.
 
...skjønner ikker helt hvorfor du bare bruker 7 liter til mesking. Jeg ville brukt minst 12 liter, og så skylt med vann til ønsket preboil.
 
Var nok noe upresis i beskrivelsen her, mesken ble fordel i 2 kasseroller med ca 7 liter vann i hver. skyllingen foregikk ved å åpne meske posen, helle vann direkte i vellingen, røre, og deretter lukket jeg posen og prøvde å vri ut mesteparten av søt stoffet. Men som dere ser med fryktelig dårlig resultat. Har i ettertid mesket med samme metode med 5 kg basismalt, og 560 gr. spesialmalt med mye bedre resultat. denne gangen i et stort spann. med flere skyllinger. Denne gangen fikk jeg ca 25 liter med og 47, er dette brukbart. Kan noen si hvordan man regner ut utbytte %
En annen ting.... Det lukter veldig svovel av bryggene som jeg bruker Danstar Nottingham gjær i, er dette normalt ? :eek:
 
Jan Arne skrev:
Denne gangen fikk jeg ca 25 liter med og 47, er dette brukbart. Kan noen si hvordan man regner ut utbytte %

Det enkleste er å lage oppskrifta i et bryggeprogram og legge inn faktisk OG etter brygging, man får da ut utbyttet i %.

Ellers er det vel vanlig å beregne 280 oechle per kilo malt. Da har du teoretisk 1557 oechle i dine 5,56 kilo. Dette delt på dine 25 liter gir teoretisk 62 oechle. 47/62 gir da et utbytte på 76%, noe som slettes ikke er så ille  :biersmile:
 
Tilbake
Topp