Lallemand Köln

Brewshop kjører tilbud nå på Lallemand Köln. Hvordan har erfaringene vært med denne hittil?

LalBrew Köln - Kölsch Style Yeast 11g

Jeg har akkurat tappa opp batch nr. 2 med denne. Begge har oppført seg pent under gjæringa, henholdsvis 79 og 78% utgjæring, og den første ser i alle fall ut til å bli god. Ikke helt lik wlp029; muligens litt fruktigere med en gang, men jeg tror egentlig den kan bli vel så god. Satte flaskene i kjølskap for noen få dager siden, og så får vi se om et par måneder:).
 
Jeg har akkurat tappa opp batch nr. 2 med denne. Begge har oppført seg pent under gjæringa, henholdsvis 79 og 78% utgjæring, og den første ser i alle fall ut til å bli god. Ikke helt lik wlp029; muligens litt fruktigere med en gang, men jeg tror egentlig den kan bli vel så god. Satte flaskene i kjølskap for noen få dager siden, og så får vi se om et par måneder:).
Tok og bestilte seks pakker jeg. Var også et snertent thermometer på tilbud.
 
Tok og bestilte seks pakker jeg. Var også et snertent thermometer på tilbud.

hehe - jeg er kjipere:p. Kjøpte ei pakke, og så satte jeg en liten batch med den så jeg fikk gjær til neste. Men du brygger jo større kvanta.

Lurer litt på hva jeg skal bruke slurryen til nå. En kølsch til? Eller en IPK? (Jeg er håpløs. Klarer ikke å kaste gjær når den ser så fin ut:confused:.)
 
hehe - jeg er kjipere:p. Kjøpte ei pakke, og så satte jeg en liten batch med den så jeg fikk gjær til neste. Men du brygger jo større kvanta.

Lurer litt på hva jeg skal bruke slurryen til nå. En kølsch til? Eller en IPK? (Jeg er håpløs. Klarer ikke å kaste gjær når den ser så fin ut:confused:.)
Tenkte en 45 liter batch, og gjære på 16 grader. Burde være nok med 6 pakker da. Er fornuftig å nytte gjæra en gang til ja, kanskje jeg bruker den i Rødskjegg..?
 
Tenkte en 45 liter batch, og gjære på 16 grader. Burde være nok med 6 pakker da. Er fornuftig å nytte gjæra en gang til ja, kanskje jeg bruker den i Rødskjegg..?

Jeg brukte ei pakke på 12 liter som jeg prøvde å få i gang på 14 grader, men det gikk dårlig. Måtte sette den opp et par grader, og da kom den i gang, og det gikk helt greit videre. Den andre, 26 liter som jeg altså satte på slurryen fra den første, starta greit på 14 grader, og så satte jeg den kaldere, ned på 12, der den fikk stå til jeg satte den på 16 mot slutten. Den har fått stå i totalt 3 uker før jeg altså tappet den opp i dag. Jeg er ganske spent på hvordan den smaker om et par uker:).

Jeg har hatt dårlige erfaringer med 12 grader før, og generelt er det ikke noen god ide å tøye temperaturgrenser hverken den ene eller den andre veien, men jeg har lest om folk som har hatt gode erfringer med 12, så jeg måtte prøve igjen.

Jeg veit ikke helt hvordan kølschgjær blir i et mørkere øl. Jeg har liksom mer følelse for altbiergjær der, og leker litt med tanken på en mørk tsjekker - U Fleku-stil - med den. Jeg har brukt den i både en amerikansk rød og en irsk rød, og det blei ikke galt. Kølschgjæren brukes vel en del i lyse amerikanske, som american blonde, cream ale og amerikansk hveteøl?
 
@Holmentoppen
Av rein vanvare dumpa jeg innom Facebook i dag, og så et innlegg om en test av en kveikpils versus en normal pils, og der refererte du også til en test av Køln versus WLP029. Kan du si noe mer om den her?

Min konklusjon er at Køln gir et veldig godt øl, i alle fall. Og jeg kommer nok til å holde meg til den framover.
 
I all verden, jeg trodde du fikk utslett av FB? :eek:

Mener jeg har postet noe om det her også, men det var muligens på en av de laaange trådene.

Oslo vs WLP 850

Dette er en sammenligning jeg hatt lyst til å gjøre lenge. Hvordan vil Oslo (Bootleg Biology sin isolering av en strain fra Hornindal-miksen til Eik & Tid) klare seg mot en klassisk, supernøytral lagergjær?
Oppskriften er en som mange her på gruppa har brygget: https://brewgr.com/…/5…/klassisk-pilsner-german-pils-recipe… Den er velprøvd og god. Oslo-delen av batchen gjæret på 26 grader – og var ferdig i løpet av noen dager. Jeg lot den stå i én uke før den ble overført oksygenfritt til fat.

Den danske lagergjæren fikk et vanlig forløp på 10 grader i 3 uker. Hevet temperaturen litt mot slutten. Den gikk også på fat – og begge ble overført med mottrykk til boks i dag.
Oslo fikk en anelse bedre utgjæring (1010 mot 1012 fra OG 1050). Den er litt mer tåkete – ellers er farge og skum identisk. Ikke uventet – WLP 850 har alltid gitt klare øl hos oss. Denne vil bli tilnærmet krystallklar ved lagring.

Men altså – det er helt utrolig hvor nøytral og velsmakende Oslo er i et øl som dette. Jeg ville absolutt ikke klart å skille dem i en blindtest. Selv med litt ulik utgjæring er de forbløffende like. Gjorde en tilsvarende test med Lallemand Køln og WLP 029. Der var forskjellene mye tydeligere. Det er for tidlig å konkludere. Erfaringsmessig vil lagring endre karakteren på ølene. Begge disse er litt ”rå” foreløpig. Jeg kommer plutselig tilbake med en oppfølging når de har fått et par måneder i kjøleskapet.

Vis vedlegget 44900

Jeg får helt klart utslett av Facebook, ja - av mange grunner. Jeg skjønner rett og slett ikke hvorfor folk holder på der, når de kunne gått hit.

Nå var det sammenligningen av Køln og WLP029 jeg var interessert i - sjøl om jeg på ingen måte mener pilstesten er uinteressant. Du helte vel ut kølschen? Har du brygget ny?
 
Jeg får helt klart utslett av Facebook, ja - av mange grunner. Jeg skjønner rett og slett ikke hvorfor folk holder på der, når de kunne gått hit.

Nå var det sammenligningen av Køln og WLP029 jeg var interessert i - sjøl om jeg på ingen måte mener pilstesten er uinteressant. Du helte vel ut kølschen? Har du brygget ny?
Aha, da er jeg med.

Kölschen gikk i sluket, ja. Den ble oksidert pga. innkjøringsproblemer med bokstapperiet. Brygget en variant med Kölsch/Blonde splitt mellom WLP029 og US-05. Men jeg foretrekker nok lyse lagere.
 
Aha, da er jeg med.

Kölschen gikk i sluket, ja. Den ble oksidert pga. innkjøringsproblemer med bokstapperiet. Brygget en variant med Kölsch/Blonde splitt mellom WLP029 og US-05. Men jeg foretrekker nok lyse lagere.

Gitt at vi snakker om en feilfri versjon, så går jeg for kølsch. Jeg synes den er reinere og friskere. På sett og vis den beste pilsen du kan få:).

Men å brygge den ... :(.
 
Gitt at vi snakker om en feilfri versjon, så går jeg for kølsch. Jeg synes den er reinere og friskere. På sett og vis den beste pilsen du kan få:).

Men å brygge den ... :(.
Var treig å starte den Lallemand Köln. Gikk over to døgn før der var særlig aktivitet, men tok seg opp etter hvert. Står på 14C til søndag, da begynner jeg å rampe litt opp for å sikre utgjæringa.
 
Var treig å starte den Lallemand Köln. Gikk over to døgn før der var særlig aktivitet, men tok seg opp etter hvert. Står på 14C til søndag, da begynner jeg å rampe litt opp for å sikre utgjæringa.

Det var min, også - dvs. den første, som jeg satte på posegjæren. Den andre, på slurryen fra den, kom kjapt i gang. Men den første blei den beste; den er faktisk ganske nær å være det jeg vil en kølsch skal være. Den andre har en fenolsk smak jeg ikke kan fordra, men som ikke virker å plage andre så mye.
 
Det var min, også - dvs. den første, som jeg satte på posegjæren. Den andre, på slurryen fra den, kom kjapt i gang. Men den første blei den beste; den er faktisk ganske nær å være det jeg vil en kølsch skal være. Den andre har en fenolsk smak jeg ikke kan fordra, men som ikke virker å plage andre så mye.
Er på 1.014 etter 8 dager, 69% attenuering. Målte det samme i går. 15C i skapet. Hva er normalen med denne gjæren?
 
Jeg hadde 79% på det første brygget, og 78% på det andre - og det er nokså normalt, antar jeg. Jeg har hatt rundt 80% med wlp029, også.
Usj. Aktiviteten har avtatt betraktelig, ser ikke helt hvordan det skal gå ut 4-5 poeng til.. Men får bare ta tålmodigheten til verks. Jeg rehydrerte denne, første gang jeg har rehydrert på mange, mange batcher.
 
Usj. Aktiviteten har avtatt betraktelig, ser ikke helt hvordan det skal gå ut 4-5 poeng til.. Men får bare ta tålmodigheten til verks. Jeg rehydrerte denne, første gang jeg har rehydrert på mange, mange batcher.

Hei. Jeg har samme erfaring med at Køln er treg.
Ned 10 poeng på 3 dager.
Fikk litt for høy OG og 1 pakke Rehydrert gjær på ca 12 liter vørter gir kanskje litt dårlige arbeidsforhold.
Romtemperatur er mellom 16 og 17 grader.
Tenkte å kompensere for den høye OG’en med å lage 2 liter sukkerlake før flasking. Vil det funke tro?
Ellers fant jeg en artikkel som ser ut til å bekrefte både treghet og kvalitet på denne her Kölsch yeast experiment – Sykesey
 
Tilbake
Topp