1. Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler. Lær mer.
  2. Hei der Gjest, bli medlem ved å gå til medlemsregistreringen
    Fjern notisen

Kan virkelig Safale US-05 være "ferdig" etter bare et par dager?

En tråd i 'Råvarer' startet av Bob Voith, 21 Apr 2015.

1. Bob Voith

Bob Voith
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Mine to første brygg er nå på flaske (om dere er interessert så finnes detaljerte brygge- og tappe rapporter på http://www.bobsbittelillebryggeri.no). Det ble henholdsvis en IPA og en APA, begge med Safale US-05 som gjær. Felles for begge var rehydrering på 27 grader (iht til Fermentis' produktarket) og ble pitchet på relativt riktige temperaturer :)

Jeg er klar over at gjæringsforløpet består i selve gjæringen og deretter "opprydding" slik at man trenger oppskriftens 14 dager for en komplett prosess.

Begge brygg starter gjæring normalt etter mitt skjønn, og det pluppet kontrollert i 2-3 dager før det roet seg helt. Ingen hissig stormgjæring med behov for Blow Off Tube her i gården :)

På det siste brygget målte jeg SG = 1.014 etter 7 dager. Når jeg tappet i går, var FG = 1.012/14, med andre ord omtrent det samme.

Spørsmålet er derfor; Er dette vanlig "oppførsel" fra US-05?

2. Sotrajohnny

Sotrajohnny
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Ja, dersom du ikke gjærer den veldig kaldt vil den være godt attenuert etter bare en uke. Som du sier så er det allikevel greit å la den stå 14 dager slik at den får ryddet opp etter seg.

Ingeniøren og Bob Voith liker dette.
  3. Salte

Salte
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Yes it is.
    På normal temp (15-21) og en ikke aly for høy OG (>1.080), så går det ikke mange dagene før FG er nådd.
    Pleier alltid la det stå i 12-14 dager så den får rydde opp

Edit: ca det same som sotrajohnny sa, folk er for kjappe

Bob Voith liker dette.
  4. Bob Voith

Bob Voith
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

5. GuttormG

GuttormG
    Expand Collapse
    Registrert bruker

1048 til 1014 på 4 dager (søndag til onsdag), rehydrert 2-3 timer, pitchet på 26 grader, satt til gjæring i rom med temp på 17 grader.

6. SundbØL

SundbØL
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Gikk fra 1.066 til 1.014 på tre dager med US-05. Helt vanlig med gode gjæringsforhold :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

7. Bob Voith

Bob Voith
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Ser mao ord ut som US-05 kan gjøre seg ferdig ganske raskt! På den andre siden av skalaen, er det noen gjærtyper som man pleier å måtte rigge Blow Off Tube for? Litt i gata "bruker du Xxx, så pass på!"....

8. Miguel

Miguel
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

1.104 til 1.031 på fem dager, men da trengte den ca fem-seks dager på å gå ned til 1.027 etter det. N-te generasjon vel å merke.

amatøren liker dette.
  9. Mats Ø.

Mats Ø.
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

wlp400 og Wyeast 3068. Begge to gjærer noe vanvittig, sistnevnte blåste lokkene av begge kar og fylte kottet med bananfluer. :p

10. Gahr

Gahr
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

WLP530/Wyeast 3787 er også gjærtyper som skummer kraftig. Kan gjøre seg med blow-off til disse.

11. Jo-Helge

Jo-Helge
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

uploadfromtaptalk1430034500986.jpg

Wlp 530

12. Mats Ø.

Mats Ø.
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Du veit det er seriøst når halvannenlitern skummer over. :D

CAMØRN liker dette.
  13. Easybrew

Easybrew
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Laget meg nylig en pale ale på 45 liter som jeg satt på sportsboden med varmekabel tvinnet rundt og stc-1000 satt på 18 grader.

Var satt i et speidel gjæringskar på 60 l med en overdose us-05 og har aldri opplevd denne som så voldsomt i forhold til blow of. Men denne gangen tok den å fylte gjæringslåsen og hele lokket med god masse fra gjæringen. Regner med at dette er pga kraftig overpitch ( hadde i dobbel dose med gjær pga en glipp)

Men er alltid fornøyd med us-05 gjær.

Easybrew

14. AndreasP

AndreasP
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Det kan godt stemme dette, eg har aldri rehydrert US-05, men merkar gjæring berre etter eit par timar og den gjærar fort ned.

15. amatøren

amatøren
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Den einaste gongen eg har opplevd blow out, av 21 brygg, er ved bruk av 2 pk Safale US-05 på 25L @ 1.050 i ei bøtte på 30L. Gjæren vart pitcha tørr rett i karet.

16. GuttormG

GuttormG
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Gjenbrukt US-05 er betydelig heftigere enn "ny" gjær; starter raskere, gjærer voldsommere og skummer dugelig.

17. Panerai

Panerai
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Jeg satt et øl med us-05 onsdag for 1,5 uke siden (29. Juli). Jeg tenkte egentlig å tappe den i dag, men ble litt usikker da den ikke har stått 2 uker. Jeg har ikke målt FG? Tidligere har jeg bare latt ølet stå 2 uker pluss. Jeg tipper det er ferdig gjæret. Kan jeg trygt tappe i dag (mest sannsynlig) eller bør jeg vente til onsdag?

18. loebrygg

loebrygg
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Den er sikkert ferdig, men det skader ikke å vente
    Med mindre det er en humlefersk IPA
    Kanskje noen andre som har en formening om akkurat det

Sent from my iPhone using Tapatalk

19. loebrygg

loebrygg
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem