Kapping av stigerør/co2-rør i cornelius fat, hvilket verktøy?

LarsUlv

Norbrygg-medlem
Jeg skal kappe co2-røret i cornelius fatene mine.
Hvilket verktøy er best å bruke?

Jeg har både Dremel og rørsag. Hvilken av disse er best å bruke for å kappe rørene?

Når jeg har kappet de, bør jeg behandle de på noen måte?
Bør de pusses?
Bør de behandles med noe slik at kuttflaten beholder rustfri-egenskaper?
 
Jeg har brukt dremel til kutt, og så brukt en sånn "stein" til dremele for puss av skarpe flater, og bare soaket de i sitronsaft. Ingen rust.

Kan jeg spørre, hvorfor skal du kutte dine?
 
Lån deg en vinkelsliper og puss litt etterpå for å runde kantene. Så er det gjort i en håndvending. Rust hadde jeg ikke ofret en tanke.
Skal du gjære på fat nå?
 
Kan jeg spørre, hvorfor skal du kutte dine?
Fordi du har sagt at det er lurt ;)

Men det er sant faktisk.
For å fylle fatet så fullt som mulig, samtidig som man minsker sjansen for øl i CO2 slangen, så er det en fordel å kappe rørene så kort som mulig.
Og det var det du som skrev et sted her.
 
Ah! CO2! Seff, ja det er lurt som fy, jeg tenkte øl-stigerør, selv om du har veldig tydelig skrevet co2-rør i topic. Kapp de helt ned.
 
Ja, det er CO2 røret som skal kappes nå.
Men jeg laget overskriften slik jeg gjorde fordi svaret er relevant for kapping av begge rørene.

Så kan andre søke og finne svar.
 
Lån deg en vinkelsliper og puss litt etterpå for å runde kantene. Så er det gjort i en håndvending. Rust hadde jeg ikke ofret en tanke.
Skal du gjære på fat nå?
Tenker jeg går for Dremel som jeg har i hus (det er jo i praksis en liten vinkelsliper).
Stor vinkelsliper får jeg ikke tak i i dag.
 
Bare holder røret med ene hånden og kapper med andre?
Har ikke skru-tvinge....

Jeg har bare holdt det i en tang og kappet. Røret blir varmt. Evt holdt det mot ei bordflate med det som skal kappes utenfor kanten. Husk noe foran øya (som du ser gjennom), det kan bli et miniatyrfyrverkeri.
 
Jeg har bare holdt det i en tang og kappet. Røret blir varmt. Evt holdt det mot ei bordflate med det som skal kappes utenfor kanten. Husk noe foran øya (som du ser gjennom), det kan bli et miniatyrfyrverkeri.
Masse gode poenger her @Miguel

Litt HMS:

* Holde med tang vs holde i hånden
Ja, det blir varmt. Ikke så veldig at man brenner seg, men ta av o-ringen/pakningen dersom du ikke har tenkt å bytte de.

* Mothold mot et bord eller lignende
Ja, det er litt vanskelig å holde det fast med fingrene og samtidig kappe. Kan fort "hoppe" litt.

* Vernebriller
Ja, det blir en liten fontene med gnister. Men man kan være heldig slik at det spruter nedover og ikke oppover mot øynene.
Det står jo i bruksanvisningen til Dremel at det alltid skal brukes vernebriller (jepp, jeg har lest den, hele faktisk).
Og jeg vet jo at man ALLTID skal bruke det når man holder på med slikt arbeid.


Lykken står av og til også den dumme bi.
En o-ring fattigere (tok den selvfølgelig av på rør nummer to)
Alle fingre på plass
Begge øyne på plass

Skal kappe to rør litt senere.
Da skal jeg operere i henhold til oppjustert HMS rutine.


Dremel fungerer veldig bra. Er jo utallige muligheter med dette multiverktøyet.
2018-10-24 19.11.30-kopi.jpg

Resultat ble også bra
2018-10-24 19.10.20-kopi.jpg
 
Masse gode poenger her @Miguel

Litt HMS:

* Holde med tang vs holde i hånden
Ja, det blir varmt. Ikke så veldig at man brenner seg, men ta av o-ringen/pakningen dersom du ikke har tenkt å bytte de.

* Mothold mot et bord eller lignende
Ja, det er litt vanskelig å holde det fast med fingrene og samtidig kappe. Kan fort "hoppe" litt.

* Vernebriller
Ja, det blir en liten fontene med gnister. Men man kan være heldig slik at det spruter nedover og ikke oppover mot øynene.
Det står jo i bruksanvisningen til Dremel at det alltid skal brukes vernebriller (jepp, jeg har lest den, hele faktisk).
Og jeg vet jo at man ALLTID skal bruke det når man holder på med slikt arbeid.


Lykken står av og til også den dumme bi.
En o-ring fattigere (tok den selvfølgelig av på rør nummer to)
Alle fingre på plass
Begge øyne på plass

Skal kappe to rør litt senere.
Da skal jeg operere i henhold til oppjustert HMS rutine.


Dremel fungerer veldig bra. Er jo utallige muligheter med dette multiverktøyet.
Vis vedlegget 38845

Resultat ble også bra
Vis vedlegget 38846

Skal kappe to rør litt senere.
Da skal jeg operere i henhold til oppjustert HMS rutine.
Det gikk mye greiere og raskere når jeg fulgte HMS rutinene
 
Tilbake
Topp