Kapsling av flasker

Riis'en

Dommer
Hei, prøvde meg for første gang idag å kaple på 0,33 l flasker. Jeg brukte en sånn korkegreie man må slå på. Noe som medførte ett mareritt for min del, da den ene flasken etter den andre eksploderte på bordet.. :mad:
Ok Ok.. hva hadde jeg ventet....Men dåg ett produkt som fort havner i søppla.

Hvis jeg nå først skal annskaffe meg et mer sofistikert korkeapparat, bør jeg kjøpe en Korketang, eller kline til med en Bordmodell?

Kjøp bordmodellen.
Den fungerer på alle typer flasker.

Korketanga er beregnet på de gamle 035 og 070 flaskene.
Den fungerer også på 050 flaskene som brukes av norske microbryggerier.
Den "nye" 033 flaska har en annen utforming på toppen.
Kraven på korketanga får ikke godt nok tak på disse flaskene.
De har for kort avstand fra toppen til flensen som tanga skal gripe rundt.

Bordmodellen presser flaska mot underlaget.
Derfor fungerer den uansett.
Og så er den mye greiere å håndtere.

Egil B.

Jeg har forsåvidt ganske greie erfaringer med korketang (sort modell, made in Italy) og norske 0,33-flasker, men vil nok foretrekke bordmodellen som vi har stående hos DGD (og som vi foreløpig ikke får mye bruk for takket være Joakims flip-top-flaskestorkjøp). Men må nok si at jeg har knust noen flasker med korketangen, skjønt det var ganske få.

Har nå sendt avgårde ønskeliste til Vin&bar med bordmnodell og øltønner. Da blir det jul i år og. :angel:
Holdte nesten å miste håpet der jeg satt med glasskår og øl over hele meg. :cheeky:
Fikk omsider lirka på 24 småflasker. men tappa resten på 1,25 l. Det hele tok meg et par timer :zzz:

Hehe, de schvære flaskene har jeg også brukt en gang. Bra til selskap eller bare stortørst. Men nå skjønner du kanskje hvorfor så mange har byttet til fatanlegg ;).

Jeg har aldri hatt noe problem med en kapseltang, verken nye eller gamle 0,33-flasker. Det er kort avstand til kragen, men det er ikke noe problem hvis man er litt nennsom. Tror jeg har knust halsen på to flasker i løpet av fem år.  Det springende punktet er at tennene på tanga må ligge helt oppunder kragen på flaska før du klemmer til, sånn at krafta går oppover og ikke innover.

Når det er sagt, så er det sikkert litt enklere med bordmodell, ja :)

Det som har vært problemet mitt med kapseltanga var at med kort avstand til kragen,
så klarte ikke tanga å trekke korken nedpå slik at det ble tett.
Hvis jeg tok hardere i så røyk halsen av på flaska.
Mulig at det finnes flere typer tenger.
Jeg hadde ei fra Europris.
På de gamle flaskene med lengre avstand til kragen var det ikke noe problem.

Egil B.

ja, det finnes forskjellige, de ser veldig like ut, men kvaliteten varierer
Jeg mener å ha hørt at den fra europris er produsert av et selskap som kopierer produkter og selger de billig. Den skal visst ikke være noe særlig. Men hvilke tenger som ellers er på makedet og hvordan skille kvaliteten er jo vansklig å se med det blotte øyet i en butikk eller på nettet. Må nesten prøves ut....

Etter å ha prøvekjørt Bordmodellen vil jeg si det er den beste investeringen hittil :) Går som en drøm på skinner.

Vil også anbefale Automatisk hevert med flaskefyller. Kjøpte jumbo modellen. 1000% mindre søl og mere effektiv.

Den flaskefylleren fungerer slik at fyllingen stopper når du trekker røret opp fra bunnen av flasken? Og åpnes når den presses mot bunnen?

Richard

Jepp. Det er en liten og enkel trykkventil.. En sånn du har på bildekkene, bare mye enklere men samme prinsipp. Holder helt tett når det er fullt trykk.

Nyttig.

Vrei meg i angsten idet jeg tengte å kjøpe en slik "hammerkapsler" i dag. Så for meg at den ikke var spes venlig på flaskene :-\

Så glad jeg leser det meste av forumet etpar ganger mindst :angel:

Så bordmodell blir nok løsningen på Knuthaugen  :skaal:

Jeg så Joakim hadde en slik andre gang han var på frokost-tv, det virker rimelig smart ja. En slik må man ha når man har flasker..

Har en stor stout stående på 44 liter, og lurer på om jeg skal ta alt på flasker.. Ser ut som man må kjøpe en slik flaskefyller ut på nyåret. Stouten er gjæret fra 1091 til 1035 i skrivende stund :)

Høres lovende ut :) Brukte flaskefyllern til å tappe på beerkingfat, gikk unna som bare det, full kontroll.

Og ja..Jan Morten.. Hammerkapsler'n er no ræl! Gå for bordmodell. Det kommer du ikke til å angre på

Jeg var inn på Brouwland og hadde plannlagt å kjøppe en bordmodell flaskeapparat. Jeg kjøpte den dyreste og tungste. Det er DEILIG  :ilike: :ilike: å bruke den etter at jeg brukte en tang før. Er blak nå og  det blir ikke mye slalomkjøring til meg i vinter men det er viktig å prioritere drikk og helse  ;D

Vedlegg

• DSC_7407.JPG
    DSC_7407.JPG
    2,3 MB · Sett: 579
Huub skrev:
Jeg var inn på Brouwland og hadde plannlagt å kjøppe en bordmodell flaskeapparat. Jeg kjøpte den dyreste og tungste. Det er DEILIG  :ilike: :ilike: å bruke den etter at jeg brukte en tang før. Er blak nå og  det blir ikke mye slalomkjøring til meg i vinter men det er viktig å prioritere drikk og helse  ;D
Er denne tangen værdt pengene petit skal ha for den?
Sitter å vurdere bord modell men syns 1600 var noe dyrt for en kapsel tang, for en slik pris så burde en jo kunne korke vin flakser også?

Den vil i allefall ha sett utrolig herlig ut i brygge rommet mitt :D haha

Har ikke prøvd noen av disse bordmodellene, så skal ikke blamere for mye om dem.
Årsaken til at jeg ikke har kjøpt noen av dem er at jeg har flasker av diverse høyder, ser for meg at
ulempene med rejustering av høyde utjevner fordelene.
Er sikkert delte meninger om dette, så hvis noen kan overbevise meg om at jeg er helt på jordet,
så sier jeg på forhånd takk.

Tilbake
Topp