Karamellsmak på en ipa

Jørgen E

Norbrygg-medlem
Flasket min 8. Batch med en SingleHOP IPA - Cascade for 9dager siden. Testen en flaske i dag og det er en veldig distinkt karamellsmak/lukt i den. Denne slet litt med å koke skikkelig da den ble brygget ute på en litt for kald balkong, med en litt for kjip kokeplate. Den fikk dog gode 90min på lett kok samt 20-30min på å stige fra 95 til 100grader. Denne ble gjæret i kjellerboden som holder stabile 18grader lufttemp. Noe som skulle tilsi en vørtertemp på rundt 22grader under stormgjæringen og mer mot 19tallet etter de første 4dagene. Fikk stå i 13dager før den ble flasker med 6g sukker pr l. Flaskene har stått på rundt 20-21 grader til karbonering. OG 1050, FG 1012 - Safale-05.

Beklager wall of text, men som fersk brygger vet jeg ikke hva slags info som er essensiell.

Det jeg lurer på er flg.
1. Hva kommer denne karamellsmaken fra?
Er det den berømte usmaken Diacetyl?

2. Et dette noe som vil forsvinne etterhvert?

3. Hvordan unngår jeg dette i fremtiden?




Sent from my SM-G935F using Tapatalk
 
Mitt inntrykk av diacetyl er at den gir en glatt/oljete følelse i ganen og jeg har ikke reagert på lukt av diacetyl. Kan det være du har vært litt raus med spesial malten, slik som krystallmalt?
Hva er malt sammensetningen for IPAen?

Men om det er Diacetyl vil noen dager i romtemperatur fikse eller redusere problemet.
 
Maltsammensettingen vet jeg dessverre svært lite om. Jeg kjøpte 4sett fra bryggselv med "IPA singel hop series - cascade, gahr edt." og "American IPA, gahr edt". Posene med malt var ikke merket, så litt uvisst hvilket maltsett jeg har brukt. Vil vel ikke tro at disse har de største variasjonene i sammensetting.

American IPA består av flg..

6,1 kg Pale Malt
300g Munich Mørk, 25 EBC
200g Pale Crystal Malt, 70 EBC
100g Crystal Malt, 120 EBC
Totalt: 6,7 kg

Det andre settet finner jeg ikke på bryggselv sine sider lengre.



Sent from my SM-G935F using Tapatalk
 
Var vel omtrent 27l som havnet i gjæringskarret. 23l som ble flasket.

Sent from my SM-G935F using Tapatalk
 
Føler jo at jeg har god kontroll på behandlingen av ølet på vei fra gjæringen over i omstikksdunken hvor sukkerlake blandes meget forsiktig inn. Heller rolig over med autohevert og slangen ligger langs bunnen i bøtta, og når det er 3-4liter i tanken heller jeg inn sukkerlaken (x antall gram sukker kokt inn i 1,5l vann. For å sikre jevn karbonering) deretter fylles det på flasker fra kranen med en tappestang. Men skal aldri si aldri. Den ble jo tross alt båret opp 3 etasjer etter 11dager i kjelleren. Men vi var 2 som bar og var temmelig forsiktige.

Sent from my SM-G935F using Tapatalk
 
FG er vel lav i forhold til oppskrift (1.063 - 1.067), og OG nokså høyt (forventer 1.010-1.013), mtp lav FG og at du bruker US-05. Mulig noe av grunnen finnes her. I tillegg så medfører vel 90 min kok mørkere øl enn 60 min kok (mener å ha lest det ifm annen tråd), noe som vel påvirker smak også? Kan vørteren brenne fast? (Bruker selv bare 2 kW av 2,5 tilgjengelige kW ved kok av vørter med dette i tankene selv).

Slenger dette ut, slik at ekspertene kan kommentere.
 
Tilbake
Topp