Karbondioksid/oksyderingshypotese for mottrykksfylling

AndyHagen

Norbrygg-medlem
Hei dere,
Jeg har tenkt litt på CO2 og mottrykksfylling, og oksyderingsfare.

Pga lite volum av flaskebruk i det siste, har jeg valgt å skylle de godt for så å bake dem i ovnen. Jeg setter aluminiumsfolie på toppen, og de er klare til tapping når de har kjølt seg ned.

Når man skal purge med CO2 i en slik flaske vil gassen blande seg i hele flaskevolumet og først etter gjentatte purginger gi en oksygenfattig atmosfære over ølet.

Men dette skjer jo ikke med Starsan, gjør det vel? Da vil du, hvis flasken er noenlunde nystarsanert, ha en masse bobler nede i flasken. Når du purger (forutsatt at dette skjer nederst fra tuppen av tappestangen, slik som med Tapcooler-varianten), vil du TEORETISK fylle opp et nytt boblerom nederst med CO2, heller enn å spre det rundt i flasken. Når du så begynner å tappe ølet, vil disse CO2-anrikede boblene ligge på toppen av ølet frem til de presses ut. Da vil hele flasketuten din være full av CO2-rike bobler nesten uten oksygen.

Med andre ord, starsanboblene kan kanskje bidra til lavere oksyderingsrisiko?
Jeg har ikke sett på dette i praksis, så dette er en hypotese pr i dag. Skal se litt på det ved neste flaskefylling. Noen som har lagt merke til hvordan dette funker?

Se på bildet for forklaring på hypotesen. Røde bobler er fra CO2-flushing nederst i flasken.
Mottrykksfyller.JPG
 
Hørtes avansert ut.

Jeg starsanener mine med flaskeskyller og setter de opp ned i rack, når jeg da begynner å fylle er det egentlig ikke bobler nedi der da alt har rent ut. Fyller, og alt etter hvor fort man drar ut mottrykksfylleren så få man lite skum/mer skum etc, dette skummet presser ut oksygen da det er co2 som kommer ut av løsning i ølet eller som vil ut av headspace. Jeg fyller da med 2.5 bar, så det er mer co2 i headspace som kan presse ut oksygenet enn om det hadde vært likevekt med ølet. Purger og selvsagt.
 
Jeg fyller flasken med starsan og holder den opp-ned i bøtta med starsan. Så fyller jeg den med co² med en slange inn i flaska. Blir 0% o² igjen i flaska.

Sent fra min SM-G975F via Tapatalk
 
Jeg fyller flasken med starsan og holder den opp-ned i bøtta med starsan. Så fyller jeg den med co² med en slange inn i flaska. Blir 0% o² igjen i flaska.

Sent fra min SM-G975F via Tapatalk

Hvorfor? Bruker du ikke mottrykksfyller? Temaet er om mottrykksfyller? Med en slik greie så purger du flaska når du skal fylle den.
 
Først fyller jeg flaska med 100% co². Ikke ved å purge, men ved å presse ut starsan. Så mottrykksfyller jeg.

Sent fra min SM-G975F via Tapatalk
 
Men disse boblene består vel av pittelitt vatn også, som inneheld oksygen. Og sjølv om du bytter ut lufta i boblene med co2, så er vel vatnet med oksygen der fortsatt. Som igjen kan blande seg med ølet, så vinninga går kanskje opp i spinninga?
Eller er eg på sykkeltur no?
 
Først fyller jeg flaska med 100% co². Ikke ved å purge, men ved å presse ut starsan. Så mottrykksfyller jeg.

Sent fra min SM-G975F via Tapatalk

Ah, trodde du liksom bare saniterte med starsan, og av en eller annen grunn holdt den opp ned i balja og purget etter at star san var helt ut.
 
Føler dette er i overkant hassle å tenke på.

Gjerne post en video hvordan dette gjøres i praksis. Må man måtte sørge for å ha starsan/bobler i flaska da?
 
Jeg skal lage video av dette hvis det viser seg å ha noe for seg. Uten farget gass blir det litt vanskelig å se om det funker. Jeg antar at det må blandes en litt sterk starsanløsning for å få gode og holdbare bobler. Men dette er på hypotesestadiet altså, og hypoteser er til for å testes! :)
 
Jeg skal lage video av dette hvis det viser seg å ha noe for seg. Uten farget gass blir det litt vanskelig å se om det funker. Jeg antar at det må blandes en litt sterk starsanløsning for å få gode og holdbare bobler. Men dette er på hypotesestadiet altså, og hypoteser er til for å testes! :)
Det hadde vært en artig øvelse å fylt flasker (fra samme batch, selvsagt) med ulike metoder. Mottrykk (med og uten starsanbobler), beergun, speise, sukker osv. Og så fått målt O2 i ølet etter en viss tid. Har du tilgang på måleutstyr, @AndyHagen? Jeg har en kompis hos Norsk Analyse, mulig han kan gjøre det.

Det er mye teori rundt dette, men det er jo O2-nivået i det ferdige ølet som teller. Har hørt noen påstå at de klarer 50 ppb, det er i tilfelle meget bra. Kombinert med boks vil det gi svært god holdbarhet.
 
Har lenge tenkt på et annet konsept. Hva med å bruke en Picnic Co2 adapter (16gr.patroner), eller en annen adapter og blåse co2 øverst i ølet i flasken? Boblene vil da inneholde co2 og presse ut o2 fra headspace.
 
Tilbake
Topp