Karbonere flasker på 30 grader i tre døgn

Jeg har pleid å karbonere mine øl på drøye 20 grader i 14 døgn, og det har fungert fint på alle batchene mine.

Men dersom jeg kan korte ned på karboneringstiden, ville det vært supert ettersom jeg må primærgjære og ettergjære i samme rom.

Har mailet med Snorre i Nøgne Ø, og han sier at 30 grader i tre døgn er tipp topp. Jeg ser egentlig ingen grunn til å tvile på det, men er det noen her som har meninger eller erfaringer rundt dette?

Merker at det sitter litt langt inne å gjøre en såpass stor endring i rutinene :)
 
Gjæringstemperstur og smak henger nøye sammen. Så høy temperatur ville jeg ikke gått for men Nøgne kan sine saker så jeg skal ikke være for badstant i meningene mine.
White labs har anbefalinger på gjæringstemperaturer. Det kan godt være at gjæren NØ bruker skal ha høy temp.

Men en ting du kan gjøre for å korte ned tiden er å pitche nok frisk gjær (sette gjærstarter) og tilføre ren oksygen i vørter.
Jeg erfarer ofte at brygget er ferdig iløpet av en uke.
Ta målinger av SG så vil du merke at 14 dager ikke alltid er nødvendig:)
 
NØ har vel brukt/bruker nottingham tørrgjær ved karbonering? Har hørt 0,05g/1L er passe. Blir det noe smak av dette?

Det jeg er mer bekymret for er oksyginering. Det kommer snikende mye fortere ved høye temperaturer. Om 3 dager på 30C er nok til å sette usmaker aner jeg ikke. Fristet til å teste en gang.
 
Jeg er skeptisk til å ettergjære på så høy temperatur, men når det kommer fra folk på Nøgne Ø, så skulle en tro at det ikke er fjas. Fikk beskjed om at de bruker 6 gram sukker per liter (tror de slutta med Nottingham for en god stund siden).

Ser også i oppskriften til Nøgne Ø God Jul (hjemmebryggerversjon) at de anbefaler 30 grader i tre døgn. Og det med S-04, som skal ha ideell gjæringstemperatur på 15 til 20 grader.
 
Gjæringstemp som oppgitt fra produsent er vel mer tanke på smak i et ferdig brygg.

Med så små mengder som ved karbonering så vil man vel få lite usmak, men desto raskere karbonering.

Jeg prøvde forøvrig 35c i x døgn. Rett fra CC. Det gikk ikke i det hele tatt. Gjæren burde ha vært i live, det var ikke et krevende brygg på noen måte. Men ølen forble flat som en o-ring.
 
Det var generell info :)

Har et par batcher som skal tappes om få dager, så tror det blir til at jeg tar ut et par flasker og ettergjærer dem på 30 grader, og resten blir tatt på "gamlemåten". Har troen på at 30 grader i tre døgn vil gi nok futt i flaskene, men jeg er spent på om det blir usmaker ved så høy temperatur...
 
Hvis du skal eksperimentere.. Cold crasher du? Hvis du gjør det, kan du ta ut noen og rett inn på 30C, og noen som blir aklimatisert, og så til 30c?
 
Min erfaring er at det er null problem, men bruker det først og fremst hvis jeg skal kutte tid på noe som jeg kan og vil servere blodferskt :)
Gjort det en del ganger i forbindelse med samlinger\fester, o.l der jeg ikke har hatt tid til 14 dager.

Kjør på :)
 
Min erfaring er at det er null problem, men bruker det først og fremst hvis jeg skal kutte tid på noe som jeg kan og vil servere blodferskt :)
Gjort det en del ganger i forbindelse med samlinger\fester, o.l der jeg ikke har hatt tid til 14 dager.

Kjør på :)
Høres bra ut! Brukte du nøyaktig 30 grader i tre døgn?
 
Tilbake
Topp