Karbonere i kjøleskap på 30-40 grader

56 Olds

Norbrygg-medlem
Hei! Jeg er i gang med mitt 15.brygg(Biab og ekstrakt) og lurer på en god løsning på karbonering.
Hvis jeg setter flaskene inn i kjøleskapet på f.eks.40 grader (stc-1000) ,vil de da karbonere hurtigere enn ved
romstemperatur dvs.20 grader?
Har lest at Nøgne Ø karbonerer på 40 grader?
Man vender flaskene opp ned min.1 gang i døgnet for å sikre god karbonering.
Hvordan blir dette praktisert på bryggeriene?

Jeg ser etter en lettvint måte å karbonere på, Jeg (Kona) kan ikke ha fullt av ølflasker stående på
varmekablene i gangen.Bedre å sette de i et skap på låven.

Hilsen Dagfinn

.
 
Jeg ville i alle fall ikke gjort det der. Jeg tror faktisk du vil få merkbar fusel av det.

Har du det veldig travelt med dette ølet:)? Vanlig romtemperatur (20 grader) fungerer utmerket. Og la dem stå i fred. Å snu dem opp ned gir bare mening for å få i gang en prosess som har stoppet opp.

Har du noen kilde til opplysningene om praksisen til NØ?
 
Nøgne Ø tvangskarbonerer vel det meste for tida..?tviler på de karbonerer så høyt som 40c. Som finn skriver vil du nok få usmaker på så høy temperatur..
 
Jeg karbonerer flaskene på kjellergulvet, med teppe over og varmekablene på full pupp i en dag. Blir sikkert 30 grader. Så skrur jeg ned til litt over vanlig temp. De får da en god "boost" til karboneringen, og det kan ta ca 6 dager før den er ferdig. Sikkert ikke ENØK, men det funker.
 
Det viktigste er å brygge så ofte at du ikke havner i tidsklemma og må gjøre trix for å få ølet tidsnok karbonert.
Min antakelse er at det er mulig å karbonere hurtig uten at det umiddelbart går ut over smaken, men dersom du skal lagre (deler av) ølet, ville jeg ha vært forsiktig med høy temp på gjæring og under karbonering. Tester med hurtigbrygging av Pils viser at det er liten / ingen forskjell i smak når den er 'ferdig', men at kaldgjæret holder seg langt bedre over tid.
Dette er jo også den minst innsatskrevende delen av bryggingen, selv om den er tidkrevende.
La ølet få stå på en hyggelig temperatur på romtemperatur ++. Dersom du tapper alt på glass, men en på plastflaske, kjenner du på plastflasken når karboneringen er ferdig. Da er plastflasken hard...
 
Takk for svar!
Det var Sveinstein 8mai 2014 under Øltyper & Øl generelt som hadde fått svar fra Nøgne Ø om at de karbonerte 1 døgn på opptil 40 grader.
Jeg kommer til å benytte meg av plastflasketrikset og holde tempen på ca 25grader så blir det bra!
Forøvrig har ikke produksjonen kommet opp i de dimensjoner at det blir lagret øl særlig lenge...
 
Nøgne Ø ligger (lå) vel på 30 ikke 40. Generelt går gjæraktivitet ned etter 30c, ikke opp...
 
Bare for å legge litt til i denne tråden, så leste jeg en plass at Ale gjæring stort sett liker 18-20 grader. Mulig det var på whitelabs pakken jeg leste foreslått spenn på 18-25*C - tror fusel eller hva det var ble lagd på 25 grader eller høyere. Likevel leser også at foreslått temp på WLP001 er 21-24 grader (Kilde). Den påpeker også at gjæren begynner å daue på 30*C eller mer.
 
Bare for å legge litt til i denne tråden, så leste jeg en plass at Ale gjæring stort sett liker 18-20 grader. Mulig det var på whitelabs pakken jeg leste foreslått spenn på 18-25*C - tror fusel eller hva det var ble lagd på 25 grader eller høyere. Likevel leser også at foreslått temp på WLP001 er 21-24 grader (Kilde). Den påpeker også at gjæren begynner å daue på 30*C eller mer.

Ulike alegjærtyper har angitt litt varierende temperaturområder. Men 18-20/21 gjelder for mange engelske alegjær.

Du behøver slett ikke gå over 25 grader for å få fusel, og jeg ser overhodet ikke poenget ved å sette flaskene til karbonering på høyere temperatur enn det som oppgis som optimal gjæringstemperatur. Sukker og høy temperatur er en dårlig kombinasjon.
 
Ulike alegjærtyper har angitt litt varierende temperaturområder. Men 18-20/21 gjelder for mange engelske alegjær.

Du behøver slett ikke gå over 25 grader for å få fusel, og jeg ser overhodet ikke poenget ved å sette flaskene til karbonering på høyere temperatur enn det som oppgis som optimal gjæringstemperatur. Sukker og høy temperatur er en dårlig kombinasjon.
Dette har jeg lurt på alltid - er det en sammenheng mellom anbefalt gjæringstemperatur (for x gjær) og "karboneringstemperatur"? Jeg har alltid trodd at det ikke var det - tenk karboneringstemperatur for lagerøl....
Som nevnt så kjører jeg gjerne tempen opp til 30 grader på flaskene, uten at jeg har merket noe udmsk ved å gjøre det. Men om noen har noen kilder på dette, så endrer jeg gjerne mening.
 
Personlig ville jeg ikke kalt et skap med 30-40 grader for kjøleskap. Uansett, mengden alkohol som produseres ved karbonering, og da eventuell fuselalkohol, er neglisjerbar etter min mening og erfaring. Dog skal det sies at dersom noen har vitenskapelige fakta er jeg villig til å dementere min påstand (ikke den om kjøleskap).
 
Dette har jeg lurt på alltid - er det en sammenheng mellom anbefalt gjæringstemperatur (for x gjær) og "karboneringstemperatur"? Jeg har alltid trodd at det ikke var det - tenk karboneringstemperatur for lagerøl....
Som nevnt så kjører jeg gjerne tempen opp til 30 grader på flaskene, uten at jeg har merket noe udmsk ved å gjøre det. Men om noen har noen kilder på dette, så endrer jeg gjerne mening.

Har aldri lest noe om en slik sammenheng, nei. Men all den stund det går helt greit å karbonere der, ser jeg ikke behovet for å sette opp temperaturen. Jeg mener nemlig at jeg har opplevd at øl jeg ikke har kunnet kjenne fusel i før flasking, har hatt det etter karboneringen. "Kan karboneringsgjæringen ha resultert i fusel?" har jeg tenkt.

Antakelig ikke veldig sannsynlig. Men jeg kan uansett ikke tenke meg at det gjør noe å ikke utsette ølet for en periode på 30 grader:p.
 
Tilbake
Topp