mårt1
Norbrygg-medlem
Jeg brygget en hefeweissen som ble flasket for ca. 1 mnd. siden. Brukte WLP300 og litt mer hvete enn pilsnermalt. Mener jeg har lest at mye hvetemalt gir god skumfasthet. Men dette ølet har kun store bobler i skummet, og det er ikke fasthet i det overhodet... Ølet ser dødt ut med ingen skum etter kort tid, selv om det kjennes brukbart karbonert ut når man smaker. Ølet har stått i romtemp for karbonering i 14 dager, og i kald kjeller i drøyt 14 dager. Smaken er etter hva jeg kan bedømme veldig bra.
Jeg har brygget hefeweissen 3 ganger, men med forskjellige metoder hver gang (ekstrakt, biab og nå sist med grainfather). Det er derfor vanskelig å sammenligne. De to første gangene brukte jeg 10 gram sukker pr. liter og synes det ble veldig mye trykk og skum. Derfor gikk jeg ned til 8 gram denne gangen, men det er mulig jeg skulle holdt meg til 10... Har jeg rett og slett underkarbonert ølet?
Jeg har brygget hefeweissen 3 ganger, men med forskjellige metoder hver gang (ekstrakt, biab og nå sist med grainfather). Det er derfor vanskelig å sammenligne. De to første gangene brukte jeg 10 gram sukker pr. liter og synes det ble veldig mye trykk og skum. Derfor gikk jeg ned til 8 gram denne gangen, men det er mulig jeg skulle holdt meg til 10... Har jeg rett og slett underkarbonert ølet?