Karbonering av øl

Hallstein

Norbrygg-medlem
Hei !

Jeg tenkte kanskje jeg skulle forsøke på karbonering med vanlig sukker nå neste gang, jeg har brukt carbonation drops på mine 2 første brygg, men det må vel bli billigere med sukker tenker jeg. (sukkerlake såklart)

Er det greit å bruke denne tabellen og evt. gjøre om OZ og Fahrenheit til Gram og Grader C, og bare kjøre på?

http://www.howtobrew.com/section1/chapter11-4.html
Jeg ser karboneringen skal være litt forskjellig for Hveteøl og Ales osv, så jeg tenkte jeg skulle prøve å få karboneringen riktig.

Det er vel ingen av disse karboneringsmengdene som er farlig for vanlige 0,33 flasker?

Men hovedspørsmålet mitt er vel ærlig talt hvordan jeg skal blande i sukkeret... Jeg har kun en gjæringstank, og jeg bruker å la ølen stå i 2 uker før jeg tapper på flasker, som en hovedregel. Det er vel ikke bare å blande sukkerlaka i dette gjæringskaret? Da vil vel gjæren oppvirvles?

Åssen gjør dere dette, og hva er den enkleste måten å gjøre det på, for å få riktig karboneringsnivå?
 
Hvis du har et ekstra gjæringskar kan du stikke om ølet til denne. Ha først i sukkerlaken, og sørg for at det blir godt blandet uten å plaske inn for mye luft/oksygen. Du kan også bruke ei sprøyte og ha sukkerlaken rett på flaskene før du tapper ølet på dem. Jeg bruker førstnevnte metode, men i starten brukte jeg ei 20 ml sprøyte, og ca. 3 dl sukkerlake fordelt på 25 liter.
 
En sukkermengde på ca. 6 g/l er fint for de fleste øl (gjerne litt mer for typiske hveteøl), forutsatt at ølet holder en temp på rundt 20 C ved priming.
 
Hallstein skrev:
Men hovedspørsmålet mitt er vel ærlig talt hvordan jeg skal blande i sukkeret... Jeg har kun en gjæringstank, og jeg bruker å la ølen stå i 2 uker før jeg tapper på flasker, som en hovedregel. Det er vel ikke bare å blande sukkerlaka i dette gjæringskaret? Da vil vel gjæren oppvirvles?

Du slipper nok ikke unna dropsene uten å skaffe deg en ekstra tank. Du er nødt til å få blandet laken jevnt for å unngå flaskebomber og uten ekstra tank vil du, som du nevner, virvle opp mesteparten av gjæren i prosessen. Jeg gjør det på denne måten og har ennå tilgode å oppleve problemer :bat: (knock on wood) ;).
 
Når vi flasker så er det sprøyte som gjelder. Det er veldig greit å være 2 når man tapper på den måten. Bruker ei sprøyte på 60ml og beregner 10/7ml per 0,5/0,33L flaske. Fordelen er at man slipper å tappe om samt at det blir helt likt sukkerinnhold i flaskene. Enkelt er det også... Dersom vi skal tappe 30 liter så lager vi lake til 40 liter, blander sukker/vann etter volum og beregner 0,5 til 1dl ekstra som kokes bort etter vekt.
 
Tidligere var det vanlig å slenge oppi et par sukkerbiter på flaskene og satse på at alt gikk bra, og det gjorde det kanskje som regel, men det er ingen grunn til å risikere infeksjoner eller flaskebomber. Du finner tildels skremmende historier om dette her på forumet. 6 gram pr liter som Gahr sier passer for alle øl med "normalt" kullsyreinnhold. Kjøp ei stor sprøyte på apoteket og bruk gjerne metoden Beant beskriver for å få et jevnt og godt resultat, f.eks 6 gram pr 20 ml lake og 10/7 ml på flaskene.
 
Jeg har tidligere brukt ei lita trakt og putta litt over en halv teskje i 0,33l og ca en teskje i 0,5l. Dette regna jeg meg utifra at en teskje er 4,2g sukker. Ca... Dette blir en MYE mindre nøyaktig oppmåling enn om du lager sukkerlake og bruker sprøyte. Men som ekte sunnmøring så ble første brygget mitt brygget på billigste billigmåte, så da ble det denne måten. Jeg har nå gått over til å lage sukkerlake, mye fordi jeg vil ha mer nøyaktig oppmåling, og fordi jeg nå har to gjæringskar. :D
 
Skal flaske i dag og tenkte å ha sukkerlaken i et ekstra gjæringskar og stikke om som beskrevet ovenfor.

Gahr skrev:
En sukkermengde på ca. 6 g/l er fint for de fleste øl (gjerne litt mer for typiske hveteøl), forutsatt at ølet holder en temp på rundt 20 C ved priming.

Mulig det er et dumt spm. men har det noe å si hvor mye vann man bruker? Har ca. 18l, så 108 g sukker og .5l vann, er det mye/lite? Er det best å bruke minst mulig vann?

Mye rare spørsmål man får når man står der å skal gjøre det...
 
Det har jo litt å si hvor mye vann mann bruker,du vil jo ikke vanne ut ølen mer enn du må. Men 0,5 liter til den sukkermengden er akkurat passe. Hvis du bruker for lite vann kan du risikere at den blir litt "sirup" aktig, og ikke blander seg ordentlig ut med vørteren samt at du ikke får all sukkerlaken ut av kjelen.
 
Jeg har akkurat karbonert 11L Stout, planen var å bruke 6g pr L. men jeg har feilberegnet hvor mye Øl jeg hadde slik at jeg har endt opp med nærmere 7 g pr L.

Er det krise? kan man eventuelt avbryte karboneringen med å sette ølet kaldt før det er ferdig karbonert?
Eller vil jeg bare få litt mye kullsyre?
 
Gahr skrev:
En sukkermengde på ca. 6 g/l er fint for de fleste øl (gjerne litt mer for typiske hveteøl), forutsatt at ølet holder en temp på rundt 20 C ved priming.

Hvorfor har temperaturen på ølet ved priming noe å si på sukkermengden? Skulle tro at det er temperaturen når flaskene står til karbonering som har noe å si, ikke hvilken temperatur ølet har i det øyeblikket man har i sukker?
 
Slenger meg med her. Jeg tappet i går mitt brygg nr. 2 på flasker. Måtte gå for metoden med å helle sukkervannet rett i gjæringskaret. Rørte forsiktig rundt en stund og ventet en halvtime før tapping. Får håpe det ikke er maks krise. Det var ihvertfall ikke noe problem med tanke på gjæren å røre (er så mye humle og annet rart oppi det fra bryggselv uansett :) )

Ser at folk ikke akkurat anbefaler den metoden her, men den står i HowtoBrew så det kan ikke være HELT krise, selv om han anbefaler to kar?
 
Frode_jo skrev:
Gahr skrev:
En sukkermengde på ca. 6 g/l er fint for de fleste øl (gjerne litt mer for typiske hveteøl), forutsatt at ølet holder en temp på rundt 20 C ved priming.

Hvorfor har temperaturen på ølet ved priming noe å si på sukkermengden? Skulle tro at det er temperaturen når flaskene står til karbonering som har noe å si, ikke hvilken temperatur ølet har i det øyeblikket man har i sukker?

Temperaturen på ølet forteller deg hvor mye kullsyre det er igjen i ølet etter gjæringen, det er vanlig å regbe 1 volumenhet, artikkelen om kullsyre på medlemsdelen har en tabell for dette, tror jeg.
 
Bra kalkulator til å beregne sukkermengde:
http://hbd.org/cgi-bin/recipator/recipator/carbonation.html?14398339#tag
 
Hvor mye sukker kan en bruke før det begynner å bli kritisk? at det vil bruse over når flasken åpnes?
Gram pr liter ved karbonering?
 
Hans-Martin skrev:
Hvor mye sukker kan en bruke før det begynner å bli kritisk? at det vil bruse over når flasken åpnes?
Gram pr liter ved karbonering?

Eller at flaskene eksploderer?

Ølet mitt har nå stått i tre uker i romtemp., og har fortsatt ganske lite futt. Tror ikke det blir så mye bedre. Jeg flasket en wit i dag, og da dro jeg på med 9 gram pr. liter. I følge kalkulatoren over blir det 3,2 co2-vol. Satser på at det blir mer fart av det, men er litt engstelig for om flaskene tåler dette :jaha:
 
Tilbake
Topp