Karbonering av pils på cornelius

Hei allesammen og god romjul.
Jeg har karbonert pils på 19L fat. Stått 14 dager på 1, 5 bar i 2 grader. ..
Prøve tappet et par men syntes d er lite bobler forde..
Blir litt skum på toppen men dårlig i øllet liksom..
Noen tips?

Mvh John Arne

Litt skum på toppen, eller mye skum? 1.5 bar på 2C til ølet er mettet = overkarbonering iallefall.

Velkommen til the real world, der kunstig karbonering tar vinter og vår. Og i tilfelle overkarbonering tar det enda lenger å avkarbonere. Om man da avkarbonerer for mye, så tar det evigheter å komme i mål igjen. Man kan anlegge skjegg mens man venter.

Skjegget er på plass..
Kan jo tappe et glass m piknik tuten helt åpen og avslutte med å bare trykke den halvveis for å få skum. Men ikke d j er ute etter.. Ønsker bobler i øllet ikke oppå

Det tar fort mange uker. Jeg ville smurt meg med tålmodighet, eventuellt dobbeltsjekket alt i mellomtiden. Om man rister kullsyren inn går det litt fortere. Personlig har jeg gitt meg med ristingen, og lar det bare stå. Det fungerer også glimrende å karbonere naturlig på fat, jeg bruker sukker på mesteparten.

Kjører coldcrash til nær 0*C, rett etter tapping på fat setter jeg til 2 bar og rister fatet liggende i rundt 30 sek, eller kanskje litt mindre. Setter deretter i kjøleskap til 1*C på 9-10 PSI (sorry, det er for dårlig oppløsning på barskalaen på manometeret).
Etter sjokk-karboneringen har jeg stort sett god (men ørlite svakt og «umodent» karbonert) lager dagen etter. Så setter det seg med god karbonering i løpet av noen dager til.

Forstår ikke helt dine kommentarer @TommyH, for meg er å karbonere på fat med co2 den soleklart raskeste og enkleste metoden. I vertfall versus det å karbonere med sukker, bedre blir det også synes nå jeg.
Jeg setter temp på rundt om 4-5 grader, og tommelfingerregel 1 bar (noen få øltyper litt lavere og noen få litt høyere) og hver eneste gang ender jeg opp med karbonert øl på en uke.

Er nok diverse jallaregulatorer i omløp. Forventer at problemet mitt ordner seg når jeg tar meg råd til en av noe høyere kvalitet enn rimeligste kina ræl.

Det er mulig folk har varierende oppfatninger om hva som er ''ferdigkarbonert''. Har standard regulatorer fra bryggselv. Ferdig karbonert fat på en uke i kegeratoren med serveringstrykk er ikke realistisk for meg, det tar flere uker. Rister ikke, heller ikke inledningsvis, på grunn av skulderproblemer. Men sukker fungerer helt utmerket for meg. Det tar et par uker.

På grunn av noen kjedelige episoder så har jeg gitt meg med å karbonere med høyere trykk enn serveringstrykk. Det får heller stå og ta den tiden det trenger i de tilfeller jeg karbonerer kunstig.

Det er mulig folk har varierende oppfatninger om hva som er ''ferdigkarbonert''. Har standard regulatorer fra bryggselv. Ferdig karbonert fat på en uke i kegeratoren med serveringstrykk er ikke realistisk for meg, det tar flere uker. Rister ikke, heller ikke inledningsvis, på grunn av skulderproblemer. Men sukker fungerer helt utmerket for meg. Det tar et par uker.

På grunn av noen kjedelige episoder så har jeg gitt meg med å karbonere med høyere trykk enn serveringstrykk. Det får heller stå og ta den tiden det trenger i de tilfeller jeg karbonerer kunstig.
Jeg rister ikke jeg heller, men ølet blir karbonert på en uke hver gang som beskrevet over.
Har du veldig lange øl linjer? Jeg forstår ikke at dette kan virke så forskjellig for folk.

Tilbake
Topp