Karbonering av pils ved hvilken temperatur?

Jeg har søkt på forumet, snakke med bryggere med erfaring og slått opp i noen bøker, men jeg er like usikker. På hvilken temperatur skal lager/pils karboneres på flaske? 10 grader (som er tempen gjæren skal trives best på), 15 grader (en slags mellomting), 20 grader (praktisk da romtemp og samme som ale) eller enda høyere (har hørt at noen bryggerier praktiserer det)?????
Er det noen som har noen meninger og argument for hva som er best, og ikke minst hva som ikke er bra? Eller spiller det ingen rolle bare at det tar lenger tid med lavere temp?
 
Svaret er ja. Ja til romtemperatur og ja til litt lavere temperatur som tar noe lengre tid. Gjæringen som skjer på flasken er så liten at den ikke skaper noen usmaker. I lagerølets begynnelse ble ølet karbonert på 5-7 grader over lang tid. Det enkleste er å karbonere på romtemperatur og det blir bra.

mvh
Bård
 
Karboneres i romtemperatur, akkurat som en ale. Lagres deretter i kjøleskap (eller så nær 0 grader som mulig) Så lenge som det behøves. Den vanligste minimumstiden er vel en måneds tid omtrent.
 
Takker for klare svar! Akkurat dette synes jeg enten er utelatt å beskrive i mange oppskrifter, eller så er det for basic slik at jeg ikke skjønner det.
 
Jeg brygget en batch ( 40 liter ) pils i vår. Jeg karbonerte de 40 flaskene på ca 28 grader i 10 dager med 6-7 gram sukker pr liter. Etter det satt jeg 1/3 av flaskene i kjøleskapet, resten måtte stå i garasjen. Her ble det jo raskt 20-30 grader med den fine sommeren vi har hatt, til min store bekymring etter å ha lest litt om lagringstemperatur her på forumet. Det rare er at ølet som har stått i (høy) romtemperatur i flere måneder, er det eneste som er drikkende, det er godt på smak og har god futt! Ølet som er lagret på 4 grader er helt flatt, og med en snodig ettersmak.
 
Tilbake
Topp