Karbonering av pilsner på flaske uten å tilsette sukker.....?

Hei

Jeg vil førsøke å lage en pilsnertype helt etter renhetslovens prinsipper, altså uten å tilsette sukker når det tappes på flasker for å skape co2, og lurer derfor på om noen her har forsøkt og gjort erfarning med metoden som Speidel foreskriver i punkt 4.7 - 4.9 i følgende "bruksanvisning" http://kjwipe.files.wordpress.com/2011/02/speidel-braumeister.pdf? (Tappe av og spare vørter etter koking for så å tilsette den igjen før tapping på flasker/fat.) Eller finnes det andre tips for å skape co2 på flaske uten å tilsette sukker i brygget? Er det feks mulig å la gjæringen foregå på en lukket ståltank for på den måten tvinge co2'en som produseres under gjæringen tilbake i ølet? Ståltank er på under planlegging, må bare finne noen som kan produsere en kon......... :attevar:

Gode råd og meninger mottas med takk :idea:
 
Det er vel ingen god grunn annet enn prinsipp for å holde seg til renhetsloven (som heller ikke var motivert av annet enn et ønske om hvem som skulle ha økonomisk gevinst :) ), men det vanlige blant hjemmebryggerne er å benytte seg av tørket maltekstrakt (spraymalt) hvis en skal holde seg til renhetsloven.
Jeg har aldri brukt metoden for å ta vare på vørter for å skape karbonering, men her er vel fellen å gå at denne vørteren kan lett bli infisert.

Den andre åpenbare metoden er da selvsagt tvangskarbonering med CO2
 
Joda, ser poenget med infisert vørter, men metoden forutsetter at den fryses umiddelbart etter tapping, og tines opp når den skal brukes. Og med litt overdreven renslighet og muligens litt flytende nitrogen til innfrysing, så er jeg ikke så veldig bekymret for akkurat den delen. Spørsmålet er jo om vørteren gir samme futt som sukker eller spraymalt.......?

Noen tanker rundt ideen om CO2 fangst som en del av gjæringsprosessen på trykkfast tank? Jeg er helt fersk, så har ikke peiling i det hele tatt, leser bare rundt på forumene foreløpig og forsøker å danne meg noen bilder at teoriene som blir presentert. Og de er det jo en del av  :yes:
 
Spørsmålet er jo om vørteren gir samme futt som sukker eller spraymalt.......?

Hvis vi tar utgangspunkt i at hvitt sukker gir ca 43 ppg (points per pound per gallon) så vil 1 liter vørter med OG 43 inneholde ca 120 g fermenterbart sukker (hvis vi for enkelhets skyld antar 100% gjærbarhet). Detter er jo typisk sukkermengde for karbonering av 20 liter øl til ca 2.5 enheter CO2 ved 20°C)
Hvis vi antar 90% gjærbarthet i vørteren og kompenserer for utblandingsgraden trenger du rundt regnet (1l/0.9) x (21.1/20) = 1.17 liter av 1.043 OG vørter for karbonering av 20 liter øl.
 
ChristerL skrev:
det vanlige blant hjemmebryggerne er å benytte seg av tørket maltekstrakt (spraymalt) hvis en skal holde seg til renhetsloven.

Kan man erstatte sukker 1/1 med spraymalt, eller må man bruke mer eller mindre?
 
Øystein Appelgren skrev:
Jeg vil førsøke å lage en pilsnertype helt etter renhetslovens prinsipper

Så du vil brygge øl i Bayern, uten gjær, kun på vinteren, og aldri selge ølet for mer enn 2 Pfennig per Maß? ;)
 
Husker ikke i farta det nøyaktige, men mener det blir ca. 20% mere i vekt.
Men, alle kalkulatorer ute på nettet og i bryggesoftware (f.eks Beersmith) har valg for om det er spraymalt eller enkelt sukker
 
Bare for å spørre. Men hvorfor henge seg så opp i renhetsloven?
De fleste bryggere, spesielt hjemmebryggere fnyser av denne, da den begrenser vår oppfinnsomhet til nærmest ingenting.

Renhetsloven nevner heller ikke at gjær er lov slik Arne M nevner ;)

Skal du ha en problemfri og god flasking bruk dextrose/druesukker til karbonering, ferdig arbeid :)
 
Opprinneleg var ikkje gjær ein del av reinheitsloven, så om ein skal vere hard-core tillhengar må ein berre bruke tre ingrediensar og håpe at øllah velsignar brygget med alkohol.

Om du brukar gjæringskar som toler trykk kan du jo montere på ein sekundærregulator og stille inn ønska karboneringsnivå i høve til temperatur: http://www.kegkits.com/Merchant2/merchant.mvc?Screen=CTGY&Category_Code=SReg
Kva innverknad det har på gjæringsprosessen veit eg ikkje. Eventuelt kan du gjære opent/med gjærlås til hovudgjæringa har avtatt og så koble på regulatoren.

Det vil kreve litt manipulering ved diasetylrest, samt må du fylle flasker med mottrykksfyllar/beergun for å miste minst mogeleg co2. Flushing av flaskene med co2 er også anbefalt av dei fleste.

Har eigentleg tenkt på litt av det samme, men då med ein stor lagrings/karboneringstank til ein stor batch feks 80-100 liter. Plassert i kjølerom, og tapping til corneliusfat med mottrykk i lukka system.
 
Jeg har gjort dette men det er for mye styr for meg som ikke bor ved brygghuset, bl.a. å få bunnfallet ned til bunnen og ikke la det komme under tapping. totalt synes jeg det gode gamle systemet vårt er best.
 
Renhetsloven hadde egentlig aldri noe med kvalitet på øl å gjøre. Det var et rent økonomisk dokument som i bunn og grunn bare sikret Wittelsbach-dynastiet i Bayern monopol på brygging av hveteøl (som den gang som nå var meget populært). Skal du likevel brygge etter Renhetsloven, kan du ta vare på noen liter vørter, fryse denne ned, sjekke utgjæringsgraden dens gjennom hovedgjæringen til ølet, og slik regne ut hvor mye gjærbart sukker den inneholder og bergne vørtermengden du må tilsette utifra dette. Men ølet ditt vil ikke bli noe bedre enn om du jukser...
 
Tilbake
Topp