karbonering igjen

Hei, har satt opp en del brygg siden jeg startet med brygging i jula.. forøvrig en kjempespennende hobby. Så var det resultatene da, noen har jeg vert veldig fornøyd med, og andre har blitt " flate " saftøl.
Synes faktisk jeg har fått best resultat i form av skikkelig skum ved å tilsette sukker ( en t-skje) direkte på flaskene. men har jo lest en del om infeksjonsfare, og det ønsker vi jo ikke, Så spørsmålet er... hvordan gjør dere dette. har dere en brukbar måte å forklare dette på?  ;) Har erfart å få varierende skum på flasken, etter å ha tilsatt lake på dunken før flasking. skal man fordele laken på hver enkelt flaske, og i så fall hva slags mengde? og hvor mange deler vann skal man bruke i forhold til sukker ? Har dere en fin måte å gjøre dette på slik at alle flaskene får skikkelig skumtopp når man skjenker i glass...  :biersmile:
 
Når det kommer til stykket (uten at jeg har årevis med erfaring) lurer jeg på om ikke steril sprøyte og nøye oppmålt sukkerlake på hver flaske er den beste fremgangsmåten. Jeg har, som deg, stukket om til dunk med sukkerlake, bare for å oppleve at kanskje 2/3 er ok, de andre blir flate, eller som jeg også har hatt den tvilsomme gleden av, flaskebomber (bare en så langt). Sprøyte gidder jeg ikke kave med, så nå har jeg fat.
Se for eksempel denne posten.

Men hold deg borte fra sukkerbitene!
 
Når vi karbonerer naturlig i flaske bruker vi sprøyte og gjør det slik:

Dersom vi skal karbonere 20 liter i flasker så lager vi sukkerlake for 25 liter (det er vanskelig å få de siste dråpene inn i sprøyte, så bedre å ha litt for mye).

Ved 6g/l så veier vi opp 150g farin i et decilitermål. Fyller på med varmt vann opp til 3 dl. Rører ut sukkeret og heller det i en kaserolle. Veier kaserollen på ei gramvekt. Så koker vi under lokk til vi har kokt bort 50 gram (tilsvarende 0,5 dl). Sitter igjen med 2,5 dl som skal fordeles på 25 liter (10 ml/l, 5ml/halvliter). Vi er ikke så nøye med nedkjøling, lar temperaturen falle litt slik at sprøyta ikke blir ødelagt. Deretter er det bare å fylle 5 ml i hver flaske for så å fylle flaskene opp med øl. Ved høyere karboneringsgrad (opp mot 9g/l) har vi benyttet litt mere vann slik at vi endte opp med 10ml/halvliter, totalt 1/2 liter ferdig sukkerlake for 25 liter.

MVH
Børge
 
Jeg tilsetter kokt og nedkjølt sukkerlake i primingsdunken. Bruker ca 0,8 L vann på 350 g sukker(brygger 50 L) starter avtappingen med slangen i bunnen av primingskaret slik at det blir en hvirvel. Tilsetter deretter sukkerlaken. Når omstikkingen er ferdig rører jeg med en desifinisert øse nede i vørten uten å få inn oksygen. Dette fungerer utmerket.
 
Tilbake
Topp