Karbonering med sukker

Tiden er kommet for karbonering av ølet. Ølet skal stå i et 30l fat så da må jeg lage sukkerlake for 30l. Ser for meg at 180g blir bra, men er usikker på det med mengden vann det skal kokes i. Er 0,5l vann for lite eller for mye?
 
Ikke vet jeg, jeg bare prøver å gjøre det de fleste andre gjør
Det vil jo fungere: Det noen gjør er å blande sukkerlake og øl i et nytt kar før tapping på flasker. Noen tilsetter sukkerlake i gjæringskaret, og rører. Vil egentlig ikke anbefale noen av de metodene pga. oksideringsfare. Skal du overføre til fat ville jeg bare tilsatt tørt sukker i fatet. Eller 180 g sukkerbiter. Strøsukker kan få ølet til å skumme om det er endel kullsyre i det allerede. Biter er kanskje bedre. Jeg har karbonert fat med ugjæret vørter. Det ble aldeles nydelig.
 
Det vil jo fungere: Det noen gjør er å blande sukkerlake og øl i et nytt kar før tapping på flasker. Noen tilsetter sukkerlake i gjæringskaret, og rører. Vil egentlig ikke anbefale noen av de metodene pga. oksideringsfare. Skal du overføre til fat ville jeg bare tilsatt tørt sukker i fatet. Eller 180 g sukkerbiter. Strøsukker kan få ølet til å skumme om det er endel kullsyre i det allerede. Biter er kanskje bedre. Jeg har karbonert fat med ugjæret vørter. Det ble aldeles nydelig.
Da gjør jeg det på den måten neste gang. Er jo egentlig en uting å vanne ut øl
 
Det vil jo fungere: Det noen gjør er å blande sukkerlake og øl i et nytt kar før tapping på flasker. Noen tilsetter sukkerlake i gjæringskaret, og rører. Vil egentlig ikke anbefale noen av de metodene pga. oksideringsfare. Skal du overføre til fat ville jeg bare tilsatt tørt sukker i fatet. Eller 180 g sukkerbiter. Strøsukker kan få ølet til å skumme om det er endel kullsyre i det allerede. Biter er kanskje bedre. Jeg har karbonert fat med ugjæret vørter. Det ble aldeles nydelig.
På hvilken måte mener du å få til mindre eksponering for oksygen med å tilsette tørt sukker? Og da mener du også at det ikke er noen større infeksjonsfare med å bruke tørt sukker direkte i stedet for å koke opp sukkerlake?

Dersom det av praktiske årsaker ikke er mulig å karbonere kunstig med CO2 ville jeg tilsatt sukkerlake eller speise lukket med en brusflaske med carbonation cap.
 
Han mener vel bare at det er mindre fare for oksydering hvis du tilsetter sukker rett i fatet (da kan du også flushe det etterpå) istede for å først stikke om eller røre inn sukkeret
En teori, som jeg heller ikke helt vil avise er at det lille ekstra sukkeret gir gjæren litt ekstra å tygge på så den kan ta seg av evt. oksygen
Tilsatte tørt sukker med hell sist jeg fatet en IPA
 
Jeg ville ikke lagt noe som ikke er desifinisert med sprit eller koking oppi ølet mitt. Jeg vet mange putter sukkerbiter oppi, men jeg ville ikke gjort det.

Utføring er ikke nødvendig når det skal tappes fra fat. Nødvendig vannmengde er bare det som skal til for å koke opp sukkeret.

Sent fra min SM-N975F via Tapatalk
 
Jeg har tilsatt tørt sukker i fatene mine i flere år - fungerer utmerket..!
Eneste som har vært uforutsett noen ganger er at alt sukkeret ikke har vært brukt av gjæren i fatet. Dette har ført til at første slanten med øl ut av fatet har vært veldig søt..! For å unngå dette setter jeg fatene opp/ned noen dager i starten.
Et argument i mot å gjøre dette har vært at du får død gjær i fatene dine, men dette er jo det første som tappes ut. Første skvetten som tappes går i sluken (3-4 dl), de neste glassene er kanskje ikke det klareste ølet, uten at dette er et problem for meg..
Mitt inntrykk er at ølet blir bedre av denne måten å gjøre det på..! Man får en ekstra "modning" på fatet, og som @loebrygg er inne på ovenfor, så bruker gjær evt tilgjengelig oksygen på fatet.
 
Eneste som har vært uforutsett noen ganger er at alt sukkeret ikke har vært brukt av gjæren i fatet. Dette har ført til at første slanten med øl ut av fatet har vært veldig søt..!

Jeg tviler litt på at ikke sukkeret blir løst opp ganske fort. At ikke alt har blitt spist opp av gjæren kan skje, men da tror jeg heller hele fatet blir litt for søtt.
Selv har jeg aldri opplevd det
 
Sist redigert:
Jeg tviler opp at ikke sukkeret blir løst opp ganske fort. At ikke alt har blitt spist opp av gjæren kan skje, men da tror jeg heller hele fatet blir litt for søtt.
Selv har jeg aldri opplevd det
Er i utgangspunktet enig med deg, men det har bare vært søtt helt i starten (tyngre væske?), for så å bli helt ok etterhvert. Uansett har dette problemet blitt helt borte med at fatene står opp/ned de første dagene, før jeg snur dem tilbake igjen..
 
Tilbake
Topp