Karbonering på fat gjennom stigrøret?

Har lest trådene om karbonering på fat, mye bra om trykk osv, og slik jeg har oppfattet det er det vanlige å karbonere gjennom "in-put" ventilen, dvs. fylle "headspace" med CO2 og deretter vente, evt riste/rulle, og gjerne etterfylle.
Men finner ikke beskrivelse av om det er noen som har forsøkt å fylle CO" gjennom stigrøret istedenfor? For bedre å "tvinge" CO2 inn i ølet? Ala SodaSteam? I så fall hvor høyt trykk over hvor lang tid anbefales ved slik hissig tvangskarbonering? Noen ulemper med dette? Skal fylle mitt første fat om noen dager.
 
Tror sodastream har litt heftigere output av co2 enn du klarer via en regulator..
Blir minimal forskjell på er ølfat
 
Interessant idé - mtp at gassen trykker seg selv fra bunnen og opp gjennom ølet til toppen gjær at du får veldig mye væske overflate som kommer i kontakt med CO2en. Denne kontakten er kanskje litt kraftig og kan plaske - men mtp at mesteparten av gassen i fatet er CO2 så er vel dette bare et bra utfall for ølet kanskje?

Kan forresten ikke en regulator slippe ut opp til en 7-10bar eller noe når det er helt åpen, pluss minus overtrykks-sikring?
Ville ikke tro en sodastream ikke nødvendigvis hadde like mye fis å gi.
 
Du har ca 56 bar på sodastream flaska,men blir sikkert redusert noe på veien ut fra soda maskinen...
 
Ser ikke helt poenget med karbonering gjennom stigerøret. Kan jo bare snu faret på hodet om du vil ha CO2 gjennom vesken.
Hovedproblemet er at boblene er store, og stiger hurtig til overflaten uten å bli løst i vesken. Litt av samme grunn som at vi bruker beluftningsstein ved tilførsel av O2.
Det selges lokk til Cornifat med en ekstra tilkobling. Her kan du koble på en slange med beluftninsstein som vil virke langt bedre.
Risting av fatet fungerer så bra at jeg ikke gidder noe av dette :)
cf88e394f9e01543146f95a16f3f9bbd.jpg
 
Hva med å LEGGE fatet på siden? Har aldrig prøvd det, men du får jo økt overflate på ølet.
Bare en tanke.
 
Tilbake
Topp