Karbonering på fat

Vet at det finnes metervis av poster her inne angående carbonering på fat. Men selv etter mye lesing og titting på YouTube så er jeg forvirret! Alt dreier seg om forsert karbonering. Jeg har ikke behov for å få øllen ferdig på 1-2 dager. Vil gjerne at den står i hvert fall 1-2 uker og klarne og godgjøre seg. Gjerne lenger også for enkelte typer øl.
Så spørsmålet blir da hvilket trykk man skal bruke? Dette er en engelsk bitter så skal ikke være alt for mye futt. Bør den fortsatt stå kaldt når man karbonerer sakte?

Et tips om du nettopp har starta med gass. Spray starsanløsning på alle koblinger, manifolder etc og se om det blir bobling. Det skal ikke mye til før gass under trykk lekker, og det er litt kjipt.
For PaleAle trives jeg med 0.8 til 1 bar trykk.

Et tips om du nettopp har starta med gass. Spray starsanløsning på alle koblinger, manifolder etc og se om det blir bobling. Det skal ikke mye til før gass under trykk lekker, og det er litt kjipt.
For PaleAle trives jeg med 0.8 til 1 bar trykk.
På hvilke temperatur bruker dei dette trykket??

Du har nok ikke gjort noe galt :) Det er bare det at den stilarten har såpass lavt kullsyreinnhold at kalkulatoren anbefaler rett og slett at det kullsyrenivået som allerede er i ølet etter endt gjæring er (mer enn) nok for stilarten. Men det er vel smak og behag :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Jeg tipper ølet har mer enn 1.1% co2 fra gjæringen og derfor er trykket negativt.

Sent from my D6603 using Tapatalk

Du har nok ikke gjort noe galt :) Det er bare det at den stilarten har såpass lavt kullsyreinnhold at kalkulatoren anbefaler rett og slett at det kullsyrenivået som allerede er i ølet etter endt gjæring er (mer enn) nok for stilarten. Men det er vel smak og behag :)

Aha! Selvfølgelig. Er jo en ganske daff stil ja :cool: Hva med serveringstrykk? Er det noe man bare må prøve seg fram til?

Serveringstrykk kan du prøve deg fram til ja. Men om du skal ha gass tilkoblet konstant bør du senke trykket når den ikke er i bruk, ellers vil karboneringsnivået i ølet stige (ved 4 grader C vil 1 PSI føre til ca 1,4-1,5 vol CO2)

Serveringstrykk kan du prøve deg fram til ja. Men om du skal ha gass tilkoblet konstant bør du senke trykket når den ikke er i bruk, ellers vil karboneringsnivået i ølet stige (ved 4 grader C vil 1 PSI føre til ca 1,4-1,5 vol CO2)

Takk for svar! Er helt fersk på dette fat-greiene som du skjønner. Men 1 PSI er vel nærmest umulig å stille inn på? I hvert fall er min måler ikke nøyaktig nok til det.

Hehe, nei det er nok vrient. Da ville jeg prøvd meg frem til et trykk som passer og så koble fra gassen når den ikke er i bruk.

Tilbake
Topp