Karbonering på fat

Torbjørn Aasen

Norbrygg-medlem
Skal sette en milk stout på fat i efta og lurer på noen småting siden jeg kun har brukt flasker tidligere. Har hatt 10 corneliusfat ståene ubrukt et års tid. Har nå kjøpt inn en 20kg flaske med Beergas.
Bør en koke littt sukker og ha oppi i tillegg til tykksetting med gass. Hvilken trykk bør jeg evt bruke.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Trenger ikke sukker i tillegg til co2. Riktig trykk avhenger av hvor kaldt ølet står, også type øl man skal karbonere. En stout skal jo feks ikke så mye kullsyre som en heffeweisen osv.. Det fins kalkulatorer for dette.
 
Har nå kjøpt inn en 20kg flaske med Beergas
Men dersom du har Beergas og ikke CO2 er det nok andre beregninger som må gjøres.
Beergas er vel en blanding av Nitrogen og CO2 om jeg ikke tar helt feil.

Jeg har ikke erfaring med Beergas, men jeg tror ikke du kommer i mål dersom du bruker kalkulatoren over og faktisk benytter Beergas. Kalkulatoren er laget for vanlig karbonering med CO2.

Så en avklaring må vel til her, er det CO2 eller er det Beergas du har på 20kg flasken din?
 
Du trenger mye høyere trykk hvis du skal karbonere med beergas. Det anbefales vanligvis å karbonere med co2, men hvis du "bare" har beergas kan du sikkert bruke det. 2 bar kanskje?
 
Jeg har Co2 også. Men har så vanvittig mye Beergas:).
Har satt på rein Co2 med 1 bar på 5°C i kjøleskapet likevel.
Da burde blir optimalt.
Så kan jeg jo bytte til Beergas noen dager før jeg skal ha det over på flasker.
Må bare skaffe en mottrykksfyller som duger først.
 
Om det er Guinness effekten du er ute etter så må du trykksette fatet med beergas ved 2 bar i c.a. 10-14 dager (kaldt). Da bør ølet ikke være karbonert først. Å karbonere ølet først og så servere med beergas vil ikke gi noen Guinness effekt. Det blir bare masse co2 skum... Ikke den silkemyke beergas kremen.

Om du skal ha ølen på flasker så vil det ikke være noen vits å bruke beergas heller. Det er ingen, for meg, kjent måte for hjemmebryggere å flaske øl som har vært trykksatt med beergas for å få et resultat a la left hand's milk stout nitro...
 
Om det er Guinness effekten du er ute etter så må du trykksette fatet med beergas ved 2 bar i c.a. 10-14 dager (kaldt). Da bør ølet ikke være karbonert først. Å karbonere ølet først og så servere med beergas vil ikke gi noen Guinness effekt. Det blir bare masse co2 skum... Ikke den silkemyke beergas kremen.

Om du skal ha ølen på flasker så vil det ikke være noen vits å bruke beergas heller. Det er ingen, for meg, kjent måte for hjemmebryggere å flaske øl som har vært trykksatt med beergas for å få et resultat a la left hand's milk stout nitro...

Det var som svarten. Det var akkurat det jeg skulle prøve på.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Kanskje jeg må prøve å mottrykksfylle? Senke trykket i beergas-fatet til 1 bar først?

Det er jo verdt et forsøk... jeg har forsåvidt aldri prøvd selv. Vil tippe at det er smart å mottrykksfylle i såfall og på så kald temperatur som overhode mulig, med så kald flaske som mulig. Og så korke så fort som mulig... :D

Kanskje man vil få en, om ikke like bra effekt, så i alle fall en lignende effekt? Så må man vel da "kaste" ølen så voldsomt som mulig ut av flaska og inn i glasset når den skal drikkes, for å prøve å få til den skumtoppen vil jeg tro. Slik som Left Hand anbefaler at man gjør med sin øl...

Nitro-3-way-pour.jpg
 
2 bar Co2 ved 5 grader høres aaalt for mye ut på en Stout, og alt for mye på alle øl.
.5-.75 kanskje nok.
Det er ikke bare og ha på kullsyre selv om du liker det, det forandrer også smaken og det kan fort bli stykt i en Stout.
 
Jeg har bestilt meg denne:
Når den kommer i postkassa så jeg får prøve meg frem.
Kjører kjøleskapet ned til 2°C og har kalde flasker.
Trykksetter med 0,75bar på første test..
 
Sist redigert:
2 bar Co2 ved 5 grader høres aaalt for mye ut på en Stout, og alt for mye på alle øl.
.5-.75 kanskje nok.
Det er ikke bare og ha på kullsyre selv om du liker det, det forandrer også smaken og det kan fort bli stykt i en Stout.

Det er beergas vi snakker om, og da er det faktisk 2 bar ved 0-4 C fatet skal trykksettes med og serveres med (etter 2 ukers trykksetting). Hadde det vært co2 så hadde det blitt litt mye ja...

Hvor vellykket det hadde blitt å flaske med beergas på 2 bars trykk er jeg derimot ikke så sikker på.
 
Det er beergas vi snakker om, og da er det faktisk 2 bar ved 0-4 C fatet skal trykksettes med og serveres med (etter 2 ukers trykksetting). Hadde det vært co2 så hadde det blitt litt mye ja...

Hvor vellykket det hadde blitt å flaske med beergas på 2 bars trykk er jeg derimot ikke så sikker på.

1 bar skulle det stå. som han ville sette på med Co2, og det er mye. :)
 
Tilbake
Topp