Karbonering på flaske ved 26-27 grader

Jeg glemte påskeølet mitt på badet, så det sto sikkert i tre-fire uker på 25+ grader. Heldigvis var det bare åtte-ti flasker, for det ble ikke like godt som det jeg hadde på fat. Prosessene som skader ølet skjer vel raskere jo høyere temperaturen er, men ei uke tror jeg ikke gjør nevneverdig skade.
 
Okai. Har hatt suksess med å kjøre det på 23-24 grader iallfall, men nå er det blitt så fryketlig varmt på boden. :)
 
Både Kinn og Nøgne (før) bruker varmerom til karbonering. Bør gå fint, så lenge du ikke lar det stå på denne tempen over en lengre periode.
 
Men nå har Nøgne Ø gått over til "kunstig" karbonering. Men varmerom er fint. Bare ikke la ølet stå der for lenge.
 
Gahr skrev:
Men nå har Nøgne Ø gått over til "kunstig" karbonering. Men varmerom er fint. Bare ikke la ølet stå der for lenge.

Hva mener du med "kunstig" ?

Trodde nøgne ø bare karbonerte naturlig jeg.
 
kintii skrev:
Gahr skrev:
Men nå har Nøgne Ø gått over til "kunstig" karbonering. Men varmerom er fint. Bare ikke la ølet stå der for lenge.

Hva mener du med "kunstig" ?

Trodde nøgne ø bare karbonerte naturlig jeg.

Njet. De har gått over til karbonering ved trykk på en del øl. Er ikke sikker på hvilke, men de fleste av ølene i den ordinære produksjonen, så vidt jeg vet.
 
Nøgne Ø taper seg....
Det sier sitt at de velger bort flaskekarbonering på enkelte serier, vel det som er ment for industrikonsumering på Centra.
Forøvrig kjøpt min siste Nøgne Ø ever utenom det de måtte lage av spesial serier.
Alt som har kommet på Centra/Meny i år smaker '' :cheeky:'' sammenlignet med samme produkt for noen år siden

Det blir som med Boston Beer Company, 
 
Gahr skrev:
kintii skrev:
Gahr skrev:
Men nå har Nøgne Ø gått over til "kunstig" karbonering. Men varmerom er fint. Bare ikke la ølet stå der for lenge.

Hva mener du med "kunstig" ?

Trodde nøgne ø bare karbonerte naturlig jeg.

Njet. De har gått over til karbonering ved trykk på en del øl. Er ikke sikker på hvilke, men de fleste av ølene i den ordinære produksjonen, så vidt jeg vet.

Vil dette kunne ha noe å si mtp på smak/modning/holdbarhet av/på ølet?
 
Garantert...uten gjær i flasken oppnår du ikke lagringsfordelene...ingen utvikling heller, i allefall ikke i positiv grad. Det er mine 2 cent, som de sier i USA
 
Garentowicz skrev:
Garantert...uten gjær i flasken oppnår du ikke lagringsfordelene...ingen utvikling heller, i allefall ikke i positiv grad. Det er mine 2 cent, som de sier i USA

Om dette er tilfelle er det et stort steg tilbake for Nøgne Ø. Håper at dette gjelder butikkølet deres.
 
Generelt styrer jeg unna all øl som ser filtrert og tankkarbonert. (Untatt pils da men da vet du hva du kjøper)
Selv om de filtrerer først og så tilsetter ny gjær med karboneringsukker er det langt å foretrekke

Nøgne Ø gjør det de må for å ha omsetning, greit det, så har de vel råd til å brygge eksperimentelle batcher til oss som liker den slags.

Kjøper kun for egenutdannelse og forskning referanse til eget.
 
Garentowicz skrev:
Generelt styrer jeg unna all øl som ser filtrert og tankkarbonert. (Untatt pils da men da vet du hva du kjøper)
Selv om de filtrerer først og så tilsetter ny gjær med karboneringsukker er det langt å foretrekke

Nøgne Ø gjør det de må for å ha omsetning, greit det, så har de vel råd til å brygge eksperimentelle batcher til oss som liker den slags.

Kjøper kun for egenutdannelse og forskning referanse til eget.

Jeg handler jo filtrert øl som lervig etc. Men jeg synes uansett at å gå fra naturlig karbonering og over på kunstig karbonering er et steg tilbake om det er tilfelle at ølet taper seg ved lagring. Nøgne ø kaller seg jo "Det kompromissløse bryggeri"
 
Garentowicz skrev:
Garantert...uten gjær i flasken oppnår du ikke lagringsfordelene...ingen utvikling heller, i allefall ikke i positiv grad. Det er mine 2 cent, som de sier i USA

Øhhh.  Det du kaller utvikling i positiv grad, har vel muligens ingenting med gjærceller å gjøre. SÅFREMT primærgjæring var vellykket, og riktig mengde sukker og gjær kom på flaske for siste utgjæring/CO2-dannelse. Når cellene går i dvale og/eller dør, (hvilket de gjør ganske raskt) er det for meg vanskelig å se hvordan de bidrar til noe positivt.

Utviklingen du sikter til er nok snarere et resultat av de konstante endringene du vil finne i alle typer øl.
Disse endringene er svært temperaturbetinget.
Jo høyere temperatur, desto raskere går dem.
2-3 ganger raskere for hver 10graderC økning.
Øl er en svært sammensatt kjemisk suppe.

"Lagering" er vel tradisjonelt sett på som den tiden det tar for uønskede komponenter å komme ut av oppløsning og droppe ut?
I så fall vil Lagering være mest effektivt rett over produktets frysepunkt.

Ikke ment som kverrulering mht semantikk ;-)
 
kintii skrev:
Garentowicz skrev:
Garantert...uten gjær i flasken oppnår du ikke lagringsfordelene...ingen utvikling heller, i allefall ikke i positiv grad. Det er mine 2 cent, som de sier i USA

Om dette er tilfelle er det et stort steg tilbake for Nøgne Ø. Håper at dette gjelder butikkølet deres.
Skjønner ikke hvorfor dette er et steg tilbake? De verken pastoriserer eller filtrerer, og istede for å ettergjære på flaske så tilsetter de litt gjær, for at øllet skal holde seg bedre.
 
Tilbake
Topp