Karbonering/serveringstrykk

Hei!
Jeg har ikke helt forstått forholdet mellom karbonering og serveringstrykk, og håper kanskje noen her kan forklare det for meg :)
La oss si at man karbonerer et øl til til 2 vol CO2 og setter trykket i fatet på 1 bar for å oppnå dette. Hvis man da senere setter trykket opp til f.eks 1,2 bar for servering vil vel karboneringen i ølet også øke? Hvis man lar den stå på serveringstrykk over lengre tid vel og merke. Og det samme vil vel skje hvis man setter serveringstrykket lavere enn 1 bar, da vil karboneringen i ølet synke etterhvert som trykket i fatet faller? Er det med andre ord mulig å senke trykket i fatet uten at ølet mister CO2? Og hvis nei, er det da noe poeng i å ha ulikt karbonerings- og serveringstrykk?

Eller er jeg på villspor?

Selv har jeg et karbonerings- og serveringstrykk på 1 bar hjemme, og har ingen problemer med skum eller liknende, så dette er bare ren nysgjerrighet :)

Enkelt og greit så gjør du som du gjør og ikke heng deg opp i det gamle opplegget med å senke trykket for servering for å unngå skumming.
Men du kan gjerne øke trykket for å korte ned karboneringstiden, but dont vhange a winning team eller forandre på noe som fungerer.

Ja, jeg er veldig fornøyd slik jeg har det, så det er ikke aktuelt å forandre på noe der. :)
Men hypotetisk sett, hvis jeg karbonerer et øl til 3,5 vol CO2 og setter trykket på 1,5 bar for å oppnå dette. Vil ikke karboneringnivået i ølet synke igjen idet jeg slipper trykket ut av fatet til ønsket serveringstrykk (1 bar)?

Tilbake
Topp