karbonering temperatur

Hei

Vi flasket vårt første brygg forrige søndag. Jeg satte det rett i boden ved 7 grader. Kan jeg redde det ved å sette det inn enten i stuen eller på varmelablene?

Det kan jo skje alle i såfall. Er det riktig mengde primingsukker der så går det jo fint.

Takk for hjelpen. Ble vesentlig bedre kullsyre på den jeg spratt nå :)

PS samboer hevder ølet smaker gjær, men jeg nekter å godta det. Men dersom det er tilfelle, vil gjærsmaken forsvinne ved lagring?

Jepp! Det er alltid noe gjærrester i øl som er flaskemodnet. Dette vil over tid synke til bunn.

Vil også bli med noe gjær i glasset med for hurtig og mye helling. Og hvis flaskene ikke har stått stille selfølgelig ;)

Gjærsmak kan vel også komme av at det har blitt pitchet for lite gjær, for dårlig lufting av vørteren, for høy gjæringstemperatur og sikkert mye annet også... om så er tilfelle vil den nok ikke forsvinne med lagring.

Ja det er sant, men i min erfaring går også det vekk med litt lagring. Da lenger enn gjærrester.

Et tips jeg fikk en gang.
Prøv å lær av hva du har gjort, ikke gjort og gjort feil. Spar på noen flasker og smak en hver måned. Noter hva som skjer.

Gjærsmak? På kva måte? Øl skal ha smakar frå gjæren, det er ein sentral del av ølet sin smak. Viktigare i nokon typar enn andre.

Tilbake
Topp