karbonering

Hei,

Har nytta honning, sirup, eller rosiner til karbonering på mine brygg til no, noko som har fungert heilt fint.

Tenkte å prøva med sukker 6 g pr liter brygg rørt ut i vatn , men kom til å tenka på sukkerbitar.

Slepp jo då omstikket med sukkerlake før tapping. men vil det fungera?

Vekta på sukkerbitar er 3 g, 1 sukkerbit pr 0,5 l flaska? 
Kva er best, brun eller kvit sukkerbit?

Kva er evt ulempen med å bruka sukkerbit vs vanleg sukkerlake?  ::)  :bank2:
 
Jeg har brukt sukkerbit i lang tid
Men den veier 2 g så du må nok justere om du ønsker
Selv bruker jeg en bit på både 0,5 og 0,33 med hel men så er jeg ikke så fan av for mye kullsyre
Brune funker også, kommer ann på hva du ønsker å oppnå
Fint i mørkt øl


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Hulder skrev:
Hei,

Har nytta honning, sirup, eller rosiner til karbonering på mine brygg til no, noko som har fungert heilt fint.

Tenkte å prøva med sukker 6 g pr liter brygg rørt ut i vatn , men kom til å tenka på sukkerbitar.

Slepp jo då omstikket med sukkerlake før tapping. men vil det fungera?

Vekta på sukkerbitar er 3 g, 1 sukkerbit pr 0,5 l flaska? 
Kva er best, brun eller kvit sukkerbit?

Kva er evt ulempen med å bruka sukkerbit vs vanleg sukkerlake?  ::)   :bank2:

Ulempen er faren for ujevn karbonering og infeksjon. Men mange her som gjer da og har gode resultat. Men jobben med å lage sukkerlake og stikke om er så liten at da er verdt da spør du meg :)

Karbonert med rosiner?
 
Rosiner hørtes interessant ut!

Jeg bruker alltid sukkerlake, nå i det siste har jeg gått over fra å røre den ut til å bruke en pipette da jeg har hatt litt problemer med en anelse ujevn karbonering.
Det tar lengre tid, men jeg har det ikke så travelt, og har gått litt ned på batchstørrelse så det blir ikke sååå mange flasker lenger.

Det var èn ting jeg ville tilføye til kommentarene over her; èn ting er at det ikke er kokt, men en annen ting som er langt ifra uvesentlig er den "enorme" overflata en sukkerbit har.
Husk at sukkerbiten er ikke helt kompakt, og det er fryktelig mange flater det KAN sette seg bakterier en ikke ønsker på.
(En blir ikke mindre forsiktig når samboeren er mikrobiolog med nettopp fermentering som fagfelt, og til stadighet får høre om "alt som er så farlig" :p )

Når det er sagt brukte jeg faktisk sukkerbiter på mitt første brygg selv, og jeg har ikke hatt noen infeksjon enda, men når det er så enkelt med lake vil jeg anbefale deg å være på den sikre siden.
 
wanvik skrev:
Jeg bruker alltid sukkerlake, nå i det siste har jeg gått over fra å røre den ut til å bruke en pipette da jeg har hatt litt problemer med en anelse ujevn karbonering.

Beklager avsporingen, men har du et godt tips på hvor jeg kan får kjøpt en pipette for akkurat dette formålet?
 
Hmm, Sørnypan Gårdsbryggeri, på Leinstrand?
Møt opp i garasjen min i morgen så skal du få en 10ml VWR Steril Pipette ;)

Jeg tenkte faktisk å sjekke eBay for slike i kveld, men har ikke kommet så langt.. Jeg har hatt grei tilgang på disse så har et lite lager, bruker de bare en gang før jeg kaster de, men de kan vel fint brukes flere ganger så lenge en rengjør de ordentlig.
 
Takkar for svar alle saman!

Tanken om innfeksjon/uønska bakterie flora  sveiv meg faktisk ikkje..  :eek:

Har karbonert med 4 rosiner på 0,33l flaska, og det var akuratt passlig.. las det i "Brooklyn brewer" oppskrift boka mi. Syns ikkje rosinene gav noko negativ/ merkbar smak heller.  :biersmile:
 
Hulder skrev:
Takkar for svar alle saman!

Tanken om innfeksjon/uønska bakterie flora  sveiv meg faktisk ikkje..  :eek:

Har karbonert med 4 rosiner på 0,33l flaska, og det var akuratt passlig.. las det i "Brooklyn brewer" oppskrift boka mi. Syns ikkje rosinene gav noko negativ/ merkbar smak heller.  :biersmile:

Stilig, da skal eg prøva på nokre flasker ein gong :)
 
Baskelusker trives ikke særlig bra på sukker

Har veldig lyst til å prøve å karbonere en porter med tyrkisk pepper en gang
 
borander skrev:
Er vel der de trives aller best.

Tja, det finnes bedre steder for dem. Uhumlet vørter er vel bortimot optimalt.

Antakelsen om at sukker er et dårlig miljø for bakterier stammer vel fra det at sukkerlake hemmer bakterievekst. De overlever imidlertid fint i tørt sukker, og om sukkeret er lagret sammen med annen mat er det garantert en del av dem der.
 
Jeg har i all hovedsak benyttet lake til karbnering. En gang jeg ikke fikk bladet laken skikkelig forsøkte jeg å legge en sukkerbit i de flateste flaskene. Desinfisering skjedde enkelt ved steking i ovn på 125 grader en halvtimes tid. Lettvindt? Ja, easy peasy, helt til sukkeret skulle opp i flasken. Brukte en desinfisert pinsett for å plukke opp sukkerbitene, og hva oppdager jeg? Sukkerbitene er akkurat 1mm for stor for flaskehalsen.... Vet ikke om jeg har trange flasker eller store sukkerbiter, men lett var det ikke.

Har man sukkerbiter med riktig vekt og riktig størrelse så er det sikkert lett. Desinfisering kan man gjøre i stekovn, man tar knekken på flere bakterier på 125 grader en dersom man koker på 100...

I et lite parti kan man sikkert desinfisere sukkerbitprimede flasker i ovnen samtidig, men det blir litt mye stress for mine 20-40 liter.

Min erfaring: Begge deler er lett dersom det gjøres riktig og begge deler er noe herk dersom du tabber deg ut.
 
kvolden skrev:
Sukker dreper bakterier på samme måte som salt (hovedsakelig gjennom osmotisk dehydrering). Derfor er det ingen bakterier som vil overleve på sukkerbitene, og eventuell infeksjon via sukkerbitene må komme av bakterier fra hendene som håndterer dem i det de slippes i ølet.

http://www.madsci.org/posts/archives/2000-03/952573055.Mi.r.html http://www.scientificamerican.com/article/how-do-salt-and-sugar-pre/

Nå kan det finnes verre ting i sukker enn bakterier, og det er forskjell på vakterie vekst i sukker og tilstedeværelse.
Ha en pose sukker åpen neste gang du kverner malt og bruk dette sukkeret til karbonering på noen flasker(uten koking), så vil du med litt flaks, se..
Jeg har brukt vanlig sukker to ganger til karbonering av konkurranseflasker, begge gangene har flaskene vært tydelig infisert ved åpning etter endel lagring. Og dette var ikke noe jeg kjente noe til når ølet var ungt, ei heller var det infeksjon i den delen av ølet som gikk på fat.
Jeg kan selvfølgelig hatt uflaks, og det kan ha kommet fra andre ting enn sukkeret, men jeg trenger ikke flere hint.
Jeg har kuttet ut å bruke tørt sukker til karbonering, rett og slett fordi jeg ikke vil risikere å ødelegge øl jeg har brukt lang tid på å lage/lagre.
The Devil`s in the details.
 
Bernts skrev:
kvolden skrev:
Sukker dreper bakterier på samme måte som salt (hovedsakelig gjennom osmotisk dehydrering). Derfor er det ingen bakterier som vil overleve på sukkerbitene, og eventuell infeksjon via sukkerbitene må komme av bakterier fra hendene som håndterer dem i det de slippes i ølet.

http://www.madsci.org/posts/archives/2000-03/952573055.Mi.r.html http://www.scientificamerican.com/article/how-do-salt-and-sugar-pre/

Nå kan det finnes verre ting i sukker enn bakterier, og det er forskjell på vakterie vekst i sukker og tilstedeværelse.
Ha en pose sukker åpen neste gang du kverner malt og bruk dette sukkeret til karbonering på noen flasker(uten koking), så vil du med litt flaks, se..
Jeg har brukt vanlig sukker to ganger til karbonering av konkurranseflasker, begge gangene har flaskene vært tydelig infisert ved åpning etter endel lagring. Og dette var ikke noe jeg kjente noe til når ølet var ungt, ei heller var det infeksjon i den delen av ølet som gikk på fat.
Jeg kan selvfølgelig hatt uflaks, og det kan ha kommet fra andre ting enn sukkeret, men jeg trenger ikke flere hint.
Jeg har kuttet ut å bruke tørt sukker til karbonering, rett og slett fordi jeg ikke vil risikere å ødelegge øl jeg har brukt lang tid på å lage/lagre.
The Devil`s in the details.

The devil is in the details, indeed!

Med steking av sukkeret i ovnen så oppnår man det samme som å koke det. Eneste forskjellen er at ved steking så kan man desinfisere på en noe høyere temperatur. 100 grader er ikke nok til å ta knekken på alt av tenkelige bakterier. Nå sier jeg ikke at koking ikke er tilstrekkelig, men at steking ikke er dårligere mtp desinfisering av sukker. Steking er også litt mer "Fire and forget". Sukkerbiter i en rengjort bakepanne, smekk i ovnen og ta ut når du skal bruke dem. Ved koking av sukkerlake må man passe litt på at det enten ikke koker over eller kokes for mye inn.

Jeg benytter nå fortsatt sukkerlake, men tenker at de som liker å bryke sukkerbiter fortsatt kan desinfisere disse minst like bra som vi andre gjør med lake.
 
Endte opp med å laga sukkerlake for karboneringa,

men nytta sukkerbite til nokon flaske for morro, sjå korleis det blir.  erfarte at brune sukkerbita egnar seg dårleg, då desse er større og går akkuratt ikkje ned i flaska utan nokon slag og veg 1 g meir enn dei kvite.  Prøvde med 1 brun (3g) på 0,5 flaska, 1 kvit (2g) på 0,5 flaska og 2 kvite (4g) på 0,5 l flaska . *smører meg med tolmodighet*  :ilike:
 
Selv om jeg legger godsiden til, så finner jeg ingen god grunn til å bruke noe annet enn vanlig hvitt sukker, som man koker opp sammen med litt vann og tilsetter ved omstikking av ølet, når man skal ha ølet på flasker.
 
Tilbake
Topp