Karbonering.

Jørgen E

Norbrygg-medlem
Mistenker at jeg hr tilsatt for lite sukker i min siste blatch ned øl.. Den har stått på flaske i 15dager på 18-20 grader. OG var 1072 og FG på 1018. Da vekten min er gått i stykker måtte jeg ty til spisesjeer.. Er det mulig å tilsette en slant til med sukker på dag15 og vil det føre til økt karbonering?

Kan legge til at det bobler svakt og kommer et lite pop når jeg åpner på flasken.. (patentkork) har lite tro på at flaskene lekker etc..


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Sist redigert:
Ja det er mulig men et par forhold bør du vurdere.
Det ene er større infeksjonsfare både pga sukkeret (som ikke er kokt med vann til lake) samt at du åpner og lukker flaskene. Det andre er hvor mye sukker du skal bruke samt hvor mye kullsyre som forsvinner ut når du gjør dette.
Det vil gå mindre kullsyre ut hvis ølet er nede mot 0C.
Hadde først gjort en test med et par flasker slik de er nå. Få gjæren opp igjen og oppbevar flasken et sted med temperatur mellom 25 og 30C. Så høy temperatur vil gi deg raskt svar på om det mangler karboneringssukker.
Forutsetter at flaskene ikke lekker.
-Vet du hvor mye sukker (volum) du har brukt så finnes vel egenvekten på dette slik at du kan regne om til gram.
 
Jeg hadde aldri gjort det der. Jeg hadde lært og gjort endringer på neste brygg og drukket disse flaskene som de er. Etter modning selvsagt
 
Har 30 flasker som eg glømde å ha sukkerlake i Skal koke opp lake no til veka og forsøke å få karbonering på plass

Sent fra min SM-A300FU via Tapatalk
 
Endte med å koke opp ny lake (3gram pr liter..) Får krysse fingrene og håpe på det beste.. Nye batterier er i hus :)



Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Tilbake
Topp