Karbonering

Kan man karbonere med sukker i ølfat? Eller blir fatet for stort for at det blir gjennom karbonert? Hvordan er oppskriften/hvordan går jeg frem? Og hvor mye sukker pr liter på lager øl. Blonde Lager?
 
Kan man karbonere med sukker i ølfat? Eller blir fatet for stort for at det blir gjennom karbonert? Hvordan er oppskriften/hvordan går jeg frem? Og hvor mye sukker pr liter på lager øl. Blonde Lager?
Samme, men du må ta hensyn til volumet på selve beholderen. Skal du karbonere 15 liter i et 30 liters fat, må du beregne sukkeret til 30 liter. Dette fordi headspace også må karboneres, slik at du beholder likevekten mellom øl og headspace.
 
Sist redigert:
Sjkkermengden må tilpasses etter temperaturen. Se Brewers Friend kalkulator for å beregne sukkermengden.

Jeg koker opp 1/2 vann med den sukkermengden jeg trenger. Kjøler den ned og tilsetter den etter at jeg har tappet fra fermenteringstanken.

Sent fra min SM-N975F via Tapatalk
 
I følge kalkulatoren trenger jeg 142 gram sukker til 30l hvis den står i romtemperatur på feks 22C. Hvor mye vann trenger jeg til den mengden sukker? Er det helt vanlig husholdningssukker man skal bruke?
 
Okei. Må jeg røre det inn etter jeg har helt det ned i fatet? Eller skal det bare stå?
Hvis du skal ha det på fat og ikke flasker trenger du ikke å røre det inn. Det fordeler seg selv over tid. (Når du skal ha det på flasker må du røre for å fordelendet jevnt i fatet før du tapper)

Sent fra min SM-N975F via Tapatalk
 
I følge kalkulatoren trenger jeg 142 gram sukker til 30l hvis den står i romtemperatur på feks 22C. Hvor mye vann trenger jeg til den mengden sukker? Er det helt vanlig husholdningssukker man skal bruke?
Vannmengden betyr ingen ting. Det er bare for å få kokt og desinfisert. Bruk 1/2L vann, maks. Rør slik at sukkeret blir oppløst. Ginet oppkok under lokk og sett til kjøling i f.eks. en vaskekum med kaldt vann. Lokket skal være på fra kok til du heller det i fatet fornå holde sukkerblanding steril.

Sent fra min SM-N975F via Tapatalk
 
Vannmengden betyr ingen ting. Det er bare for å få kokt og desinfisert. Bruk 1/2L vann, maks. Rør slik at sukkeret blir oppløst. Ginet oppkok under lokk og sett til kjøling i f.eks. en vaskekum med kaldt vann. Lokket skal være på fra kok til du heller det i fatet fornå holde sukkerblanding steril.

Sent fra min SM-N975F via Tapatalk
Ok. Hvor lenge skal dette da stå i romtemperatur? Kan jeg etterhvert sette det ut på verandaen til kjøling?
 
Ok. Hvor lenge skal dette da stå i romtemperatur? Kan jeg etterhvert sette det ut på verandaen til kjøling?
Det må stå til det er mindre enn 30 grader for ikke å drepe gjæren. Det blir fortest kaldt i et vannbad. I f.eks. vask eller større gryte med kaldt vann. I vannbad tar det vel 15ish minutter. I luft går det vel kanskje mer enn en time.

Sent fra min SM-N975F via Tapatalk
 
Det må stå til det er mindre enn 30 grader for ikke å drepe gjæren. Det blir fortest kaldt i et vannbad. I f.eks. vask eller større gryte med kaldt vann. I vannbad tar det vel 15ish minutter. I luft går det vel kanskje mer enn en time.

Sent fra min SM-N975F via Tapatalk
Det jeg mener er etter sukkeret er lagt inn i fatet sammen med ølet. Hvilken temperatur må det stå i?
 
Det jeg mener er etter sukkeret er lagt inn i fatet sammen med ølet. Hvilken temperatur må det stå i?
2 uker romtemperatur er vel standard. Kan stå kaldere, men da tar det lenger tid.

Nb: jeg har aldri bruk denne metoden til å karbonere fat. Kun til flasker.

Sent fra min SM-N975F via Tapatalk
 
Det må stå til det er mindre enn 30 grader for ikke å drepe gjæren. Det blir fortest kaldt i et vannbad. I f.eks. vask eller større gryte med kaldt vann. I vannbad tar det vel 15ish minutter. I luft går det vel kanskje mer enn en time.

Sent fra min SM-N975F via Tapatalk
Jeg tror egentlig det hadde gått helt fint å helle det oppi ganske varmt også. Det er så små mengder, så temperaturen i ølet stiger ikke så mye. Men jeg lar det også alltid stå litt før jeg blander det inn.
 
Takker så mye for tips! Så det er basically bare å koke 1,2L vann og så helle sukkeret i vannet, røre det godt, deretter kjøle det ned litt før jeg heller det i fatet? Det er standard hushildningssukker man bruker?
 
1/2 L = 0.5L
Sett til kok. Ha sukkeret i mens du koker opp og rør. Legg på lokk. Kok opp. Sett til kjøl med lokket på. Hell opp i dunken. Tett dunken så det blir opparbeidet trykk - altså ingen gjærlås.

Sent fra min SM-N975F via Tapatalk
 
Jeg har ikke en sånn spunding valve til å justere til ønsket trykk i fatet. Fatet mitt tåler opp til 3 bar. Vil trykket bli enda høyere en det ved karbonering med sukker til 30l?
 
Tilbake
Topp