Karboneringseksperiment, trenger noen ekstra øyne for prosedyre

Jeg har en hefe som snart skal flaskes. Tenkte å gjøre et eksperiment som skal være så nærliggende til typisk hjemmebryggerpraksis som mulig.

Skal karbonere en del av batchen på vanlig måte, med speise, og en del med sukkerlake.

Target karbonering er 7g/l co2. Dvs 85g speise, og 5.3g sukker pr halvalitersflaske iflg Brewersfriend.

Egentlig så er g/l co2 = vol*1.96, men brewersfriend har rundet det av til *2, så jeg bruker 3.5 volum co2, siden det skal stemme best mulig med hvordan folk bruker f.eks den siden.

Så er det det med utblanding av sukkerlake. Dette blir tilsatt med doseringssprøyte. Noen som har et godt forholdstall på vann og sukker?

Det blir vanlig bordsukker for å holde det så nære til vanlig praksis.
 
Jeg bruker 20ml sprøyte og trekker opp 10ml pr 1/2l flaske. Så feks til 20 flasker blir det 20*5,3=106gr og 2 dl vann... Lager gjerne den dobbelte mengden med sukkerlake...
 
Et lite tips ved bruk av doseringssprøyte er å jobbe med masse og ikke volum. Da tettheten til en sukkerlake er avhengig av konsentrasjon og temperatur. Men dersom du har 1 del sukker og 2 deler vann så vil en sprøyte som er fylt med 3 gram løsning inneholde 1 gram sukker. Du trenger selvfølgelig ikke å måle vekten for hver dæsj, men du "kalibrerer" deg inn, kontroller etterhvert som temperatur på løsningen faller.

Sent fra min HUAWEI VNS-L31 via Tapatalk
 
Jeg bruker 20ml sprøyte og trekker opp 10ml pr 1/2l flaske. Så feks til 20 flasker blir det 20*5,3=106gr og 2 dl vann... Lager gjerne den dobbelte mengden med sukkerlake...

Lage dobbel mengde... DOH! At jeg ikke klarte å tenke på det.
 
Har ikke opplevd at ølet har blitt underkarbonert. Dersom man vil være mer nøyaktig så kan man koke en stund uten lokk slik at noe vann fordamper, avkjøl til 20 gr og hell laken over I et nøyaktig målebeger (eller kok I en Erlenmeyer). Topp opp med kokt avkjølt vann til du når det volumet du ønsker...
 
Sist redigert:
Har ikke opplevd at ølet har blitt underkaronert. Dersom man vil være mer nøyaktig så kan man koke en stund uten lokk slik at noe vann fordamper, avkjøl ti 20 gr og hell laken I et nøyaktig målebeger (eller kok I en Erlenmeyer). Topp opp med kokt avkjølt vann til du når det volumet du ønsker...

Jeg vil gjøre det så «hjemmebryggerautentisk» som mulig så resultatet ikke blir pepret med «jammen du gjorde ikke sånn og sånn» får egentlig ikke målt i kjelen, kan, men det er vel ikke noe de fleste gjør? Er vel bare sukker og vann og kjør på?
 
Ikke at jeg tror det betyr så mye men tror mange bruker lake i omstikkingskar ved flasking.
De få gangene jeg brukte sprøyte kokte jeg vann i en ekstra kjele.
Tilsatte kokt vann etter ferdigkoking av laken. Brukte vekt for å få samme styrke på laken
ved kokestart og slutt.
 
Jeg gjør det. Tar noen liter i omstikkingskar. Blir ikke helt 20 liter i et kar men dog..

Edit. Nei det gjør jeg ikke. En parameter om gangen, ellers får vi ikke vite hva selve omstikkingskaret gir av effekt.
 
Et lite tips ved bruk av doseringssprøyte er å jobbe med masse og ikke volum. Da tettheten til en sukkerlake er avhengig av konsentrasjon og temperatur. Men dersom du har 1 del sukker og 2 deler vann så vil en sprøyte som er fylt med 3 gram løsning inneholde 1 gram sukker. Du trenger selvfølgelig ikke å måle vekten for hver dæsj, men du "kalibrerer" deg inn, kontroller etterhvert som temperatur på løsningen faller.

Sent fra min HUAWEI VNS-L31 via Tapatalk

Ikke dumt. Da er det iallefall lettere å bruke speise, da blandingen er homogen..
Men. Blandingsforhold sukker/vann, hva er innafor å bruke, et type gjennomsnitt for mannen i hjemmebryggeriet?
 
Sist redigert:
Litt avhengig av hva slags vekt du har, så hadde jeg satt en og en flaske på vekta, kalibrert den og tilsatt sukkerlake etter vekt i flaska før du har i ølet.
 
Litt avhengig av hva slags vekt du har, så hadde jeg satt en og en flaske på vekta, kalibrert den og tilsatt sukkerlake etter vekt i flaska før du har i ølet.

Føler det blir litt mye.. det er vel ikke det hjemmebryggere flest gjør heller? Finvekta mi går bare opp til 30g også, så ville ikke fått gjort det heller. Ellers er det 1g oppløsning på den andre vekta.
 
Bruker 60 ml sprøyte. Blandingsforhold slik at det blir 10 ml pr flaske uansett om det er 0.5 eller 0.33. Regner ut ifra egenvekt på sukker slik at volumet stemmer når laken er ferdig Har bittelitt ekstra væske i kjelen for å ta høyde for avdamping. Koker ikke lenge. Regner med at vannet fra springet er rent . Men når jeg tenker over det så er vel kanskje ikke kasserollen 100 % ren .Burde kanskje kokt lenger. Burde .....
Tilsetter i 5 flasker om gangen. Greit å ha litt væske å gå på i sprøyta
 
Bruker 60 ml sprøyte. Blandingsforhold slik at det blir 10 ml pr flaske uansett om det er 0.5 eller 0.33. Regner ut ifra egenvekt på sukker slik at volumet stemmer når laken er ferdig Har bittelitt ekstra væske i kjelen for å ta høyde for avdamping. Koker ikke lenge. Regner med at vannet fra springet er rent . Men når jeg tenker over det så er vel kanskje ikke kasserollen 100 % ren .Burde kanskje kokt lenger. Burde .....
Tilsetter i 5 flasker om gangen. Greit å ha litt væske å gå på i sprøyta

Jeg kan ikke matte.. du regner ut fra egenvekt? Altså ikke vann og sukker og hvor mye sukker bør det da bli pr ml?
 
Er ute på jobb så jeg har ikke notatene mine. Men altså . Hvis en skal ha 6 gram sukker pr. liter så vil det da bli 3 gram sukker pr 10 ml væske i en halvliter . Men hvis jeg ikke har surret for mye så vil 3 gram sukker bli mindre en 3 ml væske pga. tettheten. Det må en vel ta hensyn til når en regner ut hvor mye væske en skal tilsette disse 3 gram med sukker for å få 10 ml ferdig utblandet lake med rett blandingsforhold. Tenker jeg rett eller surrer jeg bare ? Ikke helt uvanlig det .
 
Fytti grisen så avansert det har blitt siden jeg karbonerte med sukker da.

Kan man ikke bare lage en lake, koke opp, kjøle ned, måle opp i volum, og så bare tenke på at i en hver enhet med volum har man x g sukker, siden sukkeret ikke damper bort? Gitt at blandingen er homegen da.
 
Føler det blir litt mye.. det er vel ikke det hjemmebryggere flest gjør heller? Finvekta mi går bare opp til 30g også, så ville ikke fått gjort det heller. Ellers er det 1g oppløsning på den andre vekta.

Du fleste vekter kan nullstilles med ganske tunge gjenstander på seg. Jeg har gjort det noen ganger når jeg skal flaske noen få flasker.

Husk at du ikke "skal gjøre det hjemmebryggere flest gjør", men forsøke å gjenskape resultatet i mindre skala. De fleste hjemmebryggere karbonerer hele batchen på samme måte. Du skal dele batchen i tre og må tilpasse rutinene til at du har et mye mindre volum og får helt andre usikkerheter på mål og vekt.
 
Fytti grisen så avansert det har blitt siden jeg karbonerte med sukker da.

Kan man ikke bare lage en lake, koke opp, kjøle ned, måle opp i volum, og så bare tenke på at i en hver enhet med volum har man x g sukker, siden sukkeret ikke damper bort? Gitt at blandingen er homegen da.
Klart du kan. Men greia var at jeg ville ha et greit tall å forholde meg til. Får du feks. at du skal tilsette 7 ml pr. flaske så går en fort varm i toppen av å repetere 7 gangen. Å det på en ganske grov skala på sprøyta. Men bruker du ei mindre sprøyte blir det kanskje lettere å holde styr på tellingen. Men da må en til stadig suge opp ny lake i sprøyta.
 
Gjør folk det så avansert? Jeg er … jeg veit ikke helt hva jeg er. Vi koker lake og tilsetter det i karet ved omstikk før flasking og rører litt. Jeg trodde det var det hjemmebryggere flest gjorde, men det er kanskje bare vi som er late.
 
Tilbake
Topp