Karboneringsgjær

olavr

Norbrygg-medlem
Hvordan oppbevarer dere en åpnet pose med tørrgjær/karboneringsgjær? F-2 kommer i forpakninger på 20 g, og det er jo mildt sagt i overkant mye når jeg ikke brygger mer enn 25 liter av gangen.
Og hvordan er det best å tilsette karboneringsgjæret (etter rehydrering)? Jeg har forsøkt både å blande hele væskemengden inn i vørteren og å tilsette enkeltdoser med steril pipette til hver enkelt flaske. Hva er mest hensiktsmessig mtp. oksidasjon og infeksjonsfare?
 
Hvordan oppbevarer dere en åpnet pose med tørrgjær/karboneringsgjær? F-2 kommer i forpakninger på 20 g, og det er jo mildt sagt i overkant mye når jeg ikke brygger mer enn 25 liter av gangen.
Og hvordan er det best å tilsette karboneringsgjæret (etter rehydrering)? Jeg har forsøkt både å blande hele væskemengden inn i vørteren og å tilsette enkeltdoser med steril pipette til hver enkelt flaske. Hva er mest hensiktsmessig mtp. oksidasjon og infeksjonsfare?
Jeg kan tenke meg at det aller beste er å gi gjæren litt vørter noen timer i forkant, sånn at den er i full aktivitet, og så blande den inn i ølet. Da innbiller jeg meg at den eter oksygen ganske effektivt. Men ellers ville jeg uansett blande den i ølet, og ikke begynne å herje med pipette.
 
Jeg benytter meg av Safale F2. For 20-25 liter øl strør ca 2,5-3 gram over 30 gram vann og lar det stå i 30 minutter. Så blandes dette i sukkerlake som fordeles i flasker med et kryddermål.

Åpnet pose oppbevares i lukket plastpose i kjøleskapet. Jeg har nå tømt en pose over ett år og har ikke hatt problemer med karbonering.
 
Tilbake
Topp