karboneringskrøll

Har bare laga 10 batcher siden start i høst så statistikkgrunnlaget er tynt men bra på det som er til nå. Har hørt at mengde sukker til karbonering varierer med øltype. Om dette er fordi ulik øl skal ha ulik mengde kullsyre eller om dette er for å få samme mengde kullsyre vet jeg ikke. Jeg ble tipset om å kjøle ned dunken et par dager før tapping og det har jeg gjort med det resultat at ølet har blitt klarere raskere om mengde bunnfall er minket betraktelig. Bivirkningen er slik jeg ser det at jeg ikke får nok kullsyre i flaskene. Har blandet 6g/L sukker og rørt forsiktig om og endt med nesten flatt øl. Har også tilsatt 6g/L ekstra etter en uke og da har det blitt greit nok. Har aldri latt flaskene stå på +-20 grader med enn 7-8 dager siden dette er noe jeg har lest et sted. På de første 2 batchene skjedde ikke dette, da tappa jeg rett på flasker og brukte 1kg sukker slik det stod på ølsettet. Det ble rottegift og gav dårlige assosiasjoner til ungdomstiden med dårlig hjemmebrent som ble bøttet innpå. Det beste jeg har fått til er med kun humle og malt og sukker til karbonering. Men det blir dårlig karbonert. Lurer på om det er en ide å lage seg en blandig av både gjær,sukker og vann til karbonering i tilfelle gjæra blir nesten borte under nedkjølingen. Har kjøpt en bunke nottingham ale og skal holde meg til det slik at jeg ikke blander inn for mange ukjente faktorer i starten.
 
Ulike øltyper har ulik mengde kullsyre. Men liker man øl med mer eller mindre kullsyre så karbonerer man iht det.
Den som betaler er den som bestemmer. Noe annet er å lage øl for å vinne NM. Da må mengde være riktig for stilen.
Har til nå ikke fått problem med kullsyre som følge av et par dager ned mot null før flasking. Tror jeg har gjort dette minst 20 ganger. Noen har stått fire-fem dager uten problemer. Og har alt gått normalt så tilsettes ikke ekstra gjær før man mistenker at gjæren er sliten (høy ABV for gjærtypen).
Tror ikke det er mye som skal til før du er i mål.
Mitt tips.
Sjekk mengde med en kalkulator
Juster opp til 7-8g pr liter hvis kalkulatoren kommer under det. (Nå blir jeg nok irettesatt men toler det:))
Det kan kanskje være en fordel å ta nedkjøling mot null over litt tid. Jeg setter også det kalde karet inn i et rom på rundt 15C en halv dag før flasking. Lar flaskene stå til her til neste dag og setter de så inn i rom med 20-22C.
Etter en ukes tid tester du. Er det for lite, snu flaskene på hodet et par ganger og la de stå en uke før neste test.
På "normale" øl så vil du ha nok kullsyre nå.
(Trur eg:))
 
Var lite trykk etter en uke, snudde på noen flasker og merka ikke forskjell på dem og dem som ikke var snudd. Lot dem bare stå sånn halvveis avglemt siden jeg så for meg flatt øl, men nå etter 3 uker var flaskene blitt ganske så harde. Putta en i frysern og testa og den var perfekt etter min smak. Mye kullsyre uten at det skumma over.
 
Det felles ut ganske mye gjær når du coldcrasher, så du trenger ofte litt lengre tid til karbonering. Jeg har snudd litt på flaskene også de gangene jeg har blitt (for) utålmodig, men det pleier å bli bra bare du gir det litt ekstra tid.
 
Tilbake
Topp