Karboneringsprakk

Pål Heide Kielland

Norbrygg-medlem
Har en saison som er underkarbonert. Wlp565 gikk fra 1056 til 1004. Tilsatt drøyt 6 g sukker pr liter øl i ca 4 dl sukkerlake i omstikkingskaret og så på flasker, etter 2 uker i 24 C var ølet temmelig flatt. En liten pss, men ikke den sedvanlige fssss med påfølgende skum og sprudel. Tilsatt ekstra karboneringsgjær og kapslet på nytt. Etter nye 2 uker er det litt mer fart, men fortsatt for lite. Den mest plausible forklaringa jeg kan komme på er at jeg har regna feil og tilsatt for lite sukker (dextrose). Har liten tro på at det vil skje mye i flaskene nå, men kan dette berges ved feks tvangskaronering på en Growlerwerks ukeg? Har ikke fatløsning tilgjengelig pr nå,,, (men leter etter påskudd til å investere)
Ølet smaker alldeles nydelig, det er forsåvidt drikkende. Men det kunne vært så mye mye mer.

Hva tror folket?
 
Du trenger mer dekstrose enn sukrose. De gir ikke samme mengde karbonering. Det er ikke veldig mye mer, men en saison burde hatt en god del mer enn 6 g/l dekstrose iallefall. Opp mot det dobbelte.
Når du tilsatte gjær så var sikkert mye, om ikke alt sukkeret allerede spist opp.

Enten tvangskarbonere eller tilsette mer gjærbart ekstrakt på flaskene, gjær har du nok av i flaskene.
 
Bruker du denne kalkulatoren, finner du at 6 gr dekstrose pr liter gir deg nesten 2,3 volumes CO2. Det gir deg ikke et flatt øl; det er mer enn det jeg bruker å ha i det aller meste av det jeg brygger. Men som @Miguel sier, så skal en saison egentlig karboneres ganske hardt. Likevel; det er rart om du opplever 2,3 volumes som flatt.

Forskjellen på sukrose og dekstrose er 9:10, dvs. at du trenger 10 gram dekstrose der du greier deg med 9 gram sukrose.
 
Jeg pleier å ta i litt i karboneringa av saison, men jeg må ha bomma i utregninga eller oppmålinga. Men denne fortjener mer sprudl enn den har nå. Enten ved mer sukker i flaska eller ved tvang
Den er som en litt slapp, halvdød bitter nå
 
Er den som en halvdød bitter, er det noe galt, ja.

Oppmålingsfeil/utregningsfeil kan jo forklare det. På den annen side; hvis det skjedde noe etter at du tilsatte mer gjær, så var det jo sukker igjen der. Snåle greier; tror ikke jeg skal late som om jeg skjønner noe av det:(.
 
Er den som en halvdød bitter, er det noe galt, ja.

Oppmålingsfeil/utregningsfeil kan jo forklare det. På den annen side; hvis det skjedde noe etter at du tilsatte mer gjær, så var det jo sukker igjen der. Snåle greier; tror ikke jeg skal late som om jeg skjønner noe av det:(.
Det er et mysterium. Forskjellen før og etter tilsetting av ekstra gjær var ikke veldig stor, og kan kanskje tilskrives variasjoner fra flaske til flaske. Jeg tror jeg ofrer ei flaske og heller den i ei plastflaske sammen litt mer sukker. Lettere å sjekke om mer sukker fører til mer CO2 på den måten. Fungerer det så får alle flaskene litt mer sukker. Tipper 2-3g pr liter er passe
 
Det der er vel diastaticus gjær. Så sett flaskene på varmekabeler og snu de innimellom eller noe i et par uker så gusher det sikkert godt ved neste prøve.
 
Det der er vel diastaticus gjær. Så sett flaskene på varmekabeler og snu de innimellom eller noe i et par uker så gusher det sikkert godt ved neste prøve.
Er det en øvre temperaturgrense for hva diastaticus tåler? Blir gjerne godt og varmt, iallfall på badet
 
Har vært opptatt, foreløpig står de varmt og vendes en gang i blant. Vi får se til helga om det har skjedd noe spennende. Tilsetter mer sukker hvis det ikke har hatt ønsket effekt. Har bestilt fat. så ei løsning kan bli tvangskarbonering. Vi får se.
Ta det litt rolig da, diastaticus vett'u....
 
Ble egentlig ikke store forskjellen på testpladtflaskene. Endte opp med å sette de resterende flaskene varmt, snu de med jevne mellomrom i ca 2 uker ekstra. Det ble atskillig bedre fart i sakene.
 
  • Like
Reaksjoner: jab
Tilbake
Topp