Karboneringsproblemer med spesifikke øltyper

Ser at problemer med karbonering har vært oppe til diskusjon et antall ganger. Er det noen som har registrert en sammenheng med hensyn til øltypen?
Jeg har hatt dette problemet utelukkende med Kølsch. Kan det være en sammenheng?
 
Ser at problemer med karbonering har vært oppe til diskusjon et antall ganger. Er det noen som har registrert en sammenheng med hensyn til øltypen?
Jeg har hatt dette problemet utelukkende med Kølsch. Kan det være en sammenheng?

Hvilket problem? (Sitter med en egenprodusert kølsch i hånda nå. Karbonert omtrent som en pils. Ingen merkverdigheter med det.)
 
Sist redigert:
Ser at problemer med karbonering har vært oppe til diskusjon et antall ganger. Er det noen som har registrert en sammenheng med hensyn til øltypen?
Jeg har hatt dette problemet utelukkende med Kølsch. Kan det være en sammenheng?
Kom gjerne med mer informasjon. Ulike ølstiler krever ulik karbonering. Andre faktorer er, som nevnt, alkoholstyrke og gjærtype.
 
Det ser ut som vi har etablert at dette ikke handler om øltyper, men om gjærtyper.
Kan en trekke ut fra dette som følger: Basert på valg av gjærtype, så kan en forvente en variabel karboneringstid ved samme sukkermengde, ABV og temperatur?
 
Det ser ut som vi har etablert at dette ikke handler om øltyper, men om gjærtyper.
Kan en trekke ut fra dette som følger: Basert på valg av gjærtype, så kan en forvente en variabel karboneringstid ved samme sukkermengde, ABV og temperatur?
Det er ihvertfall min erfaring. Jeg bruker 2 sukkerbiter konsekvent på 0,5 liters flasker. Har brygget flere brygg med US05 og her er karboneringstid og nivå ganske likt. Cirka 10-14 dager før det er "passe". Med samme sukkermengde og WB06 gjær hadde jeg skikkelig karbonert weissbier på 5 dager.. Så det er definitivt forskjell.
 
Tilbake
Topp