Karboneringsskap

Hei.

Temperaturen i boden er veldig varierende, så jeg ønsker å gjøre om ett kjøleskap til Karboneringsskap.
Har satt opp en InkBird ITC-308 (uten WiFi)

Har prøvd å lese meg litt frem til hva andre har gjort, men det meste jeg finner handler om gjæringsskap.
Vil en Frostvakt sammen med ett par vifter gjøre jobben?

Per nå bruker jeg en varmeplate, men den er ikke helt "up to the task"

Hvordan har andre her satt opp sine karboneringsskap?
 
Har laget en kube av XPS-plater jeg hadde til overs. Den står oppå et halvhøyt kjøleskap jeg bruker til gjæring.

Limte XPS-platene med Tec7. Topp- og bunnplata stikker ut en platetykkelse, så fronten kiles inn der.

En glasshylle fra et kjøleskap legges oppå nederste lag med flasker, så få jeg plass til to høyder med flasker til karbonering.

Boksen varmes opp med en varmeplate som står opp langs den ene veggen.
 
Har nå skaffet meg en frostvakt samt en vifte for å distribuere varmen litt bedre.
Fungerer veldig bra :)
 
Optimalt sett (såvidt jeg tror/vet) så bør du ha luft inn nede, og luft ut oppe. Hvis du ikke har noe luft ut oppe så vil varmen samle seg der. Jeg ville heller satt vifta høyt oppe til å blåse ut, hvis du bare bruker en vifte.
 
Det blir kanskje i v3 av karboneringsskapet :) per nå så ser dette ut til å fungere fint. vitkigste for meg var å få litt sirkulasjon i luften :)
takk for tips :)
Hvordan hadde du løst en eventuell lufting i bunn?
 
Det blir kanskje i v3 av karboneringsskapet :) per nå så ser dette ut til å fungere fint. vitkigste for meg var å få litt sirkulasjon i luften :)
takk for tips :)
Hvordan hadde du løst en eventuell lufting i bunn?

Et innsug bare, passivt hull. Vifta oppe vil trekke fersk luft inn nedenifra hvis resten av skapet er tett.

Jeg styrer litt med dette i hydroponi-skapet mitt, har samme frostvakt i bunn som deg, og planter i to etasjer over. Akkurat samme problem jeg har nå hadde jeg for noen år siden og.

Men fllaskekarbonering løste jeg ved å bruke et vannbad, med termostat, nedsenkbar vannpumpe for sirkulasjon og varmestaver for akvarie for å få det helt jevnt. (Ble for varmt om sommeren dog). Men da karbonerte jeg bare to kasser om gangen. Det er kanskje litt over the top, men iallefall ble alle hefene smakende likt innad i samme batch kontra varmekabler i gulvet og bare sette kassa der.
 
Tilbake
Topp