Karboneringstid og temp

Jeg har en Blonde og en Kølsch stående til karbonering på flaske. Laget en sukkerlake med 8gr sukker pr liter øl. Disse har nå stått henholdsvis 7 og 5 dager. De står på badet-ikke rett på kablene-hvor det er ca 25°. Hvor lenge bør de stå før jeg kan begynne å teste?
Kølschen kjølte jeg ned til ca 10° døgnet før flasking, da jeg under tapping smakte på vørteren var den siste skvetten betydelig søtere enn det første som jeg tappet ut. Kokte 2dl vann til sukkeret og hadde dette i tappedunken før jeg tilsatte vørteren. Hvilket utfall vil det ha?
Siste spørmål, etter at øllet er ferdig karbonert og drikkelig, hva er beste lagringstemp? Har ikke mulighet til å ha 70-100 flasker i kjøleskap men kan lagre dem ned mot ca 10°.
På forhånd takk for alle innspill og tips.
Ha en fortreffelig bryggehelg.
 
Desto lavere mot 4 grader desto bedre med tanke på lagring. Jeg har ikke mulighet til å lagre på kaldere enn 12-15c, men har ikke rukket at noe øl har blitt dårlig av det. Karbonerer på romtemp. Setter som regel øl som skal drikkes i kjøleskapet en dag eller to i forveien.
 
Det pleier å holde med 1-2 uker til karbonering. Deretter bør du lagre dem så kjølig som du har mulighet til. Det viktigste er dog en stabil lagringstemperatur. Vil si det er viktigere å holde ølet stabilt på 15 grader kontra et rom som svinger fra 12-20 f,eks.
 
Tilbake
Topp