karboneringstrykk, skum og kullsyre

Jani

Norbrygg-medlem
hei

jeg ser at det er ganske mange som har lurt på noe av det samme tidligere, men jeg har ikke klart å bli helt klok av tidligere svar.

jeg har laget meg en kegerator med tappeslanger på 3,5 m på 4,7 mm ID.

på fatene har jeg øl som holder seks grader og karbonert med sukkerlake, ca 6gr pr liter. da jeg prøvde å tappe dette vil jeg anta at jeg fikk ca 98 % skum og 2% øl i halvlitersglasset, selv om jeg tiltet glasset etter alle kunstens regler under tapping.

slapp ut litt av trykket gjennom sikkerhetsventilen . dette hjalp litt. så tilkoblet jeg co2 med ca 0.5 bar. trykket var greit men fremdeles veldig mye skum.

så til spørsmålet. vil ølet tape kullsyre dersom jeg har et mye lavere tappetrykk enn karboneringstrykk? si at jeg karbonerer på 1 bar, kobler fra gassen. etter å ha tappen en stund blir tappetrykket dårlig, så jeg trykker opp med 0,5 bar. vil ølet da tape kullsyre i forhold til når det stod med 1 bars trykk?

det ene fatet står også høyere en tappekranen, her trengs det jo omtrent ikke trykk i det hele tatt for å tappe, men hvordan påvirker dette kullsyre nivået.? kjedelig å tappe med lavt trykk dersom kullsyren synker over tid
 
Sist redigert:
Ja det vil tape kullsyre over tid om det står med 0.5 bar, og oppleves som flatt. I starten hadde jeg bare picknic kran, og var da selv nødt til å skru ned trykke før jeg tappet eller ble det bare skum. går fint så lenge du husker å ta trykket opp igjen etter drikkeøkta.

Første øllen blir ofte bare skum, da slanger og rør skal fylles, og det skaper sikkert turbulens eller noe. Andre forhold er om du nettopp har herjet med fatet, dvs flyttet det.
Om du har tappekran hvor du ikke kan regulere flow, kan det være lurt med en lengre ølslange med mindre indre diameter.
 
Jeg har noen ganger fått noen riktig skummende øller og hatt samme opplevelse som trådstarter. Da har jeg sluppet ut all kullsyra og etterfylt bare såvidt at det rant ut av kranen. Det er sant som RETBergen skriver at ølet vil tape Co2 over tid, men om temperaturen holdes nede syns jeg ølet beholder kullsyra ganske lenge. Jeg tvangskarbonerer ved behov. Det går riktignok litt ekstra gass på den måten, men men...
 
Bør man bruke samme mengde sukker når man bruker sukker i fat?
Jeg gjorde dette for første gang nå for morro skyld. Det er en wit som jeg ville karbonere litt hardt så jeg hadde i 7g/l.
Satan! Kan jo slukke bilbrann med fatet.
 
Tilbake
Topp