Karbonert etter EN dag? Flaskebomber?

okran

Norbrygg-medlem
Hei.

Flasket et brygg nå på mandag, FG var 1.015 - hadde vært stabil i ca. en uke, så jeg er nokså sikker på at den var ferdig utgjæret, selv om beregnet FG skulle være 1.012 (OG var 1.048).

I går, tirsdag kveld, smalt det i ei av plastkassene der flaskene står til karbonering - ei av flaskene hadde sprukket tvert over, like over bunnen. Jeg åpnet en annen flaske (den siste jeg tappet, som ikke var helt full og som jeg derfor var litt skeptisk til i utgangspunktet) - den ga fra seg et bestemt "pfff" ved åpning, og det la seg et pent og høyt - men ikke ekstremt - skumlag i glasset. Smakte helt greit, så vidt jeg kunne bedømme - men naturligvis litt "uferdig".

Gløttet i den andre kassa i morges, og så at en av flaskene ikke er full, ølet sto nedenfor halsen, og det så mistenkelig vått ut i bunnen av kassa, mer enn kondens og evt søl fra flasking skulle tilsi. Hadde ikke tid å sjekke nærmere, men det kan altså se ut som det er en liten brist i enda ei flaske.

Har aldri opplevd flaskebomber før - og denne gangen hadde jeg vært ekstra nøye og vasket alle flaskene med maskinoppvaskmiddel, skylt grundig - og som alltid gitt dem en dusj med Starsan like før flasking. Hvis det er infeksjon, kommer det neppe fra flaskene.

Tilsatte sukkerlake - 6 g pr liter, kokt i 2-3 dl vann, det meste helt i omstikkingskaret i begynnelsen av omstikking, resten ca halvveis under omstikkingen. Rørte litt forsiktig i starten, men ikke mot slutten. Kan kanskje ha blitt ujevnt blandet?

Har heller aldri opplevd at ølet virker å være ferdig karbonert etter én dag (har jo aldri testet, heller, da - men dette virket mer ferdig nå enn hva det vanligvis gjør etter ei uke). Har skjønt at det kan variere mye hvor fort karboneringen går - men er dette innenfor "normalen"? Forholdsvis varmt i rommet, 23-25 grader, tenker jeg.

Spent på hvordan det ser ut når jeg kommer hjem i dag - men dere som har erfaring: Er et slikt "pent, rent brudd" vanlig ved flaske"bomber" - eller tyder dette mer på at det har vært en svakhet/brist i denne flaska? (Så har vi jo den mistenkte flaske nr. 2 også, da...)

Den flaska jeg åpnet, var jo som nevnt den siste som ble tappet, og ikke helt full, så den er vel ikke nødvendigvis representativ. Tenker at jeg åpner en flaske i kveld og ser hvordan den er. Om nå den også virker ferdig karbonert, er det da bare å sette i kjøleskap? Eller bør de fortsatt stå varmt de vanlige to ukene?
Og dersom jeg har en infeksjon eller heftig overkarbonering (må vel i så fall være ujevn karbonering, 6 g per liter kan da vel ikke være for mye?) og potensielt flere bomber - hvilke sikkerhetstiltak bør følges? Flaskene står altså i tette plastkasser foreløpig, så både søl og evt. glasskår vil nok holde seg der - men de må jo håndteres og flyttes etter hvert.

Det ble langt, dette - men har noen erfaringer og gode råd?
 
Det høres veldig ut som ujevn fordeling av sukkerlaken. Da sitter du med noen særs ekplosive flasker, antakelig. Jeg har opplevd det der, og det var ikke moro. Jeg ville tatt og åpnet noen rundt omkring for å sjekke.

At ølet skal være ferdig karbonert etter en dag, høres ikke særlig sannsynlig ut.
 
Ja, det er vel antakelig ujevn fordeling av sukkerlaken. Det var som søren... Åpnet ei flaske til, den skummet rolig og pent over, men roet seg i glasset. Der ser den riktig så fin ut, med en to-centimeters, tett og fin skumtopp (Det er en del hvetemalt i den, det bidrar vel).

Så hva gjør jeg? Åpne alle flaskene, og korke på nytt? Hvis det er ujevn fordeling, vil vel da noen skumme over, mens andre er flate - og vil det at de har vært åpnet, være tilstrekkelig til at de med for mye sukker, roer seg i fortsettelsen? Og de andre vil vel da kanskje forbli flate - eller trenge lengre tid på å karboneres? Kan vel re-korke de med ulike farger på korken, kanskje - rød = overkarbonert, blank = flat?

Og skulle det nå vise seg at alle skummer over - så må forklaringen være en annen og kanskje slett ikke noe hyggeligere - infeksjon?

Det kunne nesten være fristende å helle alle flaskene forsiktig tilbake i en gjæringsbøtte, og flaske alt på nytt - da blir det iallfall jevnt blandet. Vil det bare være dumt? Det vil jo nødvendigvis utsettes for en del luft på den måten. Men vet ikke helt om faren for usmak er verre enn faren for bomber...
 
Det vil jo, som du sier, komme en del oksygen i ølet, det er ikke til å unngå. Men hvis du er bevisst på å drikke opp denne batchen i løpet av forholdsvis kort tid så vil det gå helt greit... hvis det ikke er en infeksjon da...
 
OK, da tror jeg jeg prøver det.

Men, om dette nå likevel skulle være en infeksjon: Når ølet oppførte seg normalt i gjæringskaret, nådde FG forholdsvis raskt og holdt seg stabilt der - så kan jeg vel anta at infeksjonen har kommet i forbindelse med flasking? Eller kan det tenkes at en infeksjon tidlig i prosessen først viser seg når ølet kommer på flaske?

Siden flaskene var så godt rengjort som jeg aldri har gjort før, står jeg da igjen med flaskebøtta, silikonslangen, kranen(e) og tappestaven. Sistnevnte ble demontert og smådelene kokt, den er det neppe. Silikonlangen ble gjennomspylt med varmt vann og lå en stund i Starsanoppløsning... hey, hvordan er det med starsanoppløsning som har stått noen uker? Mister den effekten?
 
Kan eventuelt vente en uke til karboneringen er ferdig. Jekke alle, og tilsette drops for lik karbonering
 
Dette med karboneringsdrops. Hvordan tilsetter man disse? Tenker på i forhold til renslighet.


Sent from my iPad using Tapatalk
 
Ved re-karbonering, ville jeg jekket flaskene, lagt en ny kork over tuten og ventet et døgn før tilsetting av drops for å få ut en del CO2 og minimere innsug av O2. Romtemperatur
 
Karbonering etter en dag? Det har jeg aldri sjekket. Jeg har sjekket karbonering etter 3 dager, og da er den ofte veldig godt på vei, selv om erfaringen tilsier at det kreves ca 10 dager for full karbonering (men forskjellen mellom 3 og 10 dager er ikke så stor som man skulle tro).
Du karbonerer jo ved ganske høy temperatur (23-25 grader), og da sies det jo at det skal gå raskere enn ved lavere temperaturer. Selv karbonerer jeg ved drøyt 21 grader.

Jeg vil tro at du har ujevn fordeling av karboneringssukkeret, ja. Personlig har jeg ikke opplevd vesentlig variasjon i det. Jeg har i all sukkerlaken rett etter omstikkingen har startet. Jeg tror jeg blander min sukkerlake relativt tynn (typisk for en lys øl til mine 12 liters batcher er 78 gram sukker i 5 dl kokende vann som kjøles litt under forberedelsene til omstikkingen. Jeg tror det bidrar positivt til fordelingen at den er såpass tynn så den fordeler seg lett i ølet.).
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp